نگران قیمت دلار نباشید / بازار ارز به ثبات می‌رسد

قیمت دلار
بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24، نگران قیمت دلار نباشید / بازار ارز به ثبات می‌رسد
در روزهای اخیر با حمله غیرقانونی امریکا و انگلستان به یمن، دلالان ارزی در کشورمان هم فرصت را غنیمت شمرده و در کانال‌های تلگرامی به دنبال دمیدن به بازار ارز هستند.

قیمت دلار به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی هستند. در عوامل اقتصادی، عواملی مانند نرخ بهره، تورم، رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی تاثیرگذار هستند. در عوامل سیاسی، تصمیمات دولت‌ها و سیاست‌های پولی و ارزی آن‌ها تاثیرگذار است. همچنین، عوامل جهانی مانند تحولات در بازارهای بین‌المللی، تغییرات در نرخ ارزهای دیگر و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار هستند.

دلالان ارزی که از ابتدای سال‌جاری با توجه به ثبات بازار ارز، نه تنها سود نکردند بلکه چند درصدی هم زیان دیده‌اند، از هر فرصتی سوءاستفاده می‌کنند و با کمک رسانه‌های ضدانقلاب تلاش دارند انتظارات افزایشی در بازار ارز را به مردم و فعالان اقتصادی القا کنند. این در حالی است که در بازار واقعی ارز که همان مبادلات مربوط به تجار و شرکت‌ها است، میزان عرضه ارز بسیار بیشتر از میزان تقاضا است.

در معاملات روز شنبه حواله ارزی در سامانه نیما عرضه از تقاضا پیشی گرفت به طوری که از مجموع ۳۱۵ میلیون دلار حواله عرضه شده ۱۹۴ میلیون دلار بدون مشتری نزد عرضه‌کنندگان باقی ماند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مجموع ارز عرضه شده به صورت حواله طی روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ به معادل ۳۱۵میلیون دلار رسید که از میزان ۱۲۱ میلیون دلار آن معامله شد. گفتنی است در معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته نیز از ۱۶۳.۴ میلیون دلار حواله عرضه شده در سامانه نیما فقط ۴۶.۴ میلیون دلار آن معامله شد. بانک مرکزی در یک سال اخیر در دوره مدیریتی محمدرضا فرزین طی چند مرحله و در پی وقوع تحولات سیاسی، با ناکام گذاشتن دلالان ارزی سبب ایجاد ثبات در بازار ارز شده است. بدیهی است این بار هم تلاش دلالان ارزی ناتمام خواهد ماند و در روزهای آینده دلار به ثبات چند ماه گذشته خود باز خواهد گشت.

بانک مرکزی توانایی کنترل بازار ارز را دارد
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اتفاقاتی همچون حادثه تروریستی کرمان و بمباران یمن توسط امریکا و انگلیس، معمولاً یک آثار روانی روی نرخ دلار دارد، مطرح کرد: براساس تجربه چند ماه گذشته، بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل بازار ارز و چنین نوساناتی دارد. مردم هم بدانند این افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد.

مسعود دانشمند – عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آثار روانی اتفاقات اخیر در کشور و جهان که معمولاً یک آثار روانی روی نرخ دلار دارد، گفت: ما نفت را در پایانه خارک می‌فروشیم، این اتفاقاتی که در دریای سرخ افتاده و ظاهراً ادامه‌دار هم هست، باعث می‌شود تا قیمت حمل و نقل برای مصرف‌کننده نهایی بالا برود.

وی اضافه کرد: زیرا سفر کشتی‌ها حدود ۲۰ روز بیشتر طول می‌کشد. اگر اجاره یک کشتی حدود ۵۰ هزار دلار باشد، در این شرایط کرایه آن حداقل یک میلیون دلار افزایش پیدا می‌کند که این افزایش کرایه را مصرف کننده نهایی می‌پردازد. این فعال اقتصادی تأکید کرد: آنچه که در بازار ارز ما اتفاق می‌افتد هم یک شوک است. متأسفانه بعضاً در این شرایط تصمیمات عجولانه و هیجانی توسط مردم گرفته می‌شود و به سمت خرید دلار می‌روند و آنهایی که دلار دارند هم سعی در نگهداری آن می‌کنند.

دانشمند اظهار کرد: اگر دولت به این شوک دلار تن ندهد و بانک مرکزی هم مداخله‌ای منطقی داشته باشد تا قیمت تعدیل و تثبیت شود، ما از این موج هم عبور خواهیم کرد و مشکلی ایجاد نمی‌شود چرا که ماجرای جنگ یمن و امریکا هم مانند حادثه تروریستی کرمان گذرا است. ما تجربه قطعنامه ۵۹۸ را داشتیم که دلار ظرف مدت یک روز افت زیادی داشت و عده‌ای هم سکته کردند و به بیمارستان رفتند اما بعد از مدتی نرخ دلار سرجای خود بازگشت و هیجانات برطرف شد، زیرا اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاده بود. عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت: براساس تجربه چند ماه گذشته، بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل بازار ارز و چنین نوساناتی دارد. مردم هم بدانند این افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد.

نوسانات اخیر بازار ارز هیجان کاذب و موج موقت است
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: نوسان چند روز اخیر در بازار ارز هیجان کاذب و یک موج موقت بوده که مثل اتفاقات قبلی مهار خواهد شد.

مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گو با تسنیم در واکنش به نوسانات اخیر بازار ارز اظهار داشت: در اینکه دلیل اصلی این نوسان، بحران در منطقه و حمله به یمن بوده هیچ تردیدی نیست و ما در سال‌های گذشته هم با اتفاقات بسیار کوچکتر و محدودتر منطقه‌ای هم شاهد نوسان در بازار ارز بودیم. البته نوسانات اخیر در بازار ارز در حد یک یا دو هزار تومان بوده که این موضوع را نباید تلاطمی بزرگ و طولانی‌مدت در بازار ارز تلقی کرد.

وی افزود: به هر حال اتفاقی که در منطقه باب المندب رخ داده، اتفاق کوچکی در سطح بین‌المللی نیست و همین کنش و واکنش‌های منطقه‌ای باعث می‌شود تا دامنه این درگیری فراتر از منطقه مورد نظر برود. ضمن اینکه این اتفاقات می‌تواند روی چشم‌انداز بازار و انتظارات تورمی و بالا رفتن قیمت‌ها تأثیرگذار باشد، اما کوتاه‌مدت و مقطعی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: باید به این نکته مهم توجه داشت که نوسان و افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر در معاملات واقعی دیده و ثبت نمی‌شود و بیشتر از اینکه واقعی باشند، اعداد و ارقام مقطعی هستند. در واقع اصلاً معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد، چراکه بخش عمده ارز ما برای واردات رسمی از کانال بانک مرکزی هدایت می‌شود و اعداد کنونی بازار ارز بیشتر در بازارهای کوچک و غیررسمی مطرح است. حریری با تأکید بر اینکه تلاطم‌های کنونی بازار ارز بیش از اینکه واقعی باشد، گذراست، گفت: اتفاقات قبلی مثل درگیری در غزه و همچنین حوادث تروریستی کرمان ثابت می‌کند که نباید با اتفاقات یکی دو روز اخیر نسبت به بازار ابراز نگرانی کرد، چون این روند موقتی و قابل کنترل است.

اخباراقتصاد
پربازدیدقیمت دلار
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید