مجید جلالی: آرامش دلیل قهرمانی پرسپولیس بود؛ گرجستان پدیده جام ملتهای اروپاست

بدون دیدگاه
 

مجید جلالی، مربی باسابقه فوتبال ایران در حاشیه حضور در ویژه‌برنامه «یورو ۲۰۲۴» که همزمان با بازی‌های جام ملت‌های اروپا از آپارات اسپرت در حال پخش است، در گفت‌وگو با خبرورزشی درباره تحلیل خود از این بازی‌ها گفت: فکر می‌کنم مهمترین نکته‌ای که تا به اینجا در این بازی‌ها توجه بسیاری را به خود جلب کرده این است که تیم‌های درجه دو، به سرعت دارند خودشان را به تیم‌های درجه یک تبدیل می‌کنند و حتی به‌صورت پایاپای در حال رقابت با تیم‌های درجه یک هستند و گاهی آن‌ها را حذف می‌کنند. این موضوعی است که باید در این دیدارها به‌صورت جدی رصد کنیم.

وی درباره پدیده این دوره از رقابت‌های یورو هم توضیح داد: شاید بتوان گفت تا به اینجا تیم ملی گرجستان از پدیده‌های این دوره بوده است. تیمی که واقعا تا اینجا حضور ویژه‌ای را از خود به نمایش گذاشته و شاید اگر به اسپانیا نمی‌خورد، می‌توانست امروز جایگاه بالاتری هم داشته باشد.

جلالی درباره پوشش زنده بازی‌های یورو ۲۰۲۴ از بستر آپارات اسپرت و خارج از قاب تلویزیون هم گفت: به نظرم این اتفاق تجربه خوبی برای آینده است. در هر صورت ما در هر زمینه‌ای اگر فضای رقابتی وجود داشته باشد، می‌توانیم پیشرفت حاصل کنیم. ایجاد این فضای رقابتی رسالتی است که امروز آپارات اسپرت در حال انجام آن است.
این مربی سابق درباره قهرمانی پرسپولیس در فصل اخیر بازی‌های لیگ برتر هم توضیح داد: به نظر من سه تیم، امسال شایستگی قهرمانی داشتند و حتی می‌توان گفت خودشان را برای قهرمانی تجهیز کرده بودند. هم از نظر بازیکنان و مربیان و هم از نظر ساختار باشگاهی و بودجه، هر سه تیم خودشان را برای قهرمانی تجهیز کرده بودند و اتفاقا در طول لیگ هم هر سه در مقطعی بیشتر شایستگی خود را به نمایش گذاشتند، اما در آخر پرسپولیس قهرمان شد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل قهرمانی پرسپولیس این بود که خیلی زود توانستند خودشان را به آرامش برسانند. تیم سپاهان به دلیل مشکلاتی که برایش رخ داد، آرامش خود را از دست داده بود و تیم استقلال هم این فضای آرام را نداشت. به نظرم تنها عاملی که کمک‌حال پرسپولیس شد، همین آرامشی بود که به‌خصوص در نیم‌فصل دوم بر فضای این تیم حاکم شد.
جلالی درباره امکان تأثیر وی‌ای‌آر بر تعیین قهرمان این دوره از لیگ برتر هم گفت: بالاخره این امکان وجود داشت ولی اگر وی‌ای‌آر بود، این امکان هم وجود داشت که صحنه دیگری به‌عنوان پنالتی اعلام شود. به هر حال همه این‌ها احتمالاتی است که همواره در کنار فوتبال بوده است. خوبی لیگ این است که در نهایت تیمی که همه پارامترها را با درصد بالاتری دارد، شانس بالاتری هم برای پیروزی دارد. بازی‌ها مانند جام حذفی نیست که تک‌اتفاق‌ها در آن خیلی تعیین‌کننده باشد.

این مربی باسابقه در پاسخ به اینکه بهترین مربی فوتبال روز دنیا را چه کسی می‌داند، تأکید کرد: قطعا آقای گواردیولا را بهترین می‌دانم. شاید حتی بتوان گفت در تاریخ فوتبال، گواردیولا خدمات بسیاری به مسیر تکاملی بازی فوتبال کرده است.

وی درباره رد پیشنهاد مربی‌گری باشگاه برایتون، که زمانی شایعه شده بود با پیشنهاد آن مواجه بوده است هم توضیح داد: آن پیشنهاد بود اما اینکه چقدر واقعی بود و امکان تحقق داشت، برای خودم هم هنوز مبهم مانده است. این پیشنهاد دقیقا در مقطعی به من شد که تیم فوتبال تراکتور هم با من وارد مذاکره شده بود و از آنجایی که خودم از اصالت این پیشنهاد خیلی مطمئن نبودم، ترجیح دادم با تیم تراکتور همکاری داشته باشم.

جلالی درباره تفاوت مربی داخلی و خارجی در فوتبال ایران، تأکید کرد: اگر ما به دنبال پیشرفت باثبات در فوتبال ایران هستیم، تربیت مربی داخلی یکی از ملزومات آن است. شما نمی‌توانید به فکر پیشرفت باشید در حالی که مربی داخلی ندارید. شما باید به توسعه فرآیند تربیت مربی در داخل فکر کنید و برای آن فکر و سرمایه داشته باشید. اگر می‌خواهید آینده متعلق به شما باشد، باید به این باور برسید که آن کسی که توان تغییر روند فعالیت‌های فوتبالی را دارد، مربی است. مربی است که می‌تواند بازیکن را تغییر دهد و باید ماهم روی تربیت مربی سرمایه‌گذاری کنیم. در ۳۰ سال گذشته بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار برای استفاده از مربیان خارجی کرده‌ایم اما حتی یک دلار هم صرف تربیت مربی داخلی نکرده‌ایم؛ برای همین به اینجا رسیده‌ایم.

وی در عین حال تأکید کرد: حضور مربی خارجی در فوتبال ایران هیچ ایرادی ندارد اما در کنار آن باید به تربیت مربیان با کیفیت داخلی هم فکر کنیم. این نگاه درباره بازیکنان هم صدق می‌کند. اینگونه نیست که بتوانیم همه درها را ببندیم و بگوییم فقط خودمان کفایت می‌کنیم و از آن طرف نمی‌توان همه درها را هم باز کرد و از نیروهای انسانی داخلی غافل شد.

منبع: خبر ورزشی

اخبارورزش
پربازدیدپرسپولیس
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید