سامانه شاهکار چیست و چگونه کار می‌کند؟

بدون دیدگاه
 

احراز هویت در سامانه شاهکار چه ضرورتی دارد و این سامانه به چه منظور ایجاد شده است؟ آیا همه باید در شاهکار احراز هویت کنند؟ سریع‌ترین راه انجام چنین کاری چیست؟ این سوالات ممکن است در ذهن همه افرادی که نام سامانه شاهکار آشنا به گوش‌شان خورده است، به‌وجود بیاید. اگر شما هم از این دسته هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به تک‌تک این سوالات پاسخ روشنی بدهیم.

سامانه شاهکار چیست؟

شاهکار مخفف عبارت «شبکه احراز هویت کاربران ایران» است که به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن‌ها در فضای مجازی ایجاد شده است. این سامانه به‌شکل یک پل ارتباطی اجرا شده که اپراتور و مراجع تطبیق اطلاعات هویتی را به‌یکدیگر متصل خواهد کرد.

به‌کمک این سامانه جدید، اپراتورها باید برای ارائه خدمات سرویس‌های جدید، اطلاعات کاربران را با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه شاهکار تطابق دهند و سپس در صورت درستی اطلاعات نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند. شاهکار نوعی سامانه نوین در زمینه احراز هویت است.

دلیل ایجاد سامانه شاهکار چه بود؟

یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌های نظارتی با ورود شرکت‌های جدید که سرویس‌های جدیدی هم ارائه می‌دهند، بحث کنترل، نظارت، احراز هویت و اصالت و یکپارچه‌سازی کاربران است.

سیم‌کارت‌ها و شرکت‌های جدیدی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند، برای سازمان‌های نظارتی تبدیل به یک چالش مهم شده‌اند. استفاده از سیم‌کارت‌هایی که به نام اشخاصی جز صاحبان آن است، باعث شده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به‌ فکر ایجاد چنین سامانه‌ای بیفتد.

سامانه احراز هویتی شاهکار چگونه کار می‌کند؟

شاهکار از طریق تطبیق شماره تلفن همراه و کد ملی شخص حقیقی یا شناسه ملی شخص حقوقی فرایند احراز را انجام خواهد داد. برای ثبت اطلاعات مشترک (کاربر) در شاهکار یک اختصاصی در بین تمامی اپراتور‌های به مشترک اختصاص پیدا خواهد کرد.

تا زمانی که این کد از طرف هر شرکت اپراتور فعال باشد، دیگر امکان راه‌اندازی اینترنت از شرکت جدید وجود ندارد. به همین سبب باید برای راه‌اندازی اینترنت جدید، کد کاربر توسط اپراتور قبلی در سامانه غیرفعال شود. حتی با تخلیه پورت از مرکز نیز نمی‌توان اینترنت جدید از اپراتور جدید دریافت کرد. تنها راه برای دسترسی به آن غیرفعال‌سازی کد توسط اپراتور قبلی است.

شاهکار چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

چندین قابلیت اساسی در شاهکار وجود دارد که حضور آن را حائز اهمیت می‌کند. مشترکین می‌توانند به‌کمک این سامانه از ثبت سرویس‌های جدید مثل انواع اینترنت‌های پرسرعت، تلفن ثبات VoIP و موارد دیگری ازاین‌دست، مطلع شوند.

اپراتورها می‌توانند از طریق این سامانه شماره‌ تلفن‌ها را با نام مشترکین بررسی کنند و از تعداد سیم‌کارت‌ها اطلاع داشته باشند. این سامانه شناسه سرویس و شناسه هویتی را با یکدیگر تطبیق خواهد داد.

ضرورت استفاده از شاهکار چیست؟ شاهکار چه مزیت‌هایی دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید از چنین سامانه‌ای کمک گرفت؟ یا این‌که احراز هویت در سامانه شاهکار ضروری است؟ به دستور بانک مرکزی از‌این‌پس وجود سامانه شاهکار در تمامی اپلیکیشن‌های پرداخت الزامی بوده درصورت یکسان‌نبودن کد ملی مالک سیم‌کارت و کد ملی کارت بانکی مبدا تراکنش، امکان‌پذیر نیست.

البته چنین ضرورتی برای اذیت و آزار مشترکین نیست و اهداف مثبتی را در نظر گرفته است. اگر همه ملزم به رعایت این لازمه شوند، احتمال کلاه‌برداری‌ها و سودجویی‌ها از طریق سیم‌کارت‌هایی که به نام مالکان است توسط افراد دیگر به‌ حداقل خواهد رسید. مزیت ایجاد چنین سامانه‌ای در افزایش امنیت مشترکین خواهد بود.

سامانه شاهکار در اختیار کدام کسب‌وکار‌ها قرار می‌گیرد؟

در ابتدای کار وزارت اطلاعات تنها به 10 اپلیکیشن پربازدید اجازه داده بود تا داده‌های این سامانه را در اختیار داشته باشند. البته در این دسته‌بندی 2 پیام‌رسانی ایرانی هم حضور داشتند. سپس تعداد کسب‌وکار‌هایی که می‌توانستند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، افزایش پیدا کرد.

به‌طور کلی اگر بخواهیم کسب‌وکار‌هایی که می‌توانند به دیتای شاهکار دسترسی داشته باشند را مشخص کنیم، می‌توانیم از کسب‌وکار‌هایی نام ببریم که به‌نوعی در فعالیت‌های اقتصادی فعال هستند و بر روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارند. کسب‌وکار‌هایی که با جابه‌جایی‌های مالی مرتبط هستند و اپلیکیشن مخصوص خود را دارند می‌توانند از دیتای شاهکار بهره‌مند شوند.

ساده‌ترین راه برای احراز هویت در سامانه شاهکار

با توجه به ضرورتی که توسط بانک مرکزی ایجاد شده، یقینا در آینده نزدیک همه کاربران نیاز دارند تا در این سامانه شناسایی شوند تا برای امور روزمره خود و جابه‌جایی‌های بانکی، مشکلی برای‌شان پیش نیاید. به همین منظور ساده‌ترین راه برای احراز هویت در سامانه شاهکار استفاده از اپلیکیشن‌‌هایی است که خدمات احراز هویت و استفاده از سامانه شاهکار را به کاربران می‌دهند. بهترین اپلیکیشن برای این مورد هم، سوپر اپلیکیشن تاپ است. برای نصب و استفاده از خدمات اپلیکیشن تاپ می‌توانید به سایت آن مراجعه کنید:

https://top.ir/

احراز هویت در سامانه شاهکار

احراز هویت در سامانه شاهکار حالا با ضرورت بانک مرکزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این سامانه می‌تواند به جلوگیری از کلاه‌برداری‌های مختلف و سودجویی‌ها کمک شایانی کند. اگر قصد احراز هویت در این سامانه را داشته باشید سوپر اپلیکیشن تاپ در اختیار شماست تا به ‌سریع‌ترین شکل ممکن این خدمات را در اختیار داشته باشید.

تنها کاری که باید انجام دهید، نصب سوپر اپلیکیشن تاپ از کافه بازار، مایکت، چارخونه یا گوگل‌پلی است. البته از طریق وب‌سایت رسمی این مجموعه نیز امکان دریافت نسخه‌های اندروید و آی‌او‌اس برای شما وجود دارد. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید، امیدواریم از این اطلاعات بیشترین استفاده را کرده باشید.

فناوریکسب و کار
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید