معرفی کامل غذاهای سنتی اصفهان

بدون دیدگاه
 

غذاهای سنتی اصفهان تنوع بسیار بالایی دارند و در کنار جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی این شهر یکی از دلایل محبوبیت بالای اصفهان در بین گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می‌شوند. افراد علاقه‌مند به ایران‌گردی می‌توانند از طریق خرید بلیط قطار مشهد اصفهان با یک تیر دو نشان بزنند و در یک سفر زمینی با بلیط رفت‌وبرگشت از دو شهر توریستی معروف ایران یعنی مشهد و اصفهان بازدید داشته باشند. قبل از اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم را برای سفر انجام دهید و اقدام به خرید بلیط قطار کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان را معرفی کنیم.

معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان کدام‌اند؟

غذاهای سنتی لذیذ و خوشمزه یکی از نمادهای مهم شهر اصفهان محسوب می‌شوند‌. به تمام گردشگرانی که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی به شهر زیبای اصفهان سفر می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم که لذت چشیدن طعم غذاهای سنتی این شهر را از دست ندهند و حداقل برای یک ‌بار هم که شده آن‌ها را امتحان کنند‌. در ادامه این بخش با معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی اصفهان آشنا خواهید شد.

بریانی

بریانی غذایی است که احتمالا بارها نام آن را شنیده‌اید. این غذا به‌عنوان معروف‌ترین غذای اصفهان شناخته می‌شود. این غذا را با استفاده از گوشت، نعناع خشک، پیاز، روغن، دارچین، زعفران و جگر سفید خردشده طبخ می‌کنند. بریانی به‌همراه دوغ، ریحان و نان سنگگ سرو می‌شود. اگر ازطریق خرید بلیط قطار مشهد اصفهان به شهر زیبای اصفهان سفر کردید، برای خوردن بریانی اصیل به بریانی حاج محمود شفاعت بروید. این بریانی به‌عنوان قدیمی‌ترین بریانی اصفهان از سال 1284 مشغول فعالیت است و باکیفیت‌ترین بریانی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

شله بریان زیره

یکی از غذاهای سنتی خوش‌طعم اصفهان که با استفاده از برنج محلی، گوشت، زیره، پیاز، نمک و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود، شله بریان زیره است. این غذا ظاهری شبیه به حلیم دارد و طعمش شبیه به طعم کاچی است‌. یکی از مکان‌هایی که این غذای سنتی را طبخ و سرو می‌کند، رستوران سنتی چاه حاج‌میرزا است. پس اگر به اصفهان سفر کردید‌، برای خرید شله بریان زیره به این رستوران سنتی مراجعه کنید.

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی معروف و خوشمزه اصفهان است. این آش نه‌ تنها در اصفهان بلکه در سایر نقاط ایران هم طرفدار دارد؛ اما تفاوت شوربای سبزی اصفهان با سایر شورباها، وجود کوفته‌های کوچک گوشت چرخ‌کرده در داخل آش است که طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کند‌. این غذا معمولا در سفره‌خانه‌های قدیمی اصفهان به‌فروش می‌رسد.

قیمه ریزه

قیمه ریزه یک غذای سنتی قدیمی است، که میان مردم اصفهان طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این غذا از مواد اولیه‌ای شامل آرد نخودچی، گوشت سردست یا گوشت گردن، نعناع خشک، پیازداغ، رب، نمک و ادویه‌جات استفاده می‌شود. این غذا را با سبزیجات تازه و نان سرو می‌کنند. برای چشیدن طعم قیمه ریزه باید به مناطق قدیمی و پایین‌شهر اصفهان مراجعه کنید.

خورش‌ماست

خورش‌ماست نوعی دسر سنتی و اشرافی است که از لحاظ ظاهری با خورش‌های دیگر فرق دارد و در اصفهان طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این دسر از ماست چکیده، تخم‌مرغ، مرغ، زردچوبه، زعفران، شکر و زرشک استفاده می‌شود‌. رنگ خورش‌ماست، زرد و طعم آن ترش‌وشیرین است. گردشگران برای چشیدن طعم دلنشین خورش‌ماست می‌توانند به خانه دختر امیرکبیر که به‌عنوان رستوران همدم‌السلطنه شناخته می‌شود، مراجعه کنند.

کاچی هفت‌دخترون

یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان دسری به نام کاچی هفت‌دخترون است. این دسر خوشمزه طعمی شبیه به طعم فرنی دارد. برای تهیه کاچی هفت‌دخترون از آرد گندم، بادام، گلاب و پسته استفاده می‌شود. درباره این غذای سنتی داستان‌های گوناگونی نقل می‌کنند. یکی از داستان‌ها این است که کاچی را در حضور هفت دختر می‌پختند، به همین دلیل این نام را برایش انتخاب کرده‌اند.

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یک نوع غذای سنتی است که اصفهانی‌ها در گذشته از آن برای پذیرایی از مهمانان خود در مجالس استفاده می‌کردند. این غذا در سایر نقاط ایران با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود‌. برای تهیه حلیم بادمجان اصفهانی از گوشت گردن گوسفند، بادمجان، برنج، نعناع، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. برای خوردن خوشمزه‌ترین حلیم بادمجان به سفره‌خانه‌های سنتی موجود در اطراف میدان نقش جهان مراجعه کنید.

کله‌جوش

کله‌جوش یک غذای سنتی ساده، خوشمزه و معروف است که برای اولین بار توسط ایلات قشقایی که در حوالی اصفهان ساکن بودند، ابداع شد. این غذا به‌همراه کشک بادمجان جزو پرفروش‌ترین غذاهای سنتی رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اصفهان است. مواد لازم برای تهیه کله‌جوش عبارت‌اند از: کشک، پیاز، سیر، نعناع خشک، گردو خردشده، زردچوبه،‌ نمک و آویشن. هر زمان از سال که با بلیط قطار مشهد اصفهان به این شهر دیدنی سفر کردید، برای خرید کله‌جوش باکیفیت به سفره‌خانه‌های موجود در اطراف میدان نقش‌جهان مراجعه کنید.

دوغ و گوشفیل

یک نوع شیرینی سنتی پرطرفدار به نام گوشفیل در اصفهان تولید می‌شود که برای تهیه آن از آرد، ماست، تخم‌مرغ و زعفران استفاده می‌کنند. بعد از این که شیرینی‌های گوشفیل به‌خوبی در داخل روغن سرخ شد، آن‌ها را داخل شربت غلیظی می‌ریزند. مردم اصفهان شیرینی گوشفیل را به همراه دوغ محلی میل می‌کنند‌. آن‌ها معتقدند که طبع سرد دوغ و طبع گرم گوشفیل مکمل هم هستند. برای خوردن این شیرینی‌های خوشمزه باید به میدان امام اصفهان بروید.

از دیگر غذاهای سنتی معروف و خوشمزه اصفهان می‌توان به اشکنه، ماش و قمری، حلیم شیر، گوشت‌لوبیا، ماش‌پلو، کباب حسینی، جغوربغور، آش سماق، آش اوماج چغندر، آش اوماج، تاس‌کباب، پلو اصفهانی، یخمه‌ترش، کوکوقندی، کباب مشتی، نخودآب و… اشاره کرد.

بلیط قطار مشهد اصفهان را با بهترین قیمت از فلای تودی بخرید

در این مطلب معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان را معرفی کردیم. مسافرانی که برای بازدید از جاذبه‌ های گردشگری به اصفهان می‌روند، همزمان می‌توانند از چشیدن طعم غذاهای سنتی در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این شهر لذت ببرند. با توجه به ارزان‌تر بودن هزینه خرید بلیط قطار نسبت به هواپیما، بسیاری از افراد خرید آنلاین بلیط قطار مشهد به اصفهان را با چند کلیک ساده از طریق سایت معتبر فلای تودی انجام می‌دهند. در این سایت علاوه‌بر خرید بلیط، امکان رزرو آنلاین هتل‌های اصفهان نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی تماس بگیرید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

سبک زندگیکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید