اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو۲۴،اما همه‌ی مشکلات بازنشستگان و صندوق تامین اجتماعی به فساد و اختلاس و برداشت منابع در شستا خلاصه نمی‌شود؛ دولت به خصوص در سال‌های اخیر اهتمامی برای پرداخت بدهی برای اطلاعات بیشتر خبرجو۲۴ را دنبال کنید.

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

دولت جدید با ارثیه‌ای سنگین از معضلات بسیار در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و به طور مشخص تامین اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن مواجه است؛ در آخرین گزارش تحقیق و تفحص از شستا که از سوی نمایندگان مجلس یازدهم انجام شد و سرفصل‌های آن به صورت بسیار اجمالی به رسانه‌ها درز کرد، تخلفات و اختلاس‌های میلیون دلاری در شرکت‌های زیرمجموعه شستا و حقوق نجومی مدیران و هیات مدیره‌ها بیداد می‌کرد؛ در این گزارش، از فساد و سوءمدیریت گسترده در دارایی‌های تاریخی طبقه‌ی کارگر پرده برداشته شد.بازنشستگان 

۲۵ اردیبهشت سال جاری، نمایندگان مجلس با ارجاع گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های زیرمجموعه آن از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ به قوه قضاییه موافقت کردند. حال مشخص نیست سرنوشت این گزارش به کجا می‌کشد، آیا تغییرات بنیادین و ساختاری در شستا اتفاق می‌افتد؟

بازنشستگان

بازنشستگان

در هر حال، سرفصل‌های گزارش مذکور، از وضعیت وخیم شستا حکایت دارد؛ « واردات کُک و زغال سنگ در انحصار یک شخص» یا «چنبره یک حلقه شبه‌امنیتی در اپراتور رایتل» و یا «اختلاس ۱۶ میلیون دلاری در کشتیرانی» نشان می‌دهد در حالیکه چند میلیون بازنشسته‌ی کارگری در انتظار پرداخت مبالغ متناسب‌سازی هستند –که علیرغم وعده‌ها واریز نمی‌شود- و کمرشان زیر بار فشار مشکلات سنگین معیشتی خم شده و از روی ناچاری ماه‌ها در صف دریافت یک وام ۳۰ میلیون تومانی ناچیز منتظر می‌مانند، «گروهی» بر سفره‌ی کارگران نشسته و لقمه‌های بزرگ برمی‌دارند.

اما همه‌ی مشکلات بازنشستگان و صندوق تامین اجتماعی به فساد و اختلاس و برداشت منابع در شستا خلاصه نمی‌شود؛ دولت به خصوص در سال‌های اخیر اهتمامی برای پرداخت بدهی انباشته‌ی خود به تامین اجتماعی ندارد. اوضاع به سمت وخامت پیش رفته و این روزها در آستانه‌ی آغاز به کار دولت جدید، از بدهی‌های سنگین دولت به نهادها و از جمله صندوق‌های بازنشستگی تحت عنوانِ «یک بمب ساعتی» یاد می‌شود. این بمب ساعتی بایستی با پرداخت مبالغی کلان خنثی شود؛ امروز حجم مطالبات تامین اجتماعی از دولت به مرزِ غیر قابل باورِ ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

پایان/*

خبرجو۲۴ را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

منبع: اندیشه معاصر

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید