ویژگی‌های مناسب یک سرور اختصاصی خوب

بدون دیدگاه
 

سرورها متناسب با بارهای کاری و فعالیت‌های تجاری خریداری می‌شوند، با این‌حال، هنگام خرید سرور یکسری نکات کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند تا محصولی متناسب با نیازهای کاری خریداری شوند. در این مقاله ویژگی‌های کلی یک سرور اختصاصی خوب را مورد بررسی قرار داده و در ادامه نیم نگاهی به مشخصات و کانفیگ سرور G10 Plus خواهیم داشت.

مشخصات سخت افزاری و ویژگی‌های یک سرور اختصاصی مناسب

اولین موردی که باید در این زمینه به آن دقت کنید عملکرد بالا است. یک سرور اختصاصی باید عملکرد بالا و پایداری خوبی داشته باشد. عملکرد بالا ارتباط مستقیمی با سرعت پردازش، ظرفیت ذخیره‌سازی، عملکرد بالای تراشه شبکه و سیستم سرمایشی دارد. مورد بعدی که یک سرور اختصاصی را متمایز از رقبا می‌کند، مبحث امنیت است. سرور باید از نظر امنیتی قوی باشد و توانایی شناسایی و مقابله با تهدیدات سایبری را داشته باشد. به بیان دقیق‌تر از همان ابتدایی که دکمه پاور روی سرور فشار داده می‌شود، سیستم عامل یا همان سفت‌افزار باید فایل‌های کلیدی را به دقت ارزیابی کند تا مطمئن شود، امضا دیجیتال فایل‌ها تغییر پیدا نکرده است. همچنین، هنگامی که راه‌اندازی سرور کامل شد باید بتواند به شکل مستمر بخش‌های مختلف سیستم عامل را بررسی کند و هر زمان مورد مشکوکی را شناسایی کرده بلافاصله گزارشی برای مدیر شبکه ارسال کند. به طور معمول، سروهای شرکت اچ‌پی به لطف مولفه‌های کلیدی همچون اعتماد مبتنی بر سیلیکون و ماژول قدرتمند iLO قادر به شناسایی موارد مشکوک هستند.

یک سرور اختصاصی خوب باید به بهترین شکل از مفهوم مقیاس‌پذیری پشتیبانی کند. سرور باید امکان مقیاس‌پذیری بالایی داشته باشد تا بتواند با توسعه و رشد سرویس‌های یا برنامه‌های تجاری شرکت‌ها سازگار باشد. به بیان دقیق‌تر، کارشناسان شبکه نباید مشکلی از بابت افزودن پردازنده‌های مرکزی، حافظه اصلی و دیسک‌های ذخیره‌سازی داشته باشند. همچنین، باید توانایی پشتیبانی از فناوری‌های روز را نیز داشته باشد تا در صورت لزوم امکان ارتقا مولفه‌های قدیمی با مولفه‌های جدید وجود داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص یک سرور خوب پشتیبانی فنی است. به بیان دقیق‌تر، شرکت فروشنده باید بتواند در صورت تمایل و درخواست مشتری پشتیبانی فنی در اختیارش قرار دهد و کارمندان بخش فناوری اطلاعات یک سازمان نیز باید توانایی نگه‌داری از سرور را داشته باشند.

مورد بعدی انعطاف‌پذیری است. سرور باید بتواند به نیازهای خاص سرویس‌ها یا برنامه‌های کاربردی پاسخ دهد. به طور مثال، در صورت نصب هایپروایزرها توانایی ارائه منابع موردنیاز را داشته باشد و به کارشناسان شبکه اجازه دهد تنظیمات را مطابق با نیازها پیکربندی کنند. همچنین، مشکلی از بابت پشتیبانی از اینترفیس‌های مختلف نداشته باشد تا بتوان از مولفه‌های سخت‌افزاری مختلف روی سرور استفاده کرد.

مبحث بعدی مدیریت است که نقش مهمی در متمایز کردن سرورها از یکدیگر دارد. سرور باید دارای واسط کاربری مناسبی باشد که به مدیران امکان مدیریت آسان و کنترل کامل بر سرور را بدهد که این موضوع شامل ارائه امکاناتی مانند نصب و راه‌اندازی سریع، مانیتورینگ عملکرد سرور و دسترسی به لاگ‌ها و آمار است. همچنین، کارشناسان شبکه باید بتوانند به طور فیزیکی یا از راه دور عملکرد سرور را بررسی کرده و در صورت نیاز از طریق به کارگیری کانال‌های مطمئن تغییراتی در پیکربندی اعمال کنند.

سازگاری بالا با سایر مولفه‌های سخت‌افزاری را باید یکی دیگر از نکات مهم یک سرور خوب توصیف کنیم. سروری که بتواند با رسانه‌‌های مختلفی مثل استوریج‌ها بدون مشکل کار کند و از کانال‌های ارتباطی مختلف پشتیبانی کند به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد وظایف محوله را به شکل ساده‌تری انجام دهند. یک سرور خوب علاوه بر سازگاری با مولفه‌های سخت‌افزاری باید با سیستم عامل‌ها، پروتکل‌ها و استانداردهای مختلف نیز سازگار باشد.

توانایی رسیدگی به بارهای کاری بالا یکی دیگر از ویژگی‌های یک سرور اختصاصی خوب است. سرور باید قابلیت پشتیبانی از بارهای کاری سنگین را داشته باشد و بتواند درخواست‌ها و ترافیک با حجم بالا را به طور همزمان پردازش کند بدون آن‌که اختلالی در عملکرد آن به وجود آید و کاهش سرعت سرویس‌دهی را به همراه داشته باشد.

یک سرور خوب باید توانایی اتصال و کار با شبکه‌های چندگیگابیتی را داشته باشد. به بیان دقیق‌تر، به کارشناسان شبکه اجازه دهد، متناسب با نیازهای کاری ماژول‌های چندگیگابیتی شبکه را روی سرور نصب کنند تا بتوانند از مزایای شبکه‌های اترنت یا فیبر نوری به بهترین شکل استفاده کنند. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که سرور باید توانایی پشتیبانی از پروتکل‌ها و رابط‌های مختلف شبکه را داشته باشد تا بتواند با فناوری‌هایی همچون شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN) ارتباط برقرار کند.

موارد یاد شده تنها برخی از ویژگی‌های مهمی هستند که یک سرور اختصاصی خوب باید داشته باشد. البته، این لیست قابل توسعه است و ویژگی‌های بیشتری نیز می‌تواند بر اساس نیازهای خاص سازمان یا کسب و کار مورد توجه قرار گیرد.

مشخصات و کانفیگ سرور G10 Plus

G10 Plus یک سرور رک مونت از شرکت HPE است که در سال 2020 میلادی معرفی شد. این سرور بر اساس نسل سوم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل (Intel Xeon Scalable) طراحی شده است و از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند پشتیبانی از ذخیره‌سازی NVMe و شبکه‌های چندگیگابیتی به بهترین شکل پشتیبانی می‌کند. این سرور دو یونیتی مجهز به دو سوکت پردازنده مرکزی است و توانایی پشتیبانی از هشت ترابایت حافظه DDR4 با فرکانس کاری 3200 مگاهرتز را دارد. همچنین، توانایی پشتیبانی از دیسک‌های SFF و LFF را به همراه NVMe دارد. بنابراین کارشناسان شبکه مشکلی از بابت انتخاب رسانه ذخیره‌سازی ندارند. یکی از ویژگی‌های شاخص سرور فوق مدیریت از طریق ماژول قدرتمند HPE iLO 5 است که اجازه می‌دهد از راه دور به نظارت و مدیریت سرور بپردازید. البته، ماژول سخت‌افزاری موجود روی آن و کنسول مدیریتی نیز اجازه می‌دهند به شکل فیزیکی پیکربندی‌های لازم را اعمال کنید. این سرور مجهز به 32 اسلات رم است که هر پردازنده از 16 اسلات در 8 کانال ارتباطی پشتیبانی می‌کند. همچنین، امکان نصب پاورهای 800 تا 1600 وات مبتنی بر ویژگی Hot-Plug در کنار رایزرهای اول و دوم وجود دارد. لازم به توضیح است که سرورهای فوق از شکاف‌های گسترشی PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با نسل قبل عملیات ورودی و خروجی را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

در بحث شاسی نیز شرکت‌ها می‌توانند متناسب با نیازهای کاری، سرور مناسب را خریداری کنند. برای این منظور اچ‌پی شاسی‌های 8SFF، 24SFF، 8LFF و 12LFF را به بازار عرضه کرده است تا مصرف‌کنندگان متناسب با نیازهای کاری محصول مناسب را خریداری کنند.

هنگامی که صحبت از کانفیگ‌های معمول سرور G10 Plus به میان می‌آید، انتخاب‌های مختلف در دسترس قرار دارند که یک مورد می‌‌تواند به شرح زیر باشد:

کانفیگ‌ سطح بالا

  • پردازنده: Intel Xeon Platinum 8380
  • حافظه اصلی: 4 ترابایت DDR4
  • ذخیره‌سازی: 192 ترابایت NVMe
  • شبکه: 10 گیگابیتیSFP+

کانفیگ‌ متوسط با قیمتی معقول که جوابگوی نیازهای عادی است:

  • پردازنده: Intel Xeon Gold 6350
  • حافظه اصلی: 2 ترابایت DDR4
  • ذخیره‌سازی: 96 ترابایت هارد دیسک یا حافظه SSD از نوع SAS یا SATA
  • شبکه: 10 گیگابیتی RJ45

یک کانفیگ‌ مقرون به صرفه نیز می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • پردازنده: Intel Xeon Silver 5310
  • حافظه: 256 گیگابایت DDR4
  • ذخیره‌سازی: 48 ترابایت SAS
  • شبکه: 10 گیگابیتی SFP+

البته به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کانفیگ مناسب برای سرور G10 Plus به نیازهای کاربری بستگی دارد. برای مثال، اگر نیاز به پردازش قدرتمندی دارید، می‌توانید از پردازنده‌های Intel Xeon Platinum یا Gold استفاده کنید. اگر نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیادی دارید که سرعت بالایی داشته باشد بهتر است به فکر دیسک‌های NVMe باشید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید