هیچ ارثی به این فرزند شما نمی‌رسد

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ هیچ ارثی به این فرزند شما نمی‌رسد

ارث از جمله مهم‌ترین مباحث حقوقی است که چالش‌های بسیار زیادی پیرامون آن وجود دارد. وقتی فردی فوت می‌کند وراث وی از اموال به جا مانده از او ارث می‌برند.

ارث فرزندخوانده از جمله مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است. زیرا فرزندخواندگی از جمله مسائلی است که برخی از خانواده‌های که صاحب فرزند نمی‌شوند با آن مواجه هستند. به همین دلیل در قانون، مقررات خاصی برای حفظ حقوق کودک و آسان‌تر کردن مراحل فرزندخواندگی در نظر گرفته شده است.

ارث فرزندخوانده

طبق قانون باید شرایطی وجود داشته باشد تا افراد از یکدیگر ارث ببرند. یکی از مهم‌ترین شروط برای ارث‌بردن وجود رابطه خونی و نسبی یا رابطه زوجیت است. در غیر این صورت افراد دیگر ارث نمی‌برند؛ بنابراین باتوجه‌به قوانین، ارث فرزندخوانده وجاهت قانونی ندارد.

از نکات مهمی که باید ذکر کنیم آن است که بعد از فوت فرد، اولین قدم برای مراحل تقسیم ارث، گرفتن گواهی انحصاروراثت است و در انحصاروراثت فرزندخوانده جایگاهی ندارد؛ چون جز ورثه محسوب نمی‎‌شود. موضوع جالب آن است که اگر حتی فرزندخوانده را در شناسنامه شخصی ثبت کنند نیز باز هم از ارث محروم است.

در چه صورتی فرزندخوانده ارث می‌برد؟

سرپرست در زمان حیات، مال یا اموالی به نام فرزند‎خوانده منتقل کند.

وی در وصیت‌نامه خود ذکر کند که اموال به تملک فرزندخوانده درآید. یعنی اینکه وصیت کنند بعد از فوت آنها اموال به فرزندخوانده تعلق بگیرد. البته وصیت تا یک‌سوم اموال فقط دارای وجاهت قانونی است.

فرزندخوانده ارث نمی‌برد؛ اما سرپرستان او می‌توانند به‌عنوان صلح یا‏‎ ‎‏بخشش مالی به او واگذار کنند.

نکته مهم آن است که شایان‌ذکر است که در صورت فوت فرزندخوانده، سرپرست نیز از او ارث نمی‎برد.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید