بانک‌ها هنوز مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند/ ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها در بازار سرمایه

بدون دیدگاه
 

بانک‌ها هنوز مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند/ ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها در بازار سرمایه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت: وقتی درباره شرکت‌های دانش بنیان حرف می‌زدیم به ما می‌خندیدند اما امروز ارزش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه بالای 60 هزار میلیارد تومان است و این آینده کشور است و هر کسی که جلوی شرکت‌های دانش بنیان بایستد می‌بازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سورنا ستاری در همایش شرکت‌های دانش بنیان و بازار سرمایه با بیان اینکه در فرآیند تغییر روند باید دو اصل را در نظر بگیریم و قبول کنیم گفت: اصل اول این است که هیچ غول چراغ جادویی برای ایجاد یکباره تغییرات و بهبود شرایط وجود ندارد و اصل دوم ضرروت وجود یک اکوسیستم است.

وی تاکید کرد : اساسا معنی واقعی دانش بنیان این است که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کند و خلاصه مفهوم شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. در حالی که ما به اشتباه فکر می‌کنیم که می‌توانیم با پول دولت محصولی را به مردم ارائه دهیم اما محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش دولت است و اگر می‌خواهیم محصولی را به مردم برسانیم باید بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا در اکوسیستم سرمایه گذری کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت: یک زمانی در دانشگاه‌ها قرارداد با صنعت خیانت بود و نه خدمت، چراکه دانشگاه‌ها تنها محل آموزش بودند و دانشگاه‌ها را در دیوارهایی محصور کرده بودیم و جوانان کشور مهمترین سال‌های عمر خود را در این سال‌ها در دیوار محصور بودند اما امروز شاهد حضور دانشگاه‌ها در پارک‌های فناوری،‌ انواع صندوق های سرمایه گذاری هستیم به طوری که قدرت دانش باعث سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش شده به طوری که امروز میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک فناوری پردیس نسبت به دولت 25 به یک است و فقط 12هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش جاری پارک فناوری پردیس شده است.

ستاری ادامه داد: باید ساختارهایی شکل بگیرد که بخش خصوصی به جای بازار دلار و طلا به سمت پژوهش حرکت کند امروز در ایران سالانه 400 هزار لیتر خون به کشورهای اتریش و آلمان صادر می‌شود تا دو فرآورده به دست بیاید و قیمت یکی از این فرآورده ها یعنی ای‌وی‌جی در هر ریال 200 دلار است و ایرانی‌ها هر گرم از این ماده را 4 هزار یورو خریداری می‌کنند در حالی که مواد اولیه این فرآورده را خود ایران صادرات کرده است.

وی افزود: حال اینکه یک شرکت دانش بنیان در کشورمان برای تولید همین فرآورده‌ها راه اندازی شده امسال 50 درصد مصرف از همین شرکت بدست می‌آید. اما این شرکت در یکی از بانک‌ها مراجعه کرده مدیران بانک به آنها گفته‌اند برای دریافت تسهیلات سند زمین خیابان فرشته را باید به عنوان ضمانت ارایه دهید. این نشان می‌دهد بانک‌ها هنوز مفهوم دارایی غیر مشهود را نمی‌دانند.

معاون رییس جمهوری گفت: در اقتصاد نفتی متاسفانه نیروی انسانی و نیروی کار مهم نیست و مهم تنها همان سوله‌ها هستند و نباید برای اعتماد به جوانان نگاهمان به پدرانشان و جیبشان باشد.

وی با بیان اینکه هنر ما و مدیران جذب پول بخش خصوصی در بخش‌های پژوهشی است، گفت: توصیه می‌کنم بر روی صندوق‌های جسورانه و فناوری سرمایه گذاری کنید چراکه تمام مشوق‌ها و امکانات مشوق‌ها در این صندوق دیده شده است.

وی گفت: زمانی وقتی درباره شرکت‌های دانش بنیان حرف می زدیم به ما می‌خندیدند اما امروز ارزش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه بالای 60 هزار میلیارد تومان است و این آینده کشور است و هر کسی که جلوی شرکت‌های دانش بنیان بایستد می‌بازد.

ستاری تاکید کرد: هر چند امروز در برابر شرکت‌های دانش بنیان با مقاومت بخش خصوصی سنتی و بخش دولتی مواجه هستیم اما مقاومت در برابر شرکت‌های مبتنی بر فناوری غیرممکن است و ثابت کردیم که شرکت‌های دانش بنیان برنده هستند.

ستاری ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که واتساپ کار خودرا با 50 نفر در یک ساختمان کرایه‌ای شروع کرد و امروز دارای سرمایه بالایی است و این قدرت دانش را نشان می‌دهد .

ستاری با اشاره به بحث چگونگی ارزش گذاری شرکت‌های با دارایی ارزش غیرمشهود گفت: ما امروز در کشورمان شرکت مربوط به هوش مصنوعی داریم که دارای دو هزار نیروی انسانی و جوانان برنامه نویس است که این شرکت تنها 3 الی 4 ساختمان اجاره‌ای دارد حالا سوال این است که مسوولان چگونه می‌توانند قیمتی به ارزشی برای این شرکت تعیین کنند.

وی تاکید کرد: توصیه من این است که قانون جهش دانش بنیان را مطاله کنید و از مشوق‌های بورسی و معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان مطلع شوید.

وی گفت : در کشورمان برای پژوهش پول کمی خرج نکرده‌اید و امروز نتایج خوبی را از پژوهشکده‌ها دریافت می‌کنید اما در مواردی هم ما خودمان با اعمال مقررات و قوانین اشتباه باعث ورشکستگی شرکت‌ها و خروج جوانان از کشورمان شده‌ایم.

انتهای پیام/

اخباراقتصاد
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید