اعمال روز عاشورا / ذکر و دعای روز عاشورا

بدون دیدگاه
 


آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز :عاشورا، روز دهم از ماه محرّم. مراسم بزرگداشت مرگ حسین بن علی و خانواده‌اش و حامیانش در نبرد کربلا در ۱۰ محرم در سال ۶۱ هجری قمری است. عزاداری‌ها با رسیدن روز دهم (عاشورا) به اوج خود می‌رسد. شیعیان معتقد هستند فداکاری حسین بن علی و رسالت نبرد کربلا به فرمان الهی بوده است. برای این روز اعمال و آدابی ذکر شه است که در ادامه میخوانید.

خواندن زیارت عاشورا

اولین عمل مستحبی ذکر شده برای روز تاسوعا و روز عاشورا خواندن زیارت امام حسین (ع) است. زیارت امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورا پاداش بسیار زیادی دارد. کسی که در شب عاشورا تا صبح در حرم سیدالشهدا (ع) بماند، خدا او را با شهدا و در کنار امام حسین (ع) محشور می‌کند.

فرستادن لعن بر قاتلین کربلا

یکی از اعمال روز عاشورا و تاسوعا طبق فرموده ی امام باقر (ع) این است که بر قاتلان آن حضرت، لعن و نفرین کنید و در مصائب امام حسین (ع)، این ذکر را بگویید:

أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بمُصَابنَا بالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ‌ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بثَارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ (عَلَیْهِ) السَّلاَمُ‌

یکی دیگر از اعمال عاشورا

تلاوت هزار مرتبه ذکر «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ (ع)» است.

خواندن سوره توحید

خواندن هزار مرتبه سوره توحید از دیگر اعمال روز عاشورا است که سفارش شده است. امام صادق (ع) فرموده اند: «هر کس هزار مرتبه سوره «توحید» را در روز عاشورا بخواند، خداوند به وی نظر (رحمت) می‌افکند و وی به هرکس نظر کند، آن شخص را مجازات نمی‌کند.»

محزون بودن و خواندن مقتل

  • از دیگر اعمال توصیه شده در روز تاسوعا و عاشورا این است که شیعیان برای هم مقتل بخوانند و برای مظلومیت امام حسین (ع) در این روز گریه کنند. همانند حضرت موسی (ع) و حضرت خضر (ع) که بر مصیبت‌های اهل بیت پیامبر (ص) اشک ریختند.
  • در این ماه توجه به حادثه بزرگ کربلا همواره مطرح بوده و اعمالی نیز برای آن بیان شده است، محزون بودن در این ماه و به یاد «سید الشهدا (ع)» بودن به ویژه در تاسوعا و عاشورا بسیار سفارش شده است.
  • «امام رضا (ع)» درباره محزون بودن پدر گرامیشان می‌فرمایند: در ماه محرم پدرم- هرگز شاد و خندان دیده نمی‌شد و هر چه زمان به سمت عاشورا و تاسوعا نزدیک می‌شد پدرم غمگین‌تر بودند این بخاطر ظلمی بود که بر خاندان «ائمه معصومین (ع)» گذشته بود.

زیارت تاسوعا

خواندن زیارت زیر در روز عاشورا توصیه شده است:

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ ادَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ نُوح نَبِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُوسی کَلیمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عیسی رُوحِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ مُحَمَّد حَبیبِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ عَلِیٍّ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وارِثَ الْحَسَنِ الشَّهیدِ سِبْطِ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ الْبَشیرِ النَّذیرِ، وَابْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ اَلسَّلامُ عَلَیکَ یابْنَ فاطِمَةَ سَیدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا خِیرَةَ اللهِ وَابْنَ خِیرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَ اللهِ وَابْنَ ثارِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ

حکم روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا

روزه گرفتن در تاسوعا و عاشورا مکروه است. علامه مجلسی در زاد المعاد فرموده، بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه ندارد زیرا که بنی امیه این دو روز را برای برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه می‌داشتند.

اخبار
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید