بازی دولت با گندمکاران دولت؛ وعده خرید تضمینی گندم را تغییر داد

بدون دیدگاه
 

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه در حدود ۵۰ همت از طلب گندم‌کاران باقی مانده است، گفت: طبق قانون باید ۲۴ یا حداکثر ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم به دولت، مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

به گزارش عرشه آنلاین علیقی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران  بیان کرد: تا روز پنجشنبه هفته قبل، بیش از پنج میلیون تن گندم خریده شد که بهای آن نزدیک به ۹۰ همت خواهد بود. اما تاکنون ۴۰.۲ همت از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: یعنی کمتر از نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و حدود ۵۰ همت از طلب آنها باقی مانده است. ۴۰.۲ همت هم پرداختی دولت از هفت فروردین تا امروز بوده است.

ایمانی درباره روند پرداخت‌ها و بروز توقف در آن گفت: پرداخت‌های دولت زیاد منظم نیست. در حال حاضر استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و خوزستان که برداشت در این مناطق تمام شده است، هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: اکنون در مناطق مختلف کشور برداشت گندم در حال انجام است اما پرداخت‌ها یک روند خاصی ندارد که بگوییم از ابتدا شروع شده است، پول کشاورزان چند استان پرداخت و تسویه شده است و حالا نوبت به استان‌های دیگر رسیده است. تقریبا هر استان را به فراخور تحویلی که انجام می‌شود، یک مبلغی را واریز کرده‌اند.

وی درباره اینکه آیا بهتر نیست روند تسویه را بر اساس زمان تحویل بگذارند، یادآور شد: کشاورز زمان‌بندی در پرداخت و مسایل دیگر برایش مفهومی ندارد. زیرا هشت تا ۹ ماه هزینه کرده و تلاش کرده است؛ به امید اینکه امروز گندمش را برداشت کند و به دولت تحویل بدهد.

ایمانی گفت: نهایتا قانون می‌گوید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم به دولت، باید مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود. حال اگر طی این مدت امکان‌پذیر نیست حداکثر ظرف یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تحویل محصول باید مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود زیرا همه کشاورزان گرفتار هستند.

وی ادامه داد: این‌گونه نیست که بگوییم مطالبات خوزستان را تسویه می‌کنیم و طلب استان گلستان را سه ماه دیگر تسویه کنیم. کشاورز گلستانی هم بالاخره دغدغه دارد. معیشتش دچار مشکل است و نیاز دارد که کشت دوم انجام دهد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران بیان کرد: کشاورزان به بانک‌ها و جاهای مختلف بدهی دارند. همه کشاورزان درگیر این موضوع هستند. باید تدبیری اندیشیده شود که پرداخت‌ها به موقع باشد. اگر ۱۰ تا ۱۵ روز تاخیر باشد نیز کشاورز تحمل می‌کند اما این میزان تاخیر قابل قبول نیست.

وی افزود: گندم‌کاری که هفت اردیبهشت محصولش را تحویل داده است، هنوز طلبکار است. قاعدتا این رویه از قانون، عرف، شرع، انصاف و همه چیز به دور است.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری هفته گذشته درباره مطالبات گندم‌کاران گفت: طبیعتا خرید گندم از نیمه فروردین شروع شده است و در حال انجام است.

وی افزود: دولت به تدریج تعهدات خود را پرداخت می‌کند. ۴۰ همت از تعهدات دولت پرداخت شده و با توجه به خریدهای انجام شده، ۵۰ همت دیگر باقی مانده است.

البته رئیس سازمان برنامه و بودجه به این اشاره نکرد که مطالبات گندم‌کاران دقیقا با چه میزان تاخیر تسویه خواهد شد. این نگرانی در میان گندم‌کاران وجود دارد که در جریان استقرار دولت جدید، پرداخت مطالبات آن‌ها با تاخیر جدی روبرو شود.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید