آشنایی با قوانین ترخیص کالا مسافری؛ چه کالاهایی در حمل هوایی مجاز است؟

بدون دیدگاه
 

کالای همراه مسافر به کالاهایی اشاره دارد که مسافران هنگام سفر در کیف شخصی یا چمدان خود حمل می‌کنند. این کالاها ممکن است شامل: لباس‌، کفش‌، محصولات بهداشتی شخصی (مانند مسواک، خمیردندان، صابون و شامپو)، عینک‌آفتابی، ساعت‌مچی، زیورآلات شخصی، تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، دوربین فیلم‌برداری، موزیک پلیر، هدفون، گذرنامه، بلیت هواپیما، بلیت قطار، کارت‌های اعتباری، چک‌ها، بیمه‌نامه‌ها، سایر مدارک شناسایی، قلم‌های تخته‌سیاه، دفترچه یادداشت، کتاب، هدایا و خریدها.

توجه: هر کشور ممکن است محدودیت‌ها و قوانین خاصی برای واردات کالای همراه مسافر داشته باشد؛ بنابراین، قبل از سفر به کشور مقصد، بهتر است قوانین گمرکی آن کشور را بررسی کنید تا از محدودیت‌ها و الزامات ترخیص کالا آگاه شوید.

لیست کالاهای مجاز همراه مسافران ورودی به داخل کشور

باید تاکید کنیم که حتی کالاهای مجاز در صورتی می‌توانند به صورت همراه مسافر وارد کشور شوند که ارزش تجاری نداشته باشند. با این پیش‌فرض برخی کالاهای مجاز (درصورت غیرتجاری بودن) را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. پارچه؛
  2. چمدان و ساک؛
  3. دوچرخه و سه‌چرخه؛
  4. زیورآلات بدلی؛
  5. ظرف؛
  6. فرش ماشینی؛
  7. کیف و کفش؛
  8. گل مصنوعی؛
  9. لباس؛
  10. لوازم بهداشتی؛
  11. لوازم ورزشی؛
  12. لوازم‌آرایش؛
  13. لوازم‌تحریر؛
  14. قطعات کامپیوتری و رایانه‌ای؛
  15. مواد غذایی غیرالکلی؛

میزان سقف مجاز ترخیص کالای مسافری در ایران

  • همراه‌داشتن دارو در صورت با وجود نسخه برای استفاده ضروری و شخصی مجاز است. برخی از پروازها مقررات مربوط به خود را داشته و لیست داروهای غیرمجاز را اعلام کرده‌اند که بهتر است قبل از سفر از آن اطمینان حاصل کنید (قرص­های مرفین، متادون، کدئین فسفات، متیل فنیدات، دیفنوکسیلات از طرف تمام پروازها و کشورها غیرمجاز اعلام شده است).
  • حمل طلا و نقره و زیورآلات قیمتی به لحاظ تعداد و وزن شامل محدودیت است. حمل این کالاها تا 150 گرم مجاز و از لحاظ تعداد یک عدد انگشتر، یک عدد گردن‌بند، حداکثر 6 عدد النگو و یک جفت گوشواره مجاز اعلام شده است.
  • درصورتی‌که مسافر خروجی سگ یا گربه به‌عنوان حیوان خانگی همراه داشته باشد، لازم است که حتماً اوراق شناسایی حیوان همراه وی بوده و سگ یا گربه در سبد مخصوص حمل حیوانات قرار داشته باشد.
  • هر مسافر مجاز به‌همراه‌داشتن یک باکس سیگار و میزان مجاز حمل تنباکو برای هر نفر 250 گرم اعلام شده است.
  • ورود ارز به داخل کشور به هر میزان آزاد است؛ ولی ضروری است برای مقادیر زیاد با مراجعه به یکی از شعب ارزی بانک ملی رجوع کرده و با ارائه اظهارنامه ارزی گواهینامه اخذ شود.

 لیست کالاهای غیرمجاز مسافران ورودی به ایران

برای مسافرانی که قصد ورود به ایران را دارند، همراه‌داشتن کالاهای زیر، ممنوعه اعلام شده است:

  1. مواد مخدر؛
  2. مشروبات الکلی؛
  3. مواد منفجره و محترقه؛
  4. کلیه سلاح‌های گرم و سرد؛
  5. ابزارآلات رمالی و فالگیری؛
  6. ابزارآلات قمار و شرط‌بندی؛
  7. فیلم و عکس مغایر با شئونات اسلامی و ملی؛
  8. کالاهای عتیقه و دارای هویت فرهنگی (میراث ملی)؛
  9. نشریات دارای محتویات خلاف شئونات اسلامی و ملی؛
  10. و دیگر کالاهای مغایر با شرع و قانون جمهوری اسلامی ایران.

لیست کالاهای ممنوعه مسافران خروجی از ایران

طبق آخرین آمار مواردی که مجاز به خروج از کشور نیستند به‌صورت زیر اعلام شده‌اند و مسافر خروجی اجازه خروج این کالاها را از کشور ندارد. از جمله کالاهای ممنوعه همراه مسافر خروجی عبارت‌اند از:

  1. ابزارآلات موسیقی دارای ارزش میراث‌فرهنگی؛
  2. آثار هنری و کتاب‌ها یا قطعات خوشنویسی شده دارای هویت هنری و ملی؛
  3. اسلحه و مهمات؛
  4. تجهیزات نظامی کشور؛
  5. سرکه یا ترشیجات؛
  6. سکه طلا دارای هویت پشتوانه ارزی در ایران؛
  7. سنگ‌های قیمتی و قدیمی؛
  8. فرش‌های دارای ارزش تاریخی و ملی؛
  9. نوار سینمایی 35 میلی‌متری؛
  10. قرآن مجید بدون داشتن مهر تأیید شورای نظارت چاپ و نشر قرآن؛
  11. کالاهای عتیقه؛
  12. کتاب‌های خطی و چاپ‌سنگی؛
  13. مواد مخدر و داروهای روان‌گردان.

 مقررات مربوط به کالای همراه مسافران ورودی مقیم خارج از کشور

چنانچه مسافر ایرانی مقیم خارج از کشور، اعم از مسافر با گذرنامه‌ی عادی، خدماتی یا سیاسی که قصد ورود به ایران را داشته و مدت اقامت وی در خارج از کشور، بیش از یک سال (به‌صورت حداقل 6 ماه آخر متوالی) باشد، می‌تواند اثاثیه و اشیا منزل را همراه خود بیاورد. مقررات حاکم بر ورود این اسباب و اثاثیه عبارت‌اند از:

  1. لوازم و اشیا مسافر از کشور و محل اقامت او حمل شوند و بین یک ماه قبل تا نه ماه بعد از ورود وی به گمرک برسند.
  2. لوازم و اشیا مزبور با وضع و شئون اجتماعی مسافر مناسب بوده و جنبه‌ی تجاری نداشته باشند.
  3. ظرف مدت پنج سال قبل از آن از چنین معافیتی استفاده نکرده باشند.
  4. کارمندان دولت که برای انجام مأموریت یک‌ساله یا بیشتر به خارج اعزام می‌شوند، درصورتی‌که قبل از پایان مأموریت و توقف یک‌ساله وارد کشور شوند، مشمول شرط مدت یک‌ساله‌ توقف مذکور در این بند نخواهند بود.
  5. واردات کالاهای همراه مسافران ورودی به کشور درصورتی‌که جزو لوازم شخصی آنان و در حد متعارف باشد، به تشخیص گمرک مجاز است.

مقررات ورود ابزارآلات کار همراه کارگران

مقررات واردات ابزارآلات کار همراه کارگران به ایران ممکن است تحت‌تأثیر قوانین و مقررات داخلی ایران قرار گیرد که مشمول معافیت مسافری بند ۷ ماده ۳۷ قانون امور گمرکی می‌شود، مشروط بر این که:

  • اشتغال این افراد به حرفه و پیشه‌ی کارِ مورد ادعا، به تصدیق مقامات کنسولی ایران در کشور محل اقامت قبلی آنان رسیده باشد و در نقاطی که فاقد مقامات کنسولی ایران باشد، ارائه‌ی گواهی مقامات محلی کفایت می‌کند.
  • کالا بین یک ماه قبل از ورود تا نه ماه بعد از ورود افراد به گمرک برسد.
  • ماشین‌آلات و دستگاه‌ها از شمول این مقررات مستثنی هستند و طبق قانون مقررات صادرات و واردات، تابع شرایط ورود کالا هستند.
  • کالاهای وارداتی جنبه‌ی تجاری نداشته باشد.

توصیه می‌شود قبل از واردات ابزارآلات کار به ایران، با سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنعت و معدن، تجارت تماس بگیرید و مقررات و الزامات دقیق را بررسی کنید. همچنین، از مشاوره حقوقی و کارشناسان مربوطه بخواهید در فرایند واردات، اطلاعات دقیق‌تری را به شما ارائه دهد.

در آخر

ورود و خروج برخی از کالاهای همراه مسافر بر اساس قوانین هر کشوری مجاز و برخی غیرمجاز است. اگر شخصی کالای غیرمجاز به همراه داشته باشد حتماً مجازات خواهد شد. همچنین قبل از مسافرت خود به هر کشوری باید قوانین مربوط به ورود کالا به کشور مقصد و خروج کالا از کشور مبدأ را پیگیری کنید تا در سفر خود به مشکلی برنخورید. البته فراموش نکنید که ترخیص و واردات برخی از کالاها به داخل کشور مجاز است، اما از لحاظ تعداد و وزن آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که حتماً باید رعایت شود. پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ترخیص کالا (مجاز و غیرمجاز) به داخل کشور از مشاوره کارشناسان مجرب شرکت بازرگانی سپاهان همراه راهنمایی بگیرید.

انتهای رپورتاژ‌ آگهی/

کسب و کارمهاجرت
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید