راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

بدون دیدگاه
 

گروه ایرنا زندگی- همیشه از متخصصان پوست شنیده‌اید که باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود. شاید فکر کنید که مصرف ضد آفتاب فقط برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است، اما باید بدانید که این تفکر صحیح نیست و ضد آفتاب مزایای دیگری نیز دارد. از مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

حفاظت از پوست در برابر اشعه UVA و UVB

پیشگیری از بروز سرطان پوست

پیشگیری از بروز چین و چروک و پیری زودرس

جلوگیری از به وجود آمدن لک‌های تیره روی پوست

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

پس از آشنایی با لزوم استفاده از ضد آفتاب، حال بهتر می‌توانید اهمیت مصرف آن را در حفظ سلامتی پوست خود متوجه شوید. توصیه می‌شود که استفاده از کرم ضد آفتاب باید پس از ۶ ماهگی برای کودکان نیز آغاز شود. با این تفاسیر اکنون شاید بیش از پیش مشتاق در دست داشتن یک راهنمای خرید ضد آفتاب باشید.

راهنمای خرید ضد آفتاب

با افزایش اطلاعات خود در رابطه با ضد آفتاب و در نظر گرفتن چندین نکته کاربردی می‌توانید محصولی مرغوب و باکیفیت برای خود تهیه نمایید. در انتخاب ضد آفتاب باید به برچسب طیف گسترده، مقدار SPF (فاکتور حفاظتی)، مقاوم بودن آن در برابر آب و … توجه داشت که در اینجا هر یک از آنها را به طور جداگانه برای شما توضیح خواهیم داد.

برچسب طیف گسترده

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب یک ضد آفتاب مناسب، توجه به “برچسب طیف گسترده” روی بسته بندی محصول است. این برچسب به این معناست که ضد آفتاب مورد نظر توانایی فیلتر کردن هر دو نوع اشعه ماورای بنفش خورشید (UVA و UVB) را که مضر هستند، دارد و محافظت کاملی را از پوست به عمل می‌آورد. این دو نوع اشعه UV عاملی برای چین و چروک زودرس و سرطان پوست هستند از این رو به آنها مضرگفته می‌شود. یک ضد آفتاب مرغوب عموما در برابر اشعه مادون قرمز (IR) نیز از پوست محافظت می‌کند.

فاکتور حفاظتی (SPF)

مقدار SPF میزان محافظتی را که ضد آفتاب در برابر اشعه UVB ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد. در بازار روی کرم‌های ضد آفتاب روبروی SPF اعداد گوناگونی را می‌بینید؛ مثل ۱۰، ۱۵، ۳۰، ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰. شاید در نگاه اول گیج‌کننده باشد چراکه نمی‌دانید کدامیک از آنها را باید انتخاب نمایید. انتخاب SPF به رنگ پوست و آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بسیار مرتبط است اما در حالت کلی می‌توان گفت که استفاده از SPF زیر ۳۰ اصلا توصیه نمی‌شود. از کرم‌های ضد آفتابی که فاکتور حفاظتی آنها خیلی بالا است نیز بهتر است اجتناب شود زیرا در این صورت ترکیبات شیمیایی آنها افزایش می‌یابد.

رنگ پوست و میزان SPF ضد آفتاب

نوع رنگ پوست نیز یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب است. جدول زیر نیز می‌تواند یک راهنمای کلی برای انتخاب SPF ضد آفتاب شما متناسب با رنگ پوست باشد. هر چند در این جدول مدت زمان قرار گرفتن در معرض خورشید نیز در نظر گرفته شده است اما طبق دستور مصرفی که بر روی جلد تمامی ضد آفتاب‌ها نیز ذکر شده بهتر است هر ۲ ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

از نظر بسیاری از متخصصان پوست SPF۳۰ از دیگر SPF ها (به خصوص برای مردم ایران) بهتر است. یک کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی ۳۰ می‌تواند ۹۷% از اشعه ماورای بنفش خورشید را فیلتر نماید. SPF۱۰۰ نیز ۹۹% از اشعه UV را می‌تواند فیلتر کند.

بنابراین می‌بینید که هیچ ضد آفتابی به طور ۱۰۰ درصد از پوست محافظت نمی‌کند و همچنین تفاوت زیادی بین SPF۳۰ تا SPF۱۰۰ از لحاظ قدرت محافظت وجود ندارد.

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

مقاوم در برابر تعریق و آب

در راهنمای خرید ضد آفتاب این نکته را نیز باید به شما گوشزد کنیم که ضد آفتاب‌های باکیفیت معمولا برچسبی با عنوان “مقاوم در برابر آب” روی بسته بندی خود دارند. مقاومت در برابر آب به معنای ضد آب بودن نیست؛ ضد آفتاب ضد آب در حقیقت اصلا وجود ندارد. این نوع ضد آفتاب‌ها فقط از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و با تعریق و شستشو فورا پاک نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: فلوئید ضد آفتاب با کرم ضد آفتاب چه تفاوتی دارد؟

PA

SPF نشانگر میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه UVB بود در حالی‌که PA مقدار محافظت ضد آفتاب در مقابل اشعه UVA را نشان می‌دهد. معمولا PA را همراه با علامت‌های مثبتی که در کنار آن قرار گرفته است به صورت  PA+، PA++  یا PA+++  مشاهده می‌کنید. هرچه تعداد مثبت‌هایی که مقابل PA قرار دارد بیشتر باشد، ضد آفتاب محافظت بیشتری در برابر اشعه UVA از پوست به عمل خواهد آورد. ضد آفتابی که ۳ علامت + روبروی آن باشد، از کیفیت خوبی برخوردار است. UVA اشعه‌ای است که می‌تواند موجب بروز چین و چروک و سرطان پوست شود.

ترکیبات ضد آفتاب

ضد آفتابی را انتخاب کنید که حاوی  “اکسی بنزون” و “رتینیل‌ پالمیتات” نباشد. وجود این ترکیبات در ضد آفتاب می‌تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیک و اختلالات هورمونی شود. ضد آفتابی را برای خود بخرید که در آن از “اکسید روی” یا “دی اکسید تیتانیوم” استفاده شده باشد.

نوع پوست

در راهنمای خرید ضد آفتاب باید به این نکته نیز توجه کرد که به هنگام خرید حتما باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید. در داروخانه‌ها می‌تواند ضد آفتاب را برای هر نوع پوست از جمله چرب، خشک، معمولی، مختلط و حساس انتخاب نمایید.

ضد آفتاب های تخصصی

معمولا برندهای مشهور در تولیدات خود ضد آفتاب‌های تخصصی را نیز تولید می‌کنند. ضد آفتاب تخصصی محصولی چند کاره است که هم می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کند و هم می‌تواند مثلا ضد چروک، ضد جوش یا ضد لک باشد. برخی افراد ترجیح می‌دهند که مثلا برای برطرف نمودن مشکل جوش پوست خود از محصول جداگانه‌ای استفاده کنند اما بالعکس برخی نیز دوست دارند از محصولات چند کاره کمک بگیرند. پیشنهاد ما به شما این است که مثلا اگر مقدار جوش‌های شما خیلی زیاد است حتما از محصولات دیگری به جز ضد آفتاب نیز استفاده کنید که جنبه درمانی داشته باشند اما اگر فقط گاهی با مشکل جوش و آکنه مواجه می‌شوید می‌توانید از ضد آفتاب ضد جوش بهره بگیرید.

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

سخن پایانی

در راهنمای خرید ضد آفتاب سعی نمودیم تا تمام نکات مربوط به یک ضد آفتاب مطلوب و باکیفیت را در اختیار شما همراهان مجله مثبت سبز قرار دهیم تا از این پس با اطلاعات بیشتری به سمت خرید کرم ضد آفتاب بروید و انتخاب هوشیارانه‌تری داشته باشید. امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید واقع شود.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

خانواده و بهداشتسبک زندگیسلامت
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید