خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از راهبرد معاصر سهامی که قرار است در قالب ETF عرضه شود ۲۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون‌گذار حداکثر ۳۰درصد تخفیف در نظر گرفته است آن چیزی برای اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟
سهامی که قرار است در قالب ETF عرضه شود ۲۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون‌گذار حداکثر ۳۰درصد تخفیف در نظر گرفته است آن چیزی که از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود حدود ۱۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خواهد بود. کسانی که در بازار سرمایه فعال نیستند، می‌توانند بر اساس کد ملی‌شان از طریق بانک‌های منتخب بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض‌الحسنه مهر ایران پذیره‌نویسی کنند.

ETF

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

آن‌هایی که کد بورسی دارند، می‌توانند صندوق ETF سهام دولت را با نماد «دارا یکم» در بورس پیدا کنند. زمان ثبت سفارش برای واحد‌های این صندوق در بورس بین ساعت دو تا چهار بعد از ظهر هر روز است. قیمت هر واحد صندوق ETF دارا یکم ۱۰ هزار تومان است و هر کد ملی می‌تواند حداکثر دو میلیون تومان یعنی ۲۰۰ واحد صندوق سرمایه‌گذاری را بخرد. از آنجایی که شیوه واگذاری سهام مثل عرضه اولیه است، فرقی نمی‌کند امروز پذیره‌نویسی کنید، یا فردا. در نهایت سهام صندوق به طور مساوی بین همه خریداران تقسیم می‌شود. خرید سهام دولت محدودیت سنی ندارد و می‌توان از کد ملی فرزندان هم برای خرید سهام دولت استفاده کرد.

اما آیا خرید سهام دولت صرفه اقتصادی دارد؟

عرضه سهام دولت در صندوق‌های ETF در کنار مزایایی که دارد، از نگاه برخی آنچنان به‌صرفه نیست. آن‌ها هفت دلیل برای این ادعایشان دارند و خرید سهام دولت را برای سرمایه‌گذار‌ها توصیه نمی‌کنند.

تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای عرضه واحد‌های صندوق ETF پایین‌تر از تخفیف عرضه اولیه بورس است. شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند عموما بین ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش واقعی‌شان قیمت می‌خورند. برای همین است که خرید سهام عرضه اولیه عموما سود دو برابری دارد. با این حساب می‌توان گفت: تخفیف در زمان عرضه اولیه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، اما تخفیف صندوق ETF سهام دولت ۲۰ درصد و در بالاترین حد، ۳۰ درصد خواهد بود.

 

قیمت در نظر گرفته شده برای سهام دولت بالا است. چراکه نرخ واحد‌های صندوق ETF بر اساس میانگین قیمت سهام شرکت‌ها در یک ماه اخیر محاسبه شده است. در این یک ماه قیمت سهام در بورس رشد چشمگیری داشته و اغلب سهم‌ها بیش از ۵۰ درصد رشد کرده‌اند. این مورد باعث شده نگرانی‌ها از حباب‌دار بودن قیمت سهام بیشتر شود. ممکن است ارزش واقعی این سهام کمتر از قیمت معامله آن‌ها در بازار بورس باشد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید