واریزی جدید 6 میلیون تومانی برای بازنشستگان از فردا | رقم نهایی همسان سازی تعیین شد

بازنشستگان
بدون دیدگاه
 

واریزی جدید 6 میلیون تومانی برای بازنشستگان از فردا | رقم نهایی همسان سازی تعیین شد
نایب رئیس مجلس: طبق مصوبه برنامه هفتم دولت باید بابت همسان سازی حقوق بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته تا این هفته علی الحساب مبالغی واریز کند.

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری با درخواست از رئیس مجلس خواستار واریز علی الحساب ماهانه 2 میلیون تومانی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان شد.در زیر متن نامه را می خوانید.

باسمه تبارک و تعالی

جناب آقای دکتر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامیسلام علیکم

پس از حمد خدا و با سلام و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد ( ص) احتراما ، همانگونه که مستحضر هستید یکی از مصوبات بسیار خوب ، مهم و تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی بند 1 الحاقی ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه به منظور بهبود معیشت نسبی جامعه بازنشستگان می باشد که پس از پیگیری های مستمر فعالان صنفی و روسای کانون های بازنشستگی کشوری و لشکری با موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به روش 40 ,30 ,30 طی سه سال از سال 1403 لغایت 1405 انجام خواهد پذیرفت.
خوشبختانه این مصوبه در همان مرحله اول مورد تایید شورای محترم نگهبان و شورای عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم قرار گرفت و به استناد آن در قانون بودجه سال 1403 با پیگیری نمایندگان محترم مجلس و موافقت دولت ، بودجه همسان سازی از محل 1 درصد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد مورد تصویب نمایندگان محترم مجلس یازدهم قرار گرفت.
ولی بعد از حدود دو ماه از شروع سال 1403، و با وجود تاکید جنابعالی و اخطار تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط با استناد به اصول 53 , 52 و 57 قانون اساسی دولت محترم به بهانه ی عدم تصویب قانون برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان و ابلاغ به دولت، از اجرای حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری تاکنون خودداری نموده است.
لذا شایسته است با پیگیری جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در فرصت کوتاه باقیمانده از عمر مجلس یازدهم ، هر چه سریعتر اشکالات احتمالی وارده بر قانون برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان رفع و تصویب آن از طرف شورای نگهبان انجام پذیرد تا با ابلاغ برنامه هفتم توسعه به دولت محترم روند تنظیم و تصویب آیین نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بر مبنای شاغل هم‌تراز و با روش 40 , 30 , 30 انجام پذیرد.
ضمنا با توجه به تایید بند 1 الحاقی ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه و همچنین تصویب بودجه مورد نیاز اجرای همسان سازی در قانون بودجه سال 1403، در صورتی که تایید قانون برنامه هفتم توسعه از سوی شورای نگهبان زمان بر می باشد، پیشنهاد می گردد با عنایت به وضعیت اقتصادی وخیم بازنشستگان معزز و تورم بالای موجود ، طی مکتوبه ای از دولت درخواست فرمایید با عنایت به اینکه 1 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 1403/01/01 اخذ و به حساب خزانه واریز می گردد به صورت علی الحساب از فروردین ماه 1403 مبلغی معادل حداقل ماهیانه000,000, 20 ریال معادل دو میلیون تومان بعنوان علی الحساب همسان سازی بحساب بازنشستگان عزیز واریز گردد و پس از تنظیم آیین نامه ی اجرایی همسان سازی در دولت و صدور احکام ذی نفعان نسبت به تادیه احکام پس از کسر مبلغ علی الحساب پرداختی اقدام شود.
والسلام _

کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری و لشکری

حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش وزیر ارتباطات در مورد میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور در اجرای بند (۸) ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: خدمات دولت الکترونیک و دولت هوشمند دو پروژه راهبردی در امتداد یکدیگر هستند، دولت تکالیفی در این رابطه دارد و باید زیرساخت‌ها را گسترش دهد که البته اقدامات خوبی نیز در این رابطه انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت هوشمند در سال ۱۴۰۰ شروع شده است و در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین برنامه هفتم تسریع شده است، الزام به شناسایی و ابلاغ خدمات دستگاه‌های اجرایی به منظور الکترونیکی شدن با محوریت سازمان امور استخدامی ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، همچنین طراحی و تصویب معماری کلان و الزامات پنجره واحد ارائه خدمات برای وزارت ارتباطات ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین خدمات دولت هوشمند توسط وزارت ارتباطات تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ و انتقال پنجره واحد خدمات دستگاهی به پنجره واحد خدمات دولت، همچنین الزام به کلیه دستگا‌های اجرایی به ارائه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت تا پایان ۱۴۰۲ و در نهایت ارائه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه‌های اجرایی به صورت هوشمند تا پایان ۱۴۰۲ با استفاده از داده و اطلاعات ملی موضوع مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی به گونه‌ای مراحل درخواست و دریافت خدمات به صورت برخط، بدون دخالت عامل انسانی و بدون هرگونه مدرک از متقاضی خدمت انجام گیرد؛ لذا دولت در این رابطه زحمات فراوانی کشیده است که باید تشکر کرد.

حاجی بابایی گفت: کار برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است و به زودی به دولت ابلاغ می‌شود لذا از دولت و سازمان برنامه استدعا داریم با توجه به اینکه برنامه مصوب شده است در رابطه با متناسب سازی حقوق بازنشستگان حداقل تا این هفته علی‌الحساب مبالغی را به حساب این عزیزان واریز کنند تا رضایتمندی این بزرگواران را در پی داشته باشد.

رییس سازمان برنامه دیشب اعلام کرد طی روزهای آینده مبالغی به صورت علی الحساب بابت همسان سازی واریز خواهد شد.

فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان
تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.

فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه 12 و گروه 16 شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.

جمع حکم = 261656457

کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =36159101

حقوق مشمول کسورحکم فوق = 225497356

90 درصد حقوق مشمول کسور فوق= 202947620 می باشد.

حکم بازنشسته مدیر قبل از1400 با سی سال سابقه و گروه 16 یا طبقه 12 درحال حاضر مساوی 152011792 می باشد.

تفاوت حقوق بازنشسته باشاغل فوق مساوی :202947620 منهای 152011792 میباشد که حاصل 50935828 ریال می باشد.

40 درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با 20374431 ریال است.

بنابراین ملاک کل حکم شاغل نیست.

قاسمی کارشناس سابق امور اداری

همانطور که قبلاً نیز مورد اشاره قرار داده‌ام هر فرد در زمان بازنشستگی از مستمری برخوردار می‌گردد که حاصل متوسط حقوق و دستمزد مشمول بیمه‌پردازی در ۲۴ ماه آخر بیمه‌پردازی منتهی به بازنشستگی‌اش می‌باشد.

اثر این میانگین‌گیری که رابطه مستقیمی با درصدهای افزایشی حقوق ۲۴ ماه آخر بیمه‌پردازی وی و نیز ماه و سال بازنشستگی وی دارد؛ کاملاً محسوس و قابل ملاحظه است. بطوریکه مستمری برقراری وی که بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی بدست می‌آید از حقوق زمان اشتغال به کار وی کاهشی را بدست می‌دهد که در جداول ذیل مقادیر این کاهش و در نمودار این تغییرات در سنوات مختلف قابل را ارائه می‌نمایند.

توجه شود که مقدار این کاهش بسته به سال و ماه بازنشستگی در بین مستمری‌بگیران متفاوت و متغیّر می‌باشد. و نمی‌توان برای همه افراد یک مقدار ثابت را تبیین و با بکار گرفت !

به عنوان مثال برای فرد بازنشسته اسفند ماه سال ۱۳۹۰ میتوان مستمری بازنشستگی وی را ۹۱٪ حقوق اشتغالش منظور نمود در حالیکه برای فرد بازنشسته نظیر وی در فروردین ماه ۱۴۰۱ این نسبت به ۵۷٪ تغییر می‌نماید !!!

لذا این دو فرد نظیر از لحاظ بیمه‌پردازی ( دارای سنوات یکسان بیمه‌پردازی و ضریب یکسان بیمه‌پردازی ) دارای دو ضریب مستمری برقراری متفاوتی خواهند بود که به مقدار ( ۵۷/۹۱ ) یعنی ۶۰٪ با هم متفاوت می‌باشند.

1) این تفاوت عمیق ما را به چند نکته مهم یاد‌اوری می‌نماید و آن اینکه ضریب مستمری برقراری با تعریف مزبور ( مقدار مستمری برقراری به حداقل حقوق زمان برقراری ) از ویژگی مطلوب برای احتساب آن به عنوان شاخص مورد نظر در بند ط ماده ۹ قانون ساختار جامع نظام تامین اجتماعی برخوردار نمی‌باشد و نمی‌تواند به عنوان قاعده عدالت برای تعیین تناسب صحیح میزان مشارکت افراد عضو و تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای محسوب گردد و بنابراین استفاده از این پارامتر با تعریف مذکور برای متناسب‌سازی مورد اشاره این بند قانون به منزله تناسب بخشیدن ارائه تعهدات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در مقابل اعضای تحت پوشش صندوق دارای خلل می‌باشد.

2) این تفاوت در ضریب مستمری برقراری افراد همتراز حاکی از آن است که هیچ‌گاه نمی‌توان این شاخص بازنشستگی را نیز برابر با شاخص شاغل همتراز معادل پنداشت و لذا ۹۰٪ این شاخص نمی‌تواند به عنوان ۹۰٪ شاغل همتراز برابر محسوب گردد.

3) برای دست یافتن به ضریب مستمری برقراری که هم آثار این کاهش متفاوت و وابسته به زمان برقراری برای بکارگیری صحیح در متناسب‌سازی را خنثی نماید و هم آنکه با شاخص ذیربط فرد همتراز معادل نماید؛ لازم است تغییری در تعریف و محاسبه ضریب مستمری برقراری ایجاد نمود !

بدین منظور با تغییر در تبیین مخرج کسر محاسبه ضریب مستمری به این مشکل فائق خواهیم آمد و عامل کاهش ناشی از میانگین‌گیری دو ساله که در صورت کسر مزبور ( مستمری برقراری ) به صورت نهانی حضور دارد در مخرج کسر هم نموده تا صورت و مخرج کسر اثر کاهشی یکسانی تجربه نموده و این معایب را از نحوه محاسبه ضریب بزداید.

تعریف جدید ضریب مستمری برقراری = مستمری زمان برقراری تقسیم بر متوسط حداقل حقوق زمان برقراری

متوسط حداقل حقوق زمان برقراری ( مطابق تبصره ماده ۷۷ ) برابر است با مجموع حداقل حقوق ۲۴ ماه آخر بیمه‌پردازی تقسیم بر ۲۴

با لحاظ این تغییر در نحوه احتساب ضریب مستمری به دو نکته مورد اشاره میرسیم که هم ضریب مستمری برقراری دیگر وابسته به سال و ماه برقراری نداشته و برای افراد همتراز واقعی به یک مقدار واحد خواهد بود و هم آنکه ضریب مزبور اکنون با شاخص فرد شاغل همتراز برابری خواهد داشت

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید