ارسال لیست مالیات حقوق/ مهلت ارسال لیست مالیات حقوق تا چندم ماه است؟

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو۲۴، سامانه ارسال لیست مالیات حقوق برای دسترسی بهتر و آسان‌تر افرادی که باید اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان خود را در اختیار این سازمان قرار دهند، راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است که ارسال اطلاعات حقوق به سازمان امور مالیاتی هم برای کارفرما و هم کارمندان مجموعه، به عهده کارفرما اما محاسبه مالیات بر عهده خود سازمان است. برای کسب اطلاع بیشتر این گزارش از خبرجو۲۴ را تا انتها بخوانید.

ارسال لیست مالیات حقوق

از آنجایی که در فرایند جدید، محاسبه مالیات حقوق برعهده اداره امور مالیاتی است، تغییراتی در ارسال دیسکت مالیات حقوق به‌وجود آمده که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

اگر به دنبال راهنمای طرز کار با سامانه ارسال لیست مالیات حقوق و فیلم آموزش ارسال لیست مالیات حقوق هستید، این گزارش خبرجو۲۴ را تا آخر بخوانید.

در حال حاضر برای ارسال لیست مالیات بر حقوق ۱۴۰۳، باید از سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی استفاده کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ مرکزی نیست.

سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق | salary.tax.gov.ir

شرکت‌ها یا مودیان مالیاتی که ملزم به تسلیم لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود هستند، می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از طریق سامانه ارسال لیست مالیات حقوق در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، مراحل مربوط به ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان خود را انجام دهند.

هدف از راه اندازی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق (سامانه مالیات بر حقوق کارکنان) نیز در ابتدا افزایش سرعت و راحتی مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق بوده و هست. جلب رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در زمان و ایجاد شفافیت در انجام همه این امور، از دستاوردهای اجرای این طرح‌ها بوده است.

در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق، همه جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده حقوق ذکر شده و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مزایا و مالیاتی که باید پرداخت شود در قالب فایل‌های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره می‌شود.

ارسال لیست مالیات حقوق

سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق یا سامانه مالیات حقوق سازمان امور مالیاتی کشور برای آسان‌سازی دریافت اطلاعات مالیات بر حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی است. از طرفی این سامانه در جهت کاهش هزینه و صرفه‌جویی در زمان راه‌ادندازی شده است.

در سیستم مالیات بر درآمد، اطلاعات پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان (حقوق، مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن) به‌صورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت می‌شود و در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره می‌گردد.

در این راستا مودیان با ارائه اطلاعات در نرم‌افزاری که سازمان امور مالیاتی ارائه داده، فایل الکترونیکی را تولید و به واحد امور مالیاتی ارائه می‌دهند. البت که از طریفق سیستم‌های نرم‌افزاری نیز می‌توان این فایل‌های الکتروتیکی با قالب مورد نظر را تولید کرد./خبرجو۲۴

آموزش نحوه ورود به سامانه مالیات حقوق برای ارسال لیست

۱ – برای ارسال لیست حقوق و دستمزد مالیاتی، ابتدا باید وارد سایت tax.gov.ir شوید و از منوی بالا، سمت راست، روی گزینه “خدمات اصلی مالیاتی” کلیک کنید.
۲- در منویی که نمایش داده می‌شود، روی گزینه “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” کلیک کنید. با توجه به توضیحات بالا کلیه اطلاعات ارسال لیست مالیات، به سازمان امور مالیاتی از طریق همین سایت و با استفاده از کلیک بر روی هر یک از سرفصل‌هایی که در عکس ذیل آمده است مقدور خواهد بود.

۳– با کلیک بر روی آیتم فوق وارد مرحله بعدی می‌شوید، در اینجا نیاز است روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید. به جای طی کردن مرحله ۱ و ۲ می‌توانید به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

۴– سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور که بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه به شرکت‌ها ارسال می‌گردد. وارد پرتال خود شوید:

۵– با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید می‌توانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق و دستمزد خود (همانند سپیدار) دریافت کرده‌اید را در سایت بارگذاری کرده و رد کردن مالیات حقوق را انجام دهید.

در حال حاضر اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت تبدیل اطلاعات حقوق و دستمزد به قالب‌های دارایی را دارند ولی در صورتی که نرم افزار شما این قابلیت را ندارد در همین سایت نرم افزاری برای تبدیل داده‌ها وجود دارد که توضیحات نحوه نصب و استفاده از آن ذکر شده است.

۶– با وارد شدن در این مرحله باید فیلد‌های مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل کرده و نسبت به انتخاب نحوه ثبت لیست بارگذاری فایل‌های WP،WH،اقدام کنید.

نکات مهم سامانه ارسال لیست مالیات حقوق

نام حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض وجود داشته و تنها نیاز به انتخاب دارد.

نوع لیست مالیات بر حقوق شامل (اصلی، الحاقی، اصلاحی) است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور ثبت مالیات حقوق را انجام می‌دهید، حتما گزینه اصلی را انتخاب نمایید و در صورتی که مثلا اسم یکی از پرسنل به اشتباه از لیست حذف شده است و یا اشتباهاتی از این دست انجام گرفته است، گزینه الحاقی را انتخاب و فقط اطلاعات مربوط به شخص حذف شده را وارد و اطلاعات را بارگذاری نمایید.

در صورتی که فایل ارسال شده و ثبت نهایی شده به صورت کلی اشتباه باشد یا از قلم افتاده باشد از گزینه اصلاحی استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه، ممیزین محترم در بررسی‌های مربوطه کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید از نظر تاریخی و محتوایی بررسی خواهد شد.

سپس اطلاعات خود را در قالب TEXT مطابق قالب دارایی ثبت و اطلاعات را در آن بارگذاری بفرمائید و یا از یکی از سیستم‌های مالی که قابلیت تبدیل لیست‌های حقوق به قالب مربوطه را دارند استفاده بفرمائید. در مرحله بعد بر روی دکمه ثبت لیست کلیک کنید.

معمولا ثبت اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان بر روی سایت به مدت زمانی جهت ثبت بر روی سیستم نیاز دارند. از سایت خارج و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به قسمت فهرست فایل‌ها مراجعه و روی فهرست لیست‌ها کلیک کنید.
در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام نمایید. توجه داشته باشید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطاها را بررسی و مرتفع سازید. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.

در صورت عدم وجود خطا، پس از کلیک بر روی عملیات، عبارت ذیل برای شما نمایش داده می‌شود.

برای کنترل مجدد و جلوگیری از بروز اشکال احتمالی حتما یکبار نیز بر روی گزینه خطاهای فایل‌ها و خلاصه لیست کلیک کرده و اطلاعات را کنترل نمایید.

 

مهلت ارسال لیست مالیات حقوق تا چندم ماه است؟

به گزارش خبرجو۲۴، مهلت ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد بنابراین طبق قانون مالیات های مستقیم مهلت ارسال لیست مالیات حقوق و پرداخت مالیات آن به مدت ۳۰ روز می باشد دقت کنید مهلت ذکر شده ۳۰ روز می باشد، نه یک ماه و چنانچه در روز سی و یکم نسبت به ارسال یا تحویل لیست اقدام شود مشمول دیرکرد می باشد.

(به موجب تبصره ۳ ماده ۲۱۹ قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱، عبارت “تا پایان ماه بعد” جایگزین “ظرف سی روز” شده است.)

اهمیت پرداخت به موقع مالیات حقوق

به طور کلی رعایت مهلت پرداخت مالیات حقوق امری حیاتی است و مزایای بسیار زیادی دارد. مهم ترین مزایای پرداخت به موقع مالیات شامل موارد زیر است:

ایجاد نظم و انضباط مالی: پرداخت به موقع مالیات، نشان ‌دهنده‌ی نظم و انضباط مالی اشخاص و تعهد آنها به قوانین کشور است.
تأمین منابع مالی دولت: مالیات ‌های دریافتی، منبع مهمی برای تأمین بودجه‌ی دولت و ارائه خدمات عمومی به مردم محسوب می ‌شود.
ایجاد عدالت اجتماعی: پرداخت عادلانه‌ی مالیات، به توزیع عادلانه‌ی ثروت و رفاه در جامعه کمک می‌ کند.
جلوگیری از جریمه و مشمولیت‌ های قانونی: عدم پرداخت به موقع مالیات، مشمول جریمه و مجازات ‌های قانونی خواهد شد.

لازم به ذکر است که طبق قانون مالیات ‌های مستقیم، پرداخت‌کنندگان حقوق موظفند تا پایان ماه بعد از پرداخت یا تخصیص حقوق، مالیات خود را پرداخت کنند. افراد باید مالیات حقوق و درآمد خود را محاسبه و سپس به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. همچنین لیست حقوق و دستمزد باید به صورت ماهانه و تا پایان ماه بعد از پرداخت حقوق به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

افراد می توانند از طریق سامانه‌ی مالیات بر حقوق و دستمزد لیست حقوق و دستمزد خود را ارسال کنند. علاوه بر این از طریق سامانه‌ی مالیات بر حقوق و دستمزد و یا درگاه ‌های پرداخت الکترونیکی نیز می توانند این کار را انجام دهند.

مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور نیز یکی از راه های دیگر برای پرداخت مالیات است.

اشخاص شامل مالیات بر حقوق

اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات هستند باید قبل از تمام شدن مهلت پرداخت مالیات حقوق، این هزینه را پرداخت کنند. طبق ماده ۸۲ قانون مالیات ‌های مستقیم، اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات بر حقوق می‌ شوند:

کارمندان دولت: شاغلین در وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، شاغلین در نهادهای عمومی غیردولتی، کارکنان شرکت ‌های دولتی و وابسته به دولت.
کارکنان بخش خصوصی: کارگران و کارمندان شاغل در شرکت ‌ها و موسسات خصوصی، پزشکان، وکلا، مهندسان و سایر متخصصان که به صورت مستقل فعالیت می‌ کنند.

بازنشستگان: بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان تأمین اجتماعی.
حقوق ‌بگیران: کسانی که از بابت اجاره، حق‌الزحمه، حق‌التألیف و سایر موارد مشابه، درآمد کسب می‌ کنند.

میزان مالیات بر حقوق، به عوامل مختلفی مانند میزان حقوق، معافیت ‌های مالیاتی و وضعیت تأهل بستگی دارد. بر اساس ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم، برخی از درآمدها در ایران مشمول مالیات نمی ‌شوند. این موارد شامل موارد اشخاص و برخی از درآمدها است.

برای مثال افراد سیاسی و مدیران خارجی، کارکنان کنسولگری ها و کارکنان نیروهای مسلح ملزم به پرداخت مالیات حقوق نیستند. همچنین برخی درآمدها مانند پاداش آخر سال، حقوق کارکنان کنسولگری ‌ها و سفارتخانه‌ ها، هزینه های درمانی کارکنان و مستمری و حقوق بازنشستگی افراد شامل مالیات نمی شود.

علاوه بر این افراد برای هزینه سفرهای مربوط به شغل خود نیز مجبور نیستند به دولت مالیات پرداخت کنند.

 

پایان/*

خبرجو۲۴ را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

منبع: اندیشه معاصر

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید