پیش‌بینی جدید بانک جهانی از تورم و رشد اقتصاد ایران

بدون دیدگاه
 

پیش‌بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ روندی کاهشی را در پیش خواهد گرفت.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به تازگی با استناد به گزارش بانک جهانی از کسب رتبه نخست رشد اقتصادی توسط ایران در منطقه خبر داده است. بررسی آخرین گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با نرخ رشد پنج درصدی در سال ۲۰۲۳ پس از جیبوتی، بیشترین رشد در این منطقه را تجربه کرده است.

 با این وجود، آنچه فرزین درباره آن اظهار نظری نکرده، پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش رشد اقتصادی ایران در سا‌ل‌های آینده پیش‌رو است. طوری که رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۳.۲ درصد و ۲.۷ درصد پیش‌بینی شده است.

به نظر می‌رسد که بزرگترین تهدید برای رشد اقتصادی ایران در سال‌های آتی، وضعیت وخیم سرمایه‌گذاری در کشور باشد. نظریه‌های رشد در اقتصاد، سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین عوامل تولید و رشد اقتصادی می‌دانند. این در حالیست که سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران همواره مورد غفلت واقع شده که همین موضوع، در برخی مقاطع زمانی، مثل دهه ۹۰ ، وضعیتی فاجعه‌بار را برای رشد اقتصادی کشور به بار آورد.

کارشناسان معتقدند که با روند سرمایه‌گذاری کنونی در اقتصاد کشور، نمی‌توان انتظار بهبود رشد اقتصادی در سال‌های آینده را داشت و این نگرانی وجود دارد که اگر دولت چهاردهم، سیاست‌های خود در قابل تحریم‌ها و جذب سرمایه خارجی و داخلی را تغییر ندهد، اقتصاد ایران بار دیگر در تله رکود گرفتار شود.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید