سهم بازنشستگان از همسان سازی حقوق با افزایش 1 میلیون و 600 هزار تومانی

همسان سازی حقوق بازنشستگان
بدون دیدگاه
 

سهم بازنشستگان از همسان سازی حقوق با افزایش 1 میلیون و 600 هزار تومانی
برابر جداول ابلاغی بخش دوم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، مبلغ قطعی پنجاه هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران موصوف در حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر است.

با یک محاسبه و تقسیم ساده مشخص می گردد سرانه در نظر گرفته شده برای متناسب سازی حقوق هر فرد بازنشسته و مستمری بگیر در سال جاری به صورت میانگین در حدود مبلغ «یک میلیون و ششصد هزار تومان» خواهد بود و سایر اعداد و ارقام بالاتر و مطروحه در برخی رسانه ها، بدون توجه به این موضوع بوده و فاقد اعتبار مالی و پشتوانه کارشناسی است.

مفاد حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرح زیر است:

«تبصره ۶-
ر-
در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می‌یابد.
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام می‌شود.».

به اطلاع بازنشستگان عزیز می‌رساند اخیراً مطلبی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان توسط فرد یا افرادی صرفاً در جهت جلب توجه و بهره‌برداری برای منافع شخصی منتشر می شود حاوی اطلاعات کذب و پر از تناقض است.
به همین منظور جناب حسین قاسمی از کارشناسان با تجربه و با سابقه در حوزه امور فنی و اداری جهت آگاهی و اطلاع بازنشستگان مطلبی نوشته اند که در زیر می خوانید:

اولا این 50 همت صرفا مربوط به بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد است و ربطی به تامین اجتماعی ندارد.

تامین اجتماعی از محل پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال‌جاری 130 همت برای همسان سازی شان در نظر گرفته شده است.

در رابطه با نحوه همسان سازی تا زمانی که آیین نامه رونمایی نشود نمی توان نظر قطعی داد.
نظرات بر اساس گمانه ها و اینکه فردی چنین گفت و دیگری چنان گفت، جز ایجاد ناراحتی و استرس برای بازنشستگان عزیز نتیجه دیگری نخواهد داشت.

آنچه مسلم است این است که 50 همت به طور میانگین برای حدود 2/3 میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری مشمول همسان سازی ( حداقل 200 هزار نفر از مجموع 2/5 میلیون در سال اول مشمول نیستند) به طور میانگین ماهیانه 1/8 میلیون بابت همسان سازی به ارمغان خواهد آورد.

از طرف دیگر دولت موظف است آیین نامه را بر مبنای شاغل مشابه و هم‌تراز تعیین نماید و یقینا ملاک شان در هر دستگاه میانگین خواهد بود.

پی نوشت :

برخی از بازنشستگان معزز سوال نموده اند که چرا حدود 200 هزار نفر از بازنشستگان مشمول همسان سازی در سال اول اجرا نیستند. ؟

با عنایت به اینکه در سال اول اجرای برنامه 40 درصد تفاوت حقوق بازنشسته با 90درصد حقوق مشمول کسور شاغل هم‌تراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم 30 درصد و در سال سوم هم 30 درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و هم‌تراز برسد.
بنابراین بازنشستگان سال‌های 1401 و 1402 که از فوق العاده های ویژه، خاص یا رتبه بندی در دستگاه های مختلف بهره مند شده اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی شان موثر بوده است، بالطبع حقوق بازنشستگی شان فعلا از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه 40 درصد همسان سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.

اخباراقتصاد
پربازدیدحقوق بازنشستگان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید