گواتر چیست و چگونه خود را نشان می دهد؟

بدون دیدگاه
 

غده تیروئید هورمون‌ هایی ترشح می ‌کند که به کنترل متابولیسم و سایر فرآیند های مهم در بدن کمک می کند. گواتر بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید است که می ‌تواند بلعیدن را مشکل کند. ابتلا به گواتر همیشه به این معنی نیست که غده تیروئید درست کار نمی ‌کند.

اگر غده تیروئید بیش‌ از حد (پر کاری تیروئید) و یا خیلی کم (کم‌ کاری تیروئید) هورمون تولید کند، فرد ممکن است به گواتر مبتلا شود. برای شناخت بیشتر این عارضه با این متن همراه باشید.

سریعا توسط پزشک ویزیت شوید : ویزیت پزشک در منزل

گواتر چیست؟

گواتر یا غده تیروئید که بزرگ شده یکی از اختلالات عمده در سراسر جهان است. علت آن اغلب (در ۹۰ درصد موارد) ناشی از کمبود ید می ‌باشد.

گواتر یا تورم در گردن در نتیجه ی بزرگ شدن غده ی تیروئید انسان ایجاد می ‌شود. در سراسر جهان شایع ترین علت بروز این اختلال (در بیش از نود درصد موارد) کمبود ید در رژیم غذایی افراد می‌ باشد. در ایالات متحده آمریکا که مصرف نمک ‌های ید دار در رژیم غذایی بسیار معمول است علت عمده ایجاد اختلال کارکرد غده تیروئید و ایجاد گواتر، ناشی از تولید بیش از حد، کمبود هورمون‌ های تیروئید، گره ‌های موجود در غده است.

نحوه درمان تیروئید به اندازه ی گواتر، علائم ایجاد شده از اختلال ایجاد شده و علت آن بستگی دارد. در مواردی که اختلال ایجاد شده علائم خاصی به همراه ندارد و قابل توجه نیست معمولا نیازی به درمان نیست.

تزریق هر نوع آمپول از یک مرکز درمان در منزل : تزریقات در منزل

علائم گواتر پرکار

همان گونه که قبل از این گفته شد گاهی گواتر ناشی از پرکاری تیروئید است. در برخی موارد از جمله در بیماری گریوز این حالت رخ می دهد. بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی می ‌باشد که در طی روند بیماری سیستم ایمنی به تولید آنتی‌ بادی علیه رسپتور های هورمون محرک تیروئید، در سلول‌ های سالم غده می ‌پردازد و به این ترتیب باعث افزایش تولید هورمون تیروکسین (تترا یدو تیرونین) توسط غده ی تیروئید شده و این تحریک بیش از حد باعث می ‌شود غده تیروئید بزرگ شود؛ در نتیجه گواتر پرکار ایجاد می‌ شود. در این صورت افراد دچار علائمی از جمله: افزایش دمای بدن و حساسیت گرما، افزایش متابولیسم پایه در بدن، افزایش تعداد ضربان قلب، کاهش وزن، تعریق بیش از حد خواهند شد. در بیماری گواتر پرکار هم اندازه ی غده‌ تیروئید افزایش می باید و هم میزان تولید هورمون‌ های تیروئیدی افزایش می‌ یابد. برخی افراد دچار لرزش بخصوص در انگشتان دست، به صورت غیرارادی می ‌شوند. در خانم ‌ها نیز تشدید ریزش موها و بر هم خوردن سیکل ‌های قاعدگی و پریود نامنظم و در آقایان بزرگ شدن سینه دیده می ‌شود.

علت‌ گواتر چیست ؟

شرایطی وجود دارد که می ‌تواند منجر به ایجاد بیماری گواتر تیروئید شود این شرایط را به صورت موردی در ادامه بیان کرده‌ ایم:

کمبود ید

رژیم غذایی با کمبود ید یکی از مهم‌ ترین دلایلی است که می ‌تواند منجر به گواتر تیروئید شود.

رشد بیش از حد بافت نرمال تیروئید

دلیلی که باعث این نوع گواتر می ‌شود هنوز شناخته نشده است، ولیکن در برخی مواقع این موضوع که به نام فولیکولار هایپر پلاژی خوانده می‌ شود به دلیل رشد سلول ‌های فولیکولار (که یک سلول طبیعی تیروئید است) ایجاد می ‌شود.

کیست تیروئید

کیست ‌های تیروئید حفره‌ های پر از مایعی هستند که از تخریب آدنوم‌ ها حاصل شده است، این کیست‌ ها و مایع تولید شده در آن‌ ها به نام کلوئید نامیده می‌ شوند.

سرطان تیروئید

گرچه احتمال اینکه یک گره تیروئید سرطانی باشد کم است ولی با این حال برخی عوامل هستند که می‌ توانند این احتمال را افزایش دهند از جمله:

سن کمتر از ۳۰ و بالای ۵۰ سال

احتمال سرطان تیروئید در مردان بیشتر از زنان است

سابقه خانوادگی مثبت در سرطان تیروئید

سابقه خانوادگی در دیگر سرطان های غدد درون ریز

سابقه تابش اشعه

ندول‌های بزرگتر تیروئید

فلج تارهای صوتی

درمان گواتر چگونه است؟

برای درمان گواتر عواملی مثل اندازه‌ غده، علائم و علت اصلی ایجاد اختلال مورد توجه قرار می ‌گیرند. در صورتی که غده کوچک باشد و علائم چندانی ایجاد نکند احتمال دارد پزشک تنها شما را تحت نظر بگیرد. در صورت وجود گواتر کم کار درمان ‌های دارویی از جمله لووتیروکسین، لووکسین، سینترویید و تیروزین رایج هستند. همچنین برای رفع التهاب ایجاد شده در غده ممکن است برای شما قرص آسپرین یا کورتیکو استروئید ها تجویز شوند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

سلامتکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید