دلار سیاسی شد

بدون دیدگاه
 

باقی‌ماندن دلار در سطحی کمتر از ۶۰ هزار تومان را می‌توان انتظار بازار برای دریافت سیگنال‌های قوی‌تر از تحولات در داخل کشور و در سطح منطقه دانست.

در حالی که دلار در هفته‌های اخیر روز‌های آرامی را پشت سر می‌گذاشت، جدی‌شدن تشدید درگیری‌های نظامی در منطقه موجب شد در سومین روز تابستان دلار آزاد با افزایش ۷۰۰ تومانی مواجه شود و رشد ۱.۱ درصدی را به ثبت برساند.

به گزارش عرشه آنلاین، باقی‌ماندن دلار در سطحی کمتر از ۶۰ هزار تومان را می‌توان انتظار بازار برای دریافت سیگنال‌های قوی‌تر از تحولات در داخل کشور و در سطح منطقه دانست. در حالی که در هفته‌های اخیر بازار ارز در آرامش به سر می‌برد و در کریدور ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بود، سومین روز تابستان دلار یک روز قابل توجه و افزایشی را پشت سر گذاشت و در معاملات تا قیمت ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان پیش رفت.

این در حالی است که روز شنبه، هر دلار آمریکا معادل ۵۹ هزار تومان در بازار معامله شد. علت این شارژ تابستانی اسکناس سبز را باید در اخبار ژئوپلیتیک مبنی بر احتمال جدی شدن درگیری‌های نظامی جدید در منطقه جست‌وجو کرد. احتمال گسترش درگیری‌ها با افزایش نااطمینانی و انتظارات تورمی در معامله‌گران موجب شد صعود ۷۰۰ تومانی دلار رقم بخورد. با این حال رشد ۱.۱ درصدی قیمت ارز در بازار آزاد برای ورود به کانال ۶۰ هزار تومانی کافی نبود؛ به نظر می‌رسد بازار ارز در حال سنجش میزان جدی بودن این اخبار است.

پایان سکون خرداد؟

بازار ارز پس از آنکه فروردین و اردیبهشت را کاهشی پشت سر گذاشت و از اوج ۶۷ هزار تومانی خود تا ۵۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرد، در ابتدای آخرین ماه بهار، صعود آرامی را تجربه کرد و وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد. با این حال دلار در این کریدور جا خوش کرد و به مدت چهار هفته در کریدور ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان باقی ماند. کارشناسان علت اصلی افت نوسان در بازار خردادماه را عدم وجود ریسک سیاسی جریان‌ساز و همچنین شرایط انتخاباتی می‌دانستند.

ریسک مناقشات منطقه‌ای

با کاهش و اتمام مناقشات نظامی در منطقه و وجود سیگنال‎‌هایی مبنی بر در جریان بودن مذاکرات در عمان باعث می‌شد تا انتظارات تورمی در بازار تغییر چندانی را تجربه نکند. از سوی دیگر انتظار‌ها برای مشخص شدن تکلیف دولت جدید در ایران و نتیجه انتخابات موجب شده معامله‌گران از انجام معاملات نقدی با حجم بالا خودداری کنند که بر رکود در بازار افزوده است. دو عامل در روز‌های آتی می‌توانند به روند قیمت در بازار فرمان دهند.

عامل اول را می‌توان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور دانست. هر یک از نامزد‌ها انتظاراتی را در خصوص سیاست‌های بین‌المللی به وجود خواهند آورد. براساس این انتظارات هم تقاضا برای خرید دلار در روز‌های پسا انتخاباتی مشخص خواهد شد. عامل دوم هم تنش‌های ژئوپلیتیک در روز‌های آتی است. در صورت ایجاد درگیری شدید بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، احتمال افزایش قیمت ارز در بازار بیشتر خواهد شد. البته سیاست پیشین بانک مرکزی نشان داده که معمولا برای چنین شرایط از پیش آماده شده و پس از تخلیه فشار روانی اخبار این‌چنینی، بانک مرکزی با تزریق ارز در بازار نرخ ارز را کاهش خواهد داد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید