عرضه محصولات سایپا با ۵۰ درصد تخفیف

بدون دیدگاه
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،بررسی مقایسه قیمت مصوب فروش با بهای تمام‌شده در دو مقطع زمانی، نشان دهنده فروش خودرو با تخفیف ۵۰ درصدی از سوی خودروساز است. در این گزارش درصد رشد نرخ نهاده‌های تولید در یک خودرو حدودا ۱۲۰۰ درصد محاسبه شده، در حالیکه قیمت مصوب فروش خودرو تنها ۶۰۰ درصد رشد داشته است. این مساله در کنار کسری نقدینگی و همچنین افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان و بانک‌ها، زیان انباشته‌ای به میزان ۲۵۰ همتی را کلید زده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، نرخ نهاده‌های تولید در یک خودرو از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ حدودا به میزان ۱۲۰۰ درصد رشد کرده؛ به عنوان مثال در این مقطع قیمت ورق سرد ۱۳۸۵درصد رشد پیدا کرده، حال آنکه قیمت آلومینوم ۱۵۸۳درصد رشد قیمت داشته است. همچنین قیمت مس ۱۶۴۱درصد رشد قیمت داشته، اما در این مدت نرخ دلار ۱۴۲۴ درصد رشد را به خود دیده و دستمزد مصوب وزارت کار نیز در همین مقطع زمانی ۷۷۱درصد روند صعودی داشته است. با این حال  جالب است که بدانید قیمت مصوب فروش خودرو در نمونه‌های بررسی شده، ۶۰۰درصد بوده است. به عبارت دیگر خودرو با تخفیف ۵۰ درصدی از سوی خودروساز به بازار عرضه شده است.

در همین راستا، قیمت مصوب فروش یا همان قیمت‌گذاری دستوری از سوی مراجع قیمت‌گذار، با بهای تمام شده چند خودروی نمونه، از ابتدای سال جاری مورد بررسی قرار گرفته که نتایج آن نشان می‌دهد، ۷۵ درصد نرخ فروش خودروهایی که به عنوان نمونه بررسی شده، به صورت غیردستوری تعیین می‌شود.

به نقل از دنیای اقتصاد، این نتایج در حالیست که مرجع قیمت گذار یعنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با نادیده گرفتن این امر قیمت خودرو را به صورت دستوری ابلاغ می‌کند. هم اکنون، قیمت ورق آلومنیوم، مس، سرب و اقلام پلیمری (مواد اولیه ) در بورس کالا تعیین می‌شود و  این مساله به معنای آن است که قیمت‌گذاری دستوری جایی در تعیین قیمت مواد اولیه خودرو ندارد، اما قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می‌شود.

تما اینها در حالیست که خودروسازان از ۱۴ ماه پیش تا امروز اصلاح قیمت رسمی نداشته‌اند، آن هم در‌حالی‌ که تورم تولید اوج گرفته؛ در واقع فریز قیمت کارخانه‌ای خودروها در شرایطی که تورم تولید رشد کرده، باعث بیشتر شدن فاصله قیمت فروش با هزینه واقعی تولید شده و این مساله رشد زیان‌دهی خودروسازان را به دنبال داشته است.

فریز قیمت خودرو تا کی ادامه دارد؟

هم اکنون دولت سیزدهم به پایان کار خود رسیده و با توجه به پروسه طولانی مستقر شدن دولت چهاردهم و معرفی وزیر صمت، احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به این زودی‌ها، تقریبا محال است. همچنین ممکن است وزیر صمت دولت چهاردهم حداقل در اوایل کار قیمت کارخانه‌ای خودروها را تغییر ندهد و آن را به آینده موکول کند. بنابراین احتمال ادامه فریز قیمت تا اواسط یا اواخر تابستان و حتی بیشتر وجود دارد.

با این حال واضح است که اما در همین مدت استقرار دولت جدید، تورم تولید همچنان روند صعودی خواهد داشت؛ حال آنکه خودروسازان به‌اجبار باید طبق نرخ مصوب فروش محصولات خودرو را به بازار عرضه کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید