این مواد غذایی خوردنشان همانا و مرگ همانا؟!!

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24، در مطلب زیر درباره‌ی بعضی از مواد غذایی‌ای صحبت خواهیم کرد که هرگز نباید آن‌ها را باهم بخوریم.نظریات مختلفی در مورد ترکیب مواد غذایی مختلف با یکدیگر مطرح شده که همه‌ی ما تا به حال چیز‌هایی در مورد آن‌ها شنیده ایم. گرچه در مورد بعضی از این نظریات اختلاف نظر‌هایی از سوی کارشناسان وجود دارد، اما در مواردی هم کارشناسان در مورد مضر بودن بعضی ترکیبات غذایی متفق القول بوده اند. در حقیقت، اگر می‌دانستیم خوردن این مواد غذایی باهم چه بر سر سیستم گوارشی ما می‌آورد، دیگر هرگز سراغ چنین ترکیب‌های غذایی‌ای نمی‌رفتیم.

بعضی از پیامد‌های کوتاه مدت این ترکیبات مضر عبارتند از گاز شکم، نفخ، شکم درد، حالت تهوع، احساس خستگی و بروز مشکل در اجابت مزاج. این پیامد‌های کوتاه مدت می‌توانند در عرض یک یا دو روز برطرف شوند، اما ترکیبات غذایی مضر پیامد‌های بلند مدتی هم دارند که می‌توانند به مشکلات جدی تری مثل بدبویی دهان، خشکی پوست، بروز ضایعات پوستی، التهاب مزمن، مختل شدن خواب، کاهش انرژی و مشکلات گوارشی مزمن بینجامند.

البته بدن همه‌ی افراد مانند هم نیست و هر کسی به یک شکل و اندازه‌ای به ترکیبات غذایی نامناسب واکنش نشان می‌دهد. با این حال، بسیاری از افراد یک ماده‌ی غذایی خاص را مقصر مشکلات گوارشی و آلرژی‌های خود می‌دانند، در حالی که در واقع ترکیب مواد غذایی است که باعث چنین مشکلاتی شده است. به علاوه، بسیاری از ما آنچنان به مشکلات گوارشی خود عادت کرده ایم که تصوری از شرایط خود در نبود آن‌ها نداریم. اما با مقایسه همه چیز روشن خواهد شد.

اگر مدتی این نکات را رعایت کنید و به دستگاه گوارشی خود استراحت دهید، متوجه بهبود وضعیت گوارشی تان خواهید شد، دیگر خبری از آن هوس‌های غذایی دردسرساز نخواهد بود، انرژی بیشتری خواهید داشت و از شکم صاف تری هم برخوردار خواهید شد.

۱- خوردن آب یا آب میوه به همراه غذا

با خوردن آب یا آب میوه به همراه غذا، یکی از سمی‌ترین ترکیب‌های غذایی را وارد بدن خود می‌کنید. آب، اسید‌های معده را رقیق و از تأثیر آن در تجزیه‌ی پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کم می‌کند؛ بنابراین ۱۰ دقیقه قبل از غذا، آب بخورید. این کار جلوی پرخوری و رقیق شدن آنزیم‌های معده را می‌گیرد.

۲- خوردن میوه بعد از غذا

متخصصان پی برده اند میوه‌ها ترکیب خوبی با دیگر مواد غذایی ندارند. چون میوه‌ها حاوی قند‌های ساده‌ای هستند که نیازی به هضم شدن ندارند. به همین دلیل، مدت زیادی در معده باقی نمی‌مانند. اما دیگر مواد غذایی، مثل مواد پرچرب، پروتئینی و نشاسته دار، مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌مانند، چون باید بیشتر هضم شوند؛ مثلاً هضم مواد نشاسته دار حدود ۲ ساعت و هضم مواد پروتئینی حدود ۳ ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین اگر بعد از خوردن وعده‌های غذایی، سراغ میوه‌ها بروید، نوعی ترافیک در معده‌ی شما به وجود می‌آید؛ قند میوه بسیار بیشتر از آنچه که باید در معده باقی خواهد ماند، مسأله‌ای که باعث نفخ و از آن بدتر، از دست رفتن مواد مغذی میوه‌ها به دلیل فرآیند تخمیر در معده می‌شود. تخمیر نوعی عمل باکتریایی است که بر روی مواد غذایی صورت می‌گیرد که باعث تجزیه‌ی آن‌ها می‌شود.

۳- ترکیب مواد نشاسته دار و پروتئینی مثل لازانیا و ساندویچ‌های پنیری

ترکیب مواد پروتئینی (مثل گوشت، پنیر و غیره) و نشاسته دار (مثل ورقه‌های لازانیا، نان و غیره) را یکی از بدترین ترکیب‌های غذایی می‌دانند، چون این مواد در واقع همدیگر را خنثی می‌کنند. پروتئین توسط اسیدی در معده هضم می‌شود، در حالی که نشاسته باعث ترشح آنزیمی می‌شود که محیطی قلیایی به وجود می‌آورد. به همین دلیل این دو ماده یکدیگر را خنثی می‌کنند و این مسأله دستگاه گوارش شما را به محیطی مناسب برای رشد باکتری‌های مضر و بروز التهاب تبدیل می‌کند.

۴- ترکیب مواد نشاسته دار و اسیدی مثل پاستا با سس گوجه فرنگی و پنیر

گوجه فرنگی یک ماده‌ی غذایی اسیدی است و توصیه می‌شود آن را به همراه کربوهیدرات‌های نشاسته داری مثل پاستا مصرف نکنید. اسید و نشاسته دو ماده‌ی شیمیایی کاملاً متفاوت هستند. بدن برای هضم این ترکیب باید انرژی بسیار زیادی را صرف کند، به همین دلیل بعد از خوردن این غذا احساس خستگی خواهید کرد. اسید‌های گوجه فرنگی آنزیم‌های درون پاستای نشاسته دار را تضعیف می‌کنند و باعث دلمه بستن شیر درون پنیر هم می‌شوند. به علاوه، اسید سس پاستا در معده هضم می‌شود و نشاسته‌ی پاستا در روده‌ی کوچک. این دو ماده به موقع هضم نمی‌شوند و تنها یکجا باقی می‌مانند و فاسد می‌شوند، مسأله‌ای که در نهایت می‌تواند باعث ابتلا به سندرم نشت روده شود که مشکل بسیار جدی‌ای است. پاستا با سس پستو یا سبزیجات سرخ شده گزینه‌ی مناسب تری است.

۵- ترکیب پروتئین با پروتئین مثل سوسیس تخم مرغ

پروتئین سخت هضم‌ترین ماده برای بدن به شمار می‌رود. با بالا رفتن سن، بدن هیدروکلریک اسید کمتری تولید می‌کند، ماده‌ای که برای هضم مواد غذایی به آن احتیاج داریم. این اسید باعث ترشح آنزیم‌هایی می‌شود که برای تجزیه‌ی پروتئین ضروری هستند. هضم همزمان چندین پروتئین مختلف برای معده بسیار دشوار است.

۶- ترکیب کربوهیدرات‌ها با پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت با سیب زمینی یا نان

وقتی یک کربوهیدرات را با یک ماده‌ی پروتئینی می‌خورید، این مواد یکدیگر را بی اثر می‌کنند، یعنی پروتئین فاسد و کربوهیدرات تخمیر می‌شود. این مسأله باعث تولید گاز شکم و نفخ می‌شود. شاید مصرف طولانی مدت این ترکیب شما را در برابر مشکلات آن مصون کرده باشد، اما بهتر است از ترکیب‌های مکملی مثل انواع لوبیا و برنج استفاده کنید که ترکیب پرفایده‌ای هم هست.

۷- ترکیب شیر و موز

کارشناسان ترکیب شیر با موز را یکی از سنگین‌ترین و سم ساز‌ترین ترکیبات غذایی می‌دانند. موز هنگام هضم شدن ترشیده می‌شود و باعث دلمه بستن شیر و تبدیل آن به یک ماده‌ی مخاط ساز می‌شود. این ترکیب غذایی برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند هم مضر است، چون هم موز و هم شیر قند طبیعی دارند و در نتیجه، خوردن ترکیب آن‌ها باعث افزایش ناگهانی انسولین می‌شود که برای بدن بسیار مضر است. انسولین یکی از هورمون‌هایی است که باعث انباشت چربی در بدن می‌شود. اگر از طرفداران ترکیب شیر و موز هستید، اول از همه مطمئن شوید که موز کاملاً رسیده باشد و علاوه بر این، با اضافه کردن هل و جوز هندی به این ترکیب می‌توانید هضم آن را برای بدن تان راحت‌تر کنید.

۸- ترکیب خیار و گوجه

گوجه فرنگی ویتامین C زیادی، حتی بیشتر از پرتقال دارد. اما خیار حاوی آنزیم‌هایی است که کار جذب ویتامین C را مختل می‌کند، مسأله‌ای که دستگاه گوارش را کمی اذیت می‌کند و بعضی از فواید این دو ماده‌ی غذایی را از بین می‌برد.

۱۰- ترکیب ماست و میوه

کارشناسان معتقدند ترکیب میوه‌های ترش با مواد لبنی می‌تواند توانایی هضم را پایین بیاورد، فلور‌های روده را تغییر دهد، مواد سمی در بدن تولید کند و باعث گرفتگی سینوس‌ها و نشانه‌های شبه آلرژی شود. با این حال، اگر علاقه‌ی زیادی به دسر‌های حاوی ماست دارید، روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از مضرات این ترکیب کم کنید. اول آنکه، از خوردن ماست به صورت سرد پرهیز کنید؛ از ماست ساده و بدون طعم استفاده کنید و آن را با دمایی به اندازه‌ی دمای اتاق میل کنید. دوم آنکه، به جای میوه‌های ترش، ماست را با مقدار کمی عسل، دارچین و کشمش ترکیب کنید.

۱۱- ترکیب میوه و سبزیجات

میوه‌ها سریع‌تر هضم می‌شوند و قند بیشتری دارند، مسأله‌ای که می‌تواند فرآیند هضم سبزیجات را به تعویق بیندازد. با این حال اگر مجبور به ترکیب میوه‌ها با سبزیجات هستید، مثلاً برای درست کردن اسموتی به هر دوی آن‌ها نیاز دارید، از سبزیجات برگ دار سبز رنگ استفاده کنید.

۱۲- ترکیب نان سفید و مربا

اگر نگران قند خون تان هستید، مصرف کربوهیدرات‌های ساده (مثل نان) ایده‌ی خوبی نیست. این مواد باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند. اضافه کردن قند‌های تصفیه شده (مثل مربا) وضع را بدتر هم می‌کند. بدن از قند زیاد خوشش نمی‌آید. در نتیجه این قند اضافی در سلول‌های چربی انباشته می‌شوند، که به نوعی حکم زباله دانی بدن را دارند. این سلول‌ها محدودیتی در ذخیره‌ی قند ندارند، مسأله‌ای که باعث افزایش وزن می‌شود.

۱۳- ترکیب هندوانه با هر چیزی

هندوانه یکی از میوه‌های پرطرفدار فصل تابستان است و در این روز‌های گرم جایگاه پررنگی در رژیم غذایی ما پیدا می‌کند. یکی از ترکیبات پرطرفدار با این میوه، هندوانه و پنیر است. هضم مواد لبنی بیشتر از هندوانه طول می‌کشد، به همین دلیل وقتی معده رسیدگی به هندوانه را شروع کند، شیر در معده دلمه خواهد بست. در حقیقت، هندوانه سریع‌تر از اغلب مواد غذایی هضم می‌شود، به همین دلیل، اگر آن را با ماده‌ی غذایی دیگری ترکیب کنید، بدن خود را به دردسر خواهید انداخت.

۱۴- ترکیب چای و شیر

بیشتر انواع چایی آنتی اکسیدان زیادی دارند، موادی که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. اما اگر می‌خواهید از آنتی اکسیدان‌های موجود در چای بهره‌مند شوید، بهتر است چای تان را به جای شیر با لیموترش میل کنید. مشکل اینجا است که پروتئین‌های موجود در شیر به آنتی اکسیدان‌های چای می‌چسبند و جلوی هضم شدن آن‌ها را می‌گیرند. کافئین موجود در چای هم از جذب کلسیم شیر می‌کاهد.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

سبک زندگیسلامت
پربازدیدخوردن
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید