کم‌تجربگی کادرفنی جام را از استقلال گرفت/ نباید وزن نیمکت پایین بیاید/ مگر وظیفه مربی کل‌کل رسانه‌ای است؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرورزشی، عباس سرخاب پیشکسوت استقلال اعتقاد دارد ادامه حضور جواد نکونام روی نیمکت آبی پوشان اتفاق خوبی است به شرط آنکه او اشتباهات فصل گذشته را تکرار نکند. «عباس سی ثانیه» در گفت و گوی بدون تعارف با خبرورزشی، درباره اوضاع استقلال و بایدها و نبایدهای فصل پیش رو صحبت کرد. مهاجمی که سابقه انتخاب به عنوان بهترین بازیکن جام باشگاه‌های آسیا را دارد؛ آنهم در فصلی که آبی‌ها برای آخرین بار جام قهرمانی قاره را بالای سر بردند.

درباره شرایط استقلال و ابقای جواد نکونام صحبت کنید

سال گذشته تنش‌ها و حواشی به وجود آمد که همه در جریان آن هستند. به همین دلیل نمی‌خواهم دوباره توضیح دهم چون کام هواداران تلخ می‌شود اما در مجموع استقلال از لحاظ فوتبالی خوب نتیجه گرفت. اکنون هم اتفاق مثبت، حفظ کادرفنی است چراکه چندین سال آمدن و رفتن مربی‌های داخلی و خارجی باعث از بین رفتن ثبات شده بود. الان فرهنگ فوتبالی و سیستم تیم تغییر نکرده و با مالکیت هلدینگ خلیج فارس، امیدوارم از لحاظ مدیریتی هم استقلال به پایداری برسد. مدیران هلدینگ تجربه بالایی دارند و امیدوارم روزی برسد که باشگاه به درآمدزایی هم دست پیدا کند.

در شرایط فعلی کمبود چه چیزی احساس می‌شود؟

از لحاظ فنی حرف زیاد است اما بگذارید یک نکته مهم را یادآوری کنم و آن لزوم استفاده از VAR است. بدون این تکنولوژی ما هرچقدر هم در فوتبال از لحاظ فنی و تیمی رنکینگ اول یا دوم آسیا باشیم، جزو کشورهای معمولی قاره محسوب می‌شویم. اگر ساختار فوتبال ما به روز نباشد، از پیشرفت باز می‌مانیم. ضمن اینکه نتیجه این کمبودها می‌شود اشتباهی تاثیرگذار که در یک لحظه حق یک تیم، یک شهر و میلیون‌ها هوادار را از بین می‌برد.

مشخصا در استقلال، از لحاظ فنی چه چیزهایی باید بهبود پیدا کنند؟

واضح است در بعد مدیریتی و فنی استقلال باید قوی‌تر عمل کند. برای جواد نکونام احترام زیادی قائلم و برایش به عنوان یک مربی جوان آرزوی موفقیت دارم ولی او باید در کنار خودش از نیروهایی استفاده کند که از حاشیه دوری کنند نه اینکه خودشان حاشیه درست کنند. وزن نیمکت استقلال باید آنقدر بالا باشد که کلاس کاری آن پایین نیاید.

فکر می‌کنم منظور همشهری‌تان مهدی هاشمی نسب باشد!

تعارف که نداریم، شاید هم بگویند به تو ارتباطی نداشته باشد ولی واقعیت این است اعضای کادرفنی استقلال باید از لحاظ فنی به سرمربی کمک کنند نه اینکه حاشیه درست کنند که طرفداران خوششان بیایند! مگر وظیفه مربی این است؟ توهین به رقیب و تحقیر آنها اصلا در مکتب استقلال نیست؛ برای تیمی که ادعا دارد یکی از پرافتخارترین‌های آسیاست. نباید چون چند صد نفر در فضای مجازی از این مدل رفتارها خوششان می‌آید تیم را به حاشیه ببریم و کل کل کنیم. زمانی که رقیب گل آفساید می‌زند و از اشتباه داوری سود می‌برد همه متوجه می‌شوند پس لازم نیست کادرفنی بیاید درخصوص این مسائل صحبت کند. نکونام مربی کاربلدی است و ما پیشکسوت‌ها باید از وی حمایت کنیم اما باید در بسیاری از مسائل که تیم را به حاشیه می‌برد، تجدید نظر کند.

اعتقاد ندارید همین حواشی جام را در بازی با نساجی از استقلال گرفت؟

قطعا بی ربط نیست؛ به نظرم کم تجربگی کادرفنی و اطلاع رسانی غلط اطرافیان باعث شد جام از دست استقلال خارج شود. مگر فوتبال قابل پیش بینی است چون رقیب با سه گل عقب است آنها را شکست خورده بدانیم؟ شما در همین یورو ۲۰۲۴ دیدید انگلیس چند ثانیه مانده به سوت پایان درحال حذف شدن بود اما ناگهان به بازی برگشت و برنده هم شد. استقلال در آن بازی حساس باید شیوه تهاجمی اتخاذ می‌کرد و تعقیب نتیجه بازی پرسپولیس کار غلطی بود. اصلا قبل از بازی همه فکر می‌کردند پرسپولیس برابر استقلال خوزستان برنده می‌شود پس ما هم باید در قائمشهر پیروز می‌شدیم. بله گل پرسپولیس در بازی با مس رفسنجان آفساید بود و حق تیم مال خورده شد اما استقلال با یک لحظه غفلت برابر نساجی، جام قهرمانی را از دست داد.

با این تفاسیر به نظر شما نکونام باید با همان استراتژی فصل پیش جلو برود یا آن را تغییر دهد؟

فرض را بر این می‌گذاریم استقلال پارسال بازیکن نداشت. این حرف بارها تکرار شد؛ ما آن را قبول می‌کنیم و به کادرفنی خسته نباشید می‌گوییم اما امسال دیگر دست باشگاه باز است و با مدیریت همسو با کادرفنی، تیم می‌تواند هر مهره‌ای را که مدنظر سرمربی است به ترکیب اضافه کند. برای همین استراتژی استقلال باید تغییر کند و فوتبال به روز و تماشاگر پسندی ارائه شود. الان بلیت‌های ورزشگاه قیمت حداقل ۲۰۰ هزارتومانی دارند و مردم در شرایط سخت اقتصادی به استادیوم می‌روند تا حداقل کمی از فوتبال لذت ببرند. اینگونه حتی اگر یک بازی نتیجه هم بدست نیاید، طرفداران راضی هستند نه اینکه یک گل زده شود و تا پایان بازی استرس حفظ نتیجه روی سکوها وجود داشته باشد. شیوه چینش ترکیب به داشته‌های مربی بستگی دارد و حالا که تکلیف مالکیت باشگاه مشخص شده، استقلال باید طوری مهره بگیرد که هم زیبا بازی کند و هم در سه جام مدعی باشد.

این صحبت‌های شما باعث نمی‌شود مربیان استقلال از دستتان دلخور شوند؟

چرا باید دلخور شوند؟ ما دلمان به حال تیمی که دوران بازی‌مان را در آن گذرانده‌ایم، می‌سوزد. نکند فقط باید به‌به و چه‌چه کنیم که دوستان خوششان بیاید؟ قطعا جواد نکونام آنقدر باهوش هست که فرق انتقاد و تخریب را متوجه شود و من فقط به بعضی موارد انتقاد داشته‌ام؛ همین. تمام حرف من این است که کادرفنی باید روی مسائل فوتبالی تمرکز کند نه وارد دعوای رسانه‌ای با رقبا شود.

با توجه به اینکه شما دستیار آقای مرفاوی در تیم ملی جوانان بودید، اگر موافق باشید درباره تیم ملی جوانان هم از شما بپرسیم. تیمی که سال ۲۰۲۳ نتوانست جواز حضور در جام جهانی را بدست بیاورد و حالا با کادرفنی جدید اردوی خارج از کشورش را شروع کرده است.

من به عنوان یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی جوانان سابق اعتقاد دارم آن مجموعه مستعد اسیر برخی اختلافات مدیریتی شد. شاید بعدا زمان خوبی باشد درباره این موضوع صحبت کنم اما شما ببینید از آن تیم که ما با بدشانسی و همه مشکلات نتوانستیم به جام جهانی برسیم، چند مهره اکنون در لیگ برتر بازی می‌کنند و حتی به تیم ملی هم دعوت می‌شوند. پروژه بزرگ استعداد یابی که ما آغاز کردیم، منجر به معرفی ۵۰ استعداد سطح بالا به جامعه فوتبال از میان ۶۰۰ بازیکن شد. بله رسیدن به جام جهانی افتخار عظیمی است اما مگر نباید خروجی کار در رده‌های پایه کشف استعداد باشد؟ الان حسین عبدی با نوجوانان دست به کار بزرگی زده اما چرا باید سرمربی جوانان شود؟ البته وقتی رضا عنایتی با حذف تیم ملی امید در لیگ برتر هم تیم می‌گیرد، نباید خیلی بابت این تصمیمات غیرکارشناسی تعجب کنیم!

منبع: خبر ورزشی

اخبارورزش
استقلالپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید