5 نکته برای گرفتن وکیل دادگستری

وکیل
بدون دیدگاه
 

سیاری از پرونده‌های حقوقی که در حال حاضر، در جریان هستند مربوط به طلاق یا مسائل میان زوجین می‌باشند. هر یک از وکیل های پایه یک دادگستری می‌توانند در زمینه‌های مربوط به خانواده ورود کنند و به مشاوره حقوقی بپردازند.

نکته اینجاست که بهترین گزینه برای انجام مشاوره حقوقی در زمینه مسائل خانواده، وکیل پایه یک خانواده است؛ وکیل پایه یک خانواده به وکیلی گفته می‌شود که بصورت تخصصی بر روی مسائل خانواده مانند طلاق، فسخ نکاح، مهریه، اجرت المثل، تنصیف، طلاق توافقی، حضانت فرزندان و حق طلاق کار کرده است و همه پیچ و خم‌های مربوط به این عرصه را به خوبی می‌شناسد.

پس بهترین گزینه برای پرونده‌های مربوط به خانواده، وکیل پایه یک دادگاه خانواده است؛ توجه کنید که وکیل پایه یک دادگستری، علاوه بر داشتن علم کافی، باید تجارب کاری موفقی نیز داشته باشد؛ این مسئله باعث می‌شود که نقش وکیل پایه یک خانواده برجسته‌تر شود.

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک ملکی یا وکیل متخصص املاک به وکیلی گفته می‌شود که عمده فعالیت‌اش در زمینه قوانین مربوط به املاک بوده است. وکیل پایه یک ملکی آشنایی زیادی با مسائل حقوقی مربوط به تقسیم ارث ملکی، دعواهای ملکی و دادگاه‌های کیفری مربوط به این مسائل دارد. در نتیجه، زمانی‌که شخصی نیاز داشته باشد که برای املاک یا دارایی‌های غیرمنقول خود با یک متخصص مشورت کند، باید به سراغ وکیل ملکی برود.

جالب است بدانید که وکیل ملکی برای فعالیت‌هایی مانند درخواست تخلیه مستاجران، ثبت قرارداد اجاره ملک یا سایر مسائل ملکی گزینه مناسبی است؛ شما می‌توانید از یک وکیل پایه یک ملکی به عنوان نماینده تام الاختیار خود استفاده کنید. دقت کنید که برای رسیدن به چنین مطلوبی، باید در یک دفتر ثبت رسمی، یک وکیل را بصورت قانونی در جایگاه نماینده خود قرار دهید.

مشاور حقوقی پایه یک دادگستری

جالب است بدانید که برخی از وکیل های پایه یک دادگستری تهران مانند آریا دادیار ، پرونده‌های دادگاهی را قبول نمی‌کنند و صرفا در جایگاه یک مشاور حقوقی فعالیت می‌کنند؛ این دسته از وکلا، در دفاتر خود مستقر می‌شوند تا مراجعه‌کنندگان برای انجام انواع مشاوره‌های حقوقی به سراغ آن‌ها بروند.

نکته اینجاست که مشاور حقوقی یک وکیل بسیار با تجربه است که در زمینه‌ها و عرصه‌های گوناگون حقوقی صاحب‌نظر و مطلع می‌باشد. مشاوران حقوقی از قوانین و ماده‌های قانونی جدید نیز باخبر هستند و همیشه بهترین مشاوره‌ها را به مراجعه‌کنندگان می‌دهند.

گفتنی است که فن بیان، قدرت تصمیم گیری سریع و خصوصیات اخلاقی برجسته مانند صداقت، امانت‌داری و برخورد صمیمانه، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خوب است.

وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو چه تفاوت‌هایی دارد؟

وکیل پایه یک و وکیل پایه دو، هر کدام دارای اختیارات و آگاهی‌های حقوقی کامل و جامعی هستند اما چند تمایز تعیین‌کننده در میان این دو طبقه از وکلای دادگستری وجود دارد.

  • وکیل پایه یک دادگستری:

وکیل پایه یک مطابق با اجازه قانون جمهوری اسلامی ایران، قادر است هر پرونده حقوقی، جنایی و کیفری را در هر دادگاهی از ایران قبول کند. قانون‌گذار هیچ منعی در میزان ورود وکیلان پایه یک به پرونده‌های حقوقی قائل نشده‌اند. گفتنی است که در پروانه وکالت هر وکیلی به صراحت بیان شده است که وکیل نامبرده در کدام پایه وکالتی قرار دارد.

  • وکیل پایه دو دادگستری:

وکیل پایه دو نیز مانند وکیل پایه یک مدرک لیسانس دارد و آشنایی نسبتا تخصصی‌ای با مسائل حقوقی دارد اما نکته اینجاست که وکیل پایه دو تجربه و مهارت کاری کمتری در مقایسه با وکیل های پایه یک دادگستری دارد. وکیل پایه دو در ورود به پرونده‌های حقوقی چند منع قانونی دارد.

آیا وکیل پایه یک، بهترین گزینه است؟

حالا که مزایا و ویژگی‌های مثبت وکیل پایه یک دادگستری را بر وکیل پایه دو برشمردیم، ممکن است تصور کنید که بهترین گزینه برای شما، مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری است. در یک کلام باید بگوییم که چنین تصوری چندان صحیح نیست.

فرایند انتخاب کردن یک وکیل مناسب، کاملا به قصد و هدف شما بستگی دارد؛ اگر مایل هستید که صرفا یک مشاوره حقوقی انجام دهید یا اینکه درباره برخی از مسائل حقوقی ساده تصمیم گیری کنید، بهتر است به سراغ یک وکیل پایه دو بروید ولی اگر قصد دارید که برای یک پرونده حقوقی سنگین یا یک پرونده طلاق به دنبال وکیل بگردید، به سراغ وکیل های پایه یک دادگستری تهران بروید.

فراموش نکنید که وکیل های دادگستری خدمات گران‌تری نسبت به وکیل های پایه دو به شما ارائه می‌دهند و معمولا درگیر پرونده‌های کوچک و بزرگ بسیاری هستند. اگر قصد دارید که یک وکیل تازه‌کار انتخاب کنید که پرونده حقوقی‌تان با هزینه کمتری به پیش برود و از طرف دیگر، وکیل تمام انرژی خود را بر روی آن پرونده بگذارد، بهتر است که به سراغ یک وکیل پایه دو بروید.

ویژگی‌های وکیل پایه یک خوب چیست؟

اگر پس از مطالعه بخش‌های قبلی، به این نتیجه رسیده‌اید که باید به یک وکیل پایه یک مراجعه کنید، این بخش برای شما طراحی شده است. در ادامه، قصد داریم مهم‌ترین ویژگی‌های وکیل پایه یک دادگستری خوب را برشماریم.

ویژگی اول: پروانه وکالت معتبر

هر وکیل پایه یک، پس از پشت سر گذاشتن فرایندهای گوناگون کارآموزی و امتحان‌های علمی، ممکن است از یکی از دو نهاد کانون وکلای ایران یا کانون مشاوران قوه قضاییه، پروانه وکالت خود را دریافت کند.

در پروانه وکالت، اطلاعات دقیقی درباره هویت شناسنامه‌ای وکیل و پایه وکالتی او بیان شده است. بهتر است که در زمان مراجعه به دفتر یک وکیل، پروانه وکالت او را بررسی کنید تا با اطمینان‌خاطر به مسائل حقوقی خود بپردازید.

ویژگی دوم: امانت

در دفتر وکیل از مسائل و مشکلات زیادی صحبت می‌شود؛ ممکن است بانویی برای ارسال دادخواست طلاق یا توقیف اموال شوهر خود به سراغ یک وکیل پایه یک رفته باشد؛ در چنین شرایطی، بسیار مهم است که وکیل محرم اسرار شما باشد و جزییات پرونده حقوقی‌تان را با هیچ کسی در میان نگذارد.

ویژگی سوم: تعهد به پرونده

یکی دیگر از مولفه‌هایی که وکیل حتما باید دارا باشد، تعهد و پایبندی به پرونده حقوقی شماست. برخی از وکلای پایه یک دادگستری تهران، به سبب مشغولیت همزمان به چند پرونده حقوقی، فرصت صرف زمان کافی بر روی پرونده شما را ندارند. به سبب همین مسئله است که برخی از مراجعه‌کنندگان مایل هستند پرونده‌های خود را به وکیل‌های پایه یک تازه‌کار یا به وکیل های پایه دو بسپارند.

وکیل پایه یک دادگستری

با توجه به این نکات، بسیار مهم است که وکیل انتخابی شما، به صورت مداوم درگیر مطالعه خبرها و مقالات مربوط به قوانین حقوقی جدید باشد تا بهترین مشاوره‌ها را به شما ارائه دهد. همچنین تسلط وکیل پایه یک به زبان انگلیسی و عربی، کمک شایانی به او می‌کند که درک بهتری از فرایند‌های حقوقی داشته باشد.

سخن پایانی

وکیل پایه یک دادگستری برخلاف وکیل پایه دو، قادر است که هر پرونده حقوقی‌ای را قبول کند و به هر دادگاهی ورود داشته باشد. وکلای پایه یک، با طی کردن فرایندهای آموزشی خاصی در زمینه‌هایی مانند خانواده، مشاوره و املاک صاحب تخصص می‌شوند.

در این مقاله، تلاش کردیم که نکات جامع و مفیدی درباره وکیل پایه یک دادگستری و وظایف او به شما ارائه کنیم تا درک بهتری از این اصطلاح داشته باشید؛ همچنین در بخش‌های پایانی ویژگی‌های یک وکیل خوب را بیان کردیم تا در انتخاب وکیل پایه یک دادگستری به هیچ مشکلی برنخورید.

سبک زندگیکسب و کار
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید