خبر مهم دولت دریاره اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان / تعیین تکلیف حقوق این گروه / آب پاکی دولت روی دست بازنشستگان

بدون دیدگاه
 

خبر مهم دولت دریاره اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان / تعیین تکلیف حقوق این گروه / آب پاکی دولت روی دست بازنشستگان
اعتبار مالیات بر ارزش افزوده فقط برای همسان سازی حقوق بازنشستگان دولت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان حکمی قانونی در برنامه هفتم داریم که درطی سه سال با هم رتبگان خودشان همسان‌سازی می‌شوند، به صورتی که حقوقشان با همتراز شاغل در رتبه خودشان برابر شود.

داوود منظور افزود: همچنین در قانون بودجه امسال هم اشاره شده است. پیش بینی کردیم در مورد بخش‌های دولتی تصویب کردیم منابع پایداری تامین شود. افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب سازی بازنشستگان صندوق‌های دولتی می‌شود. با توجه به اینکه تصویب مرحله دوم در اردیبهشت انجام شد هم اکنون به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا متناسب سازی‌ها به صورت جداول تهیه شود. دستورالعمل‌ها در دست تدوین بوده و احکام نیز در دست اصلاح است. بعد از اصلاحات صورت گرفته قطعا معوقات نیز پرداخت می‌شود.

مروتی، بازنشسته کارگری، با انتقاد از این اظهارات می‌گوید: آیا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟ آیا قرار است منتظر بمانیم تا پایان سال که دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد؟

به گفته این بازنشسته، اگر قرار است همسان‌سازی اجرا شود باید برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا انجام شود.

مروتی اضافه کرد: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عموماً زیر خط فقر است و این بازنشستگان بیش از سایر گروه‌ها به ترمیم حقوق و اجرای همسان‌سازی نیاز دارند. انتظار داریم تامین اجتماعی و دولت در این زمینه پاسخگو باشند و اعلام کنند که چه زمانی و براساس چه فرمولی قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری کشور اجرایی شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان | داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری اظهار کرد: مساله تأمین مالی در اقتصاد پیش نیاز توسعه و رشد اقتصادی محسوب می‌شود. طی ۳ سال گذشته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تلاش کردن تا فرایند تأمین مالی کوتاه مدت را تسهیل و تسریع بخشند که یکی از این گزینه‌ها اوراق گام بود. امسال نیز اوراق گام به عنوان مهم‌ترین گزینه برای تأمین مالی محسوب می‌شود و متناسب با استقبال متقاضیان در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تأمین مالی پروژه‌ها از طریق فکتورینگ، تصریح کرد: «اوراق گام» یکی از گزینه‌های تأمین مالی زنجیره تولید بوده که موضوع فکتورینگ مربوط به مطالبات قرار دادی است و فرایند مربوط به اجرای آن، بین سه دستگاه ذکر شده توافق شده و دستورالعمل آن موجود است؛ البته ناگفته نماند، شیوه فکتورینگ در اجرای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص افزایش بودجه فرهنگی کشور گفت: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه‌ای داشته و در سال گذشته تبصره‌ای در قانون بودجه قرار گرفت که بنا شد درصدی از درآمد بانک و دستگاه‌های اجرایی صرف امور مربوط به توسعه فرهنگی شود اما به دلیل اینکه در حکم قانون به‌صورت الزام‌آور ذکر نشده بود، متأسفانه شاهد اتفاقی در این خصوص نبودیم اما به هر حال ۳۰ هزار میلیارد بودجه برای توسعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

منظور در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: حقوق یک بخشی از بازنشستگان توسط صندوق‌های دولتی و بخشی دیگر توسط صندوق‌های غیر دولتی پرداخت می‌شود. در قانون برنامه توسعه هفتم برای بخش‌های دولتی بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا به صورت مداوم و بدون خلل حقوق پرداخت شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در بودجه امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم تا از این محل ۵۰ هزار میلیارد تومان به حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی هم گفت: تأمین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت به این مبلغ نهایی شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بسیاری از بازنشستگان ما حقوق ۳۵ سال کار را می‌گیرند و وقتی این را به عدد تبدیل می‌کنیم چیزی بیش از ۱۱۶درصد می‌شود، خب وقتی بخواهیم فرمول ۹۰ درصد حقوق شاغل را پیاده کنیم، حقوق به جای اینکه افزایش پیدا کند کمتر می‌شود!

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری روز گذشته، ۷ اردیبهشت ماه، در خانه کارگر با برگزار شد. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)، در این جلسه ضمن تسلیت به مناسبتِ شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه او، با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: رهبری در فرمایشاتشان در روز کارگر فرمودند که بهبود حال جامعه کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد. مسئولان نباید این فرمایشات رهبری را فراموش کنند. باید به رییس‌جمهور آینده تأکید کنیم که نگاه رهبری معطوف به رضایتمندیِ کارگران و بازنشستگان است و باید به این مهم جامع عمل بپوشاند.

وی افزود: حدود ۴۰ روز دیگر انتخابات برگزار می‌شود و هنوز مشخص نیست چه کسانی قرار است بیایند اما امیدواریم تصمیماتِ شورای نگهبان منتج به حضور حداکثری شود. امیدواریم نگاهی باز به مسئله‌ی انتخابات و کاندیداها داشته باشند و اجازه حضور رقبا با سلیقه‌های مختلف را در انتخابات بدهند.

صادقی تأکید کرد: کسی باید بیاید که قول و عمل او یکی و معتقد به حمایت از کارگر و بازنشسته باشد، همچنین حفظ سازمان تأمین اجتماعی و پیاده کردن متناسب‌سازی باید از اهدافِ او باشد و این‌ها برای ما مهم است. ضمن اینکه سیاستهای اقتصادی حرف اول را می‌زند؛ در این خصوص هم باید رئیس‌جمهور آینده به دنبالِ برقراری و اصلاحِ روابط اقتصادی با جامعه بین‌الملل باشد تا از این مسیر بتوان به رشد اقتصادی رسید. تأثیرِ این رشد اقتصادی بر زندگیِ کارگران و بازنشستگان نیز مشهود خواهد بود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما البته به عملکرد اقتصادیِ دولت نقد داشتیم و آقای مخبر نیز ادامه دهنده‌ی همان سیاستهای مورد انتقاد ما هستند. اگر می‌توانید دلار را به همان رقم ۲۵ هزار تومان برگردانید و قدرت خرید سال ۱۴۰۰ را احیا کنید؛ ما نمی‌خواهیم اقدامِ خاصی انجام دهید اگر سیاستهای اقتصادیِ شما صحیح است کالاهای اساسی را به سفره‌ی کارگران و بازنشستگان برگردانید.

صادقی بیان کرد: ما در انتخابات آینده به برنامه رأی می‌دهیم و برنامه‌ی هر کس که بتواند سفره تهی شده از کالاهای اساسی ما را برگرداند و قدرت خریدِ دهه ۹۰ را احیا کند، برنامه‌ی مورد نظرِ ما و آن کاندیدا، کاندیدای مورد انتخاب ماست. ما باید کسی را انتخاب کنیم که برنامه‌هایش منتج به رنگین شدنِ سفره کارگران شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از صحبتهایش به تأخیر سازمان تأمین اجتماعی در پرداختِ مستمریِ بازنشستگان اشاره کرد و گفت: تأخیر در پرداختِ حقوق در نیمه اول سال مسئله‌ی جدیدی نیست؛ این مسئله از قدیم و در دوره‌های مختلف وجود داشته و دلیلِ آن هم کاهشِ ورودی سازمان در ماه‌های اول سال است. در واقع، حدود ۹۶درصد از منابع سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه کارگران است و در ماه‌ها ابتدایی سال این منبع نوساناتی دارد. این مسئله از برج ۴ به بعد به تدریج درست می‌شود و از شش ماه دوم دیگر مشکلی در این خصوص نداریم.

صادقی در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: دولت در قانون بودجه ۱۴۰۳، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، که بالای ۱۲ میلیون نفر هستند، را گنجاند و در رفت و برگشتِ این لایحه به مجلس منابع آن مشخص شد. قرار شد این منابع از محل یک درصد افزایش ارزش افزوده تأمین شود.

وی تأکید کرد: قاعده همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی متفاوت است. فرمول همسان‌سازیِ آن‌ها افزایش حقوق تا ۹۰درصدِ حقوق شاغل است که این قاعده را نمی‌توان در متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به کار برد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: برای منابع متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در ابتدا ۱۷۰هزار میلیارد تومان و بعد با لابی‌گریِ دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل رد دیون تعیین شد. در حال حاضر مسئله این است که فرمول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، یعنی افزایش تا ۹۰ درصدی حقوق شاغل، به کارِ بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی‌آید. دوستان باید بدانند که بازنشستگانِ ما نمی‌توانند۹۰ درصد حقوق شاغلان را بگیرند.

صادقی بیان کرد: بسیاری از بازنشستگان ما حقوق ۳۵ سال کار را می‌گیرند و وقتی این را به عدد تبدیل می‌کنیم چیزی بیش از ۱۱۶درصد می‌شود، خب وقتی بخواهیم فرمول ۹۰ درصد حقوق شاغل را پیاده کنیم، حقوق به جای اینکه افزایش پیدا کند کمتر می‌شود!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد: محاسبات ما باید متفاوت باشد. ما باید روی فرمول متناسب‌سازی‌ای که قبلا اجرا شد، کار کنیم. یعنی باید سال پایه برقراریِ مستمری را مبنا قرار دهیم و نسبتِ مستمریِ سال پایه با حداقل حقوقِ آن را ملاکِ متناسب‌سازی کنیم. در این صورت مثلا اگر در سال پایه مستمریِ یک بازنشسته سه برابرِ حداقل حقوق بوده، بعد از همسان‌سازی نیز باید این نسبت برقرار شود. در اینصورت کم کاری اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی نیز جبران خواهد شد.

صادقی تأکید کرد: در مورد کف‌بگیران نیز قاعده آن‌ها را اصلاح قانون می‌دانم. باید یک میلیون حقوق غیر از حقوقی که الان می‌گیرند، به حقوق آنها اضافه شود. اما این یک میلیون در محاسباتِ ضریبِ نسبتِ زمان بازنشستگی برای سایر سطوح نباید لحاظ شود چون قاعده بازی را به هم می‌ریزد.

وی تاکید کرد: اگر ما به مذاکرات مربوط به متناسب سازیِ حقوق دعوت شدیم روی این مسائل تاکید می‌کنیم و اگر دعوت نشدیم به کسانی که دعوت شدند، مشاوره می‌دهیم. اما روی یک مورد تاکید داریم؛ اینکه باید موضوع بحث بر سرِ متناسب‌سازی حداکثر تا نیمه اول امسال به نتیجه برسد و اجرایی شود. اگر بیش از این تعلل شود، ما ساکت نخواهیم نشست.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید