دلایل وسواس در تصمیم گیری و روش های درمان آن

وسواس در تصمیم گیری
بدون دیدگاه
 

درمان وسواس در تصمیم گیری به چه روش هایی انجام می شود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا راجع به این موضوع صحبت کنیم. وسواس در تصمیم گیری و خودداری از انجام این کار، یکی از معضلات روان شناختی است که در هر سنی قابل مشاهده می باشد. زمانی که شما یا دیگران علائم این مشکل را مشاهده می کنید، می بایست برای رفع آنها از طریق روانپزشک و توسعه مهارت های فردی اقدام کنید. در ادامه بیشتر راجع به این راهکارها خواهیم پرداخت.

وسواس در تصمیم گیری چیست؟

برای آنکه بخواهیم راجع به درمان وسواس در تصمیم گیری صحبت کنیم، بهتر است با این پدیده آشنا شویم. حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید راجع به مسائل زندگی خود تصمیم گیری کنید. در این حالت تلاش می کنید با درنظر گرفتن تمام جوانب کار، این اقدام را انجام دهید. حال ممکن است شرایط به گونه ای حساس باشد که شما را وادار کند مدام تصمیمات خود را بررسی کنید. زمانی که این رویداد به طور مکرر رخ دهد (به منظور اینکه اطمینان حاصل شود که انتخاب درستی انجام شده است) و ما را به تاخیر تصمیم گیری و اضطراب وا دارد، در این حالت ما دچار وسواس در تصمیم گیری می شویم.

همانطور که گفتیم، تردیدها در مورد تصمیم گیری زمانی که به یک رفتار دائمی یا مزمن تبدیل شود، یک اختلال رفتاری خواهد بود. در نتیجه مهم است که با دلایل و ریشه هایی که چنین واقعه ای را رقم می زنند بیشتر آشنا شویم.

نکته: در زبان انگلیسی به این پدیده Decidophobia می گویند. زمانی که این واقعه رخ دهد، فرد به دلیل ترس و اضطرابی که دارد، نمی تواند و یا به سختی تصمیم گیری را انجام می دهد. نام های دیگری که ممکن است برای این رفتار اعلام شوند عبارتند از: فوبیای تصمیم گیری، فلج انتخاب، ترس از انتخاب، تردید در انتخاب.

معایب وسواس در تصمیم گیری

در صورت عدم درمان ناتوانی در تصمیم گیری می توان شاهد یکسری معایب بود که به شرح زیر هستند:

  • افت کیفیت زندگی: تصمیم گیری یک جزء مهم در زندگی ما است که باید مدام آن را انجام دهیم. بدیهی است که اگر این روند مکررا دچار اختلال شود به کیفیت زندگی ما لطمه بزرگی را وارد خواهد کرد.
  • مشغول بودن فکر: حتما برای شما هم پیش آمده است که در ذهن‌ تان یک درخت یا هزار توی فکری ایجاد شود. در نتیجه نمی توانید نظم و ترتیب فکری خود را داشته باشید. چنین حالتی می تواند پرفورمنس یا عملکرد شما را در طول روز کاهش داده و احساس خستگی را ایجاد کند.
  • اختلال در برنامه ریزی: یکی از معضلاتی که در زندگی این دسته از افراد رخ می دهد، پارادوکس انتخاب و به تعویق انداختن تصمیمات شان است. در نتیجه برنامه ریزی آنها مدام دستخوش تغییر و عقب افتادگی خواهد شد.

از دیگر عوارض و معایب عدم درمان وسواس در تصمیم گیری می توان به عدم اعتماد و متزلزل شدن برنامه ها، رفتارهای افراطی، خود ویرانی و برهم خوردن تعادل در زندگی اشاره کرد.

علت نداشتن قدرت تصمیم گیری و وسواس در آن کدامند؟

برای آنکه بهتر بتوان درمان وسواس در تصمیم گیری را انجام داد، باید به ریشه یابی چنین مشکلی پرداخت. عللی که منجر به وسواس در تصمیم گیری می شوند، عبارتند از:

  • یادگیری و آموختن از دیگران: یک دلیل مهم در این بخش، مشاهده رفتار و آموختن آن از دیگران است. این علت معمولا در دوران کودکی با مشاهده اطرافیان رخ می دهد.
  • تجربیات نامناسب: در بخشی از افراد، علت نداشتن قدرت تصمیم گیری تجربیات نامناسبی است که در گذشته داشته اند. عواقب این موضوع باعث شده است تا یک فوبیا ایجاد شده و شما را مضطرب تر و حساس تر کند.
  • عوامل ژنتیکی: بخشی از فرآیند درمان وسواس در تصمیم گیری، مربوط به بررسی وجود این اختلال در نزدیکان شما است؛ چراکه امکان آن وجود دارد تا مشکلات اضطرابی در خانواده شما به صورت ژنتیکی به نسل بعدی انتقال یافته باشد.
  • دلایل شناختی: شک و تردید و نیز وجود الگوهای تفکر منفی هرکدام دلایلی هستند که می توانند به ترس از تصمیم گیری منجر شوند.
  • کمال گرایی: این عامل منجر خواهد شد تا فرد مدام در انتخاب بهترین تصمیم دچار اضطراب و فشار باشد.

فرقی نمی کند در چه بازه سنی یا جنسیتی هستید، مشکلات تصمیم گیری در زندگی می توانند در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی رخ دهد. در صورت عدم توجه به این موضوع، این مشکل باقی خواهد ماند.

معایب وسواس در تصمیم گیری

نشانه های نداشتن قدرت تصمیم گیری و وسواس فکری چیست؟

ممکن است در اطرافیان شما افرادی باشند که به چنین مشکلی دچار هستند. در این حالت طیف مختلفی از نشانه های عاطفی و فیزیکی را می توان مشاهده کرد که به شرح زیر می باشند:

  • زمانی که نوبت به تصمیم گیری می رسد، ممکن است ترس و اضطراب شدیدی را در آنها مشاهده کنید.
  • نشخوار فکری که می تواند به طور بالقوه در مورد نتیجه تصمیمات از سوی این افراد مشاهده شود.
  • اجتناب از تصمیم گیری و جایگزینی این مسئولیت به دیگران.
  • احساس غرق شدگی و ناتوانی حتی در انتخاب های جزئی که می توانند با علائم فیزیکی همچون تعریق، لرزش، ناراحتی گوارشی و غیره رخ دهند.
  • تکیه کردن به دیگران که می تواند در تصمیم گیری های نهایی رخ دهد.
  • در برخی موارد حتی شاهد کناره گیری از اجتماع توسط این افراد هستیم که می تواند به منظور اجتناب از درگیر شدن با این موضوع باشد.

در حالت کلی هر موقعیتی که با تصمیم گیری همراه باشد، یک محرک برای عدم رفتار مناسب کسانی است که این مشکل را دارند. همچنین جالب است بدانید که زنان 1.5 – 2 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این مشکل هستند.

برای درمان ناتوانی در تصمیم گیری معمولا نیاز به یکسری اقدامات تشخیصی و روان شناختی است که می توان از روانشناسان در این قسمت کمک گرفت. البته مهم است که فرد خود یکسری اقدامات مهم را در طول زندگی برای رفع این مشکل نیز انجام دهد. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می کنیم.

نداشتن قدرت تصمیم گیری

راه های درمان ناتوانی در تصمیم گیری

درمان وسواس در تصمیم گیری به شیوه های مختلفی قابل انجام است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • استفاده از راهکارهای شناختی – رفتاری: شما می توانید با کمک این راهکارها، الگوهای رفتار منفی را شناسایی کرده و با ترس های خود مواجهه کنید.
  • خطر کردن: یک شیوه درمان، قرار دادن تدریجی افراد در وضعیت های تصمیم گیری است. در این حالت می توانید مکانیسم هایی را برای مقابله با علائم این مشکل به خصوص اضطراب یا طفره رفتن و حفظ تفکر منسجم ارائه نمایید.
  • مدیتیشن: شما می توانید از تکنیک های تمدد اعصاب استفاده کنید که از آن جمله می توان به مدیتیشن، تنفس عمیق و غیره اشاره کرد.

با بررسی علت نداشتن قدرت تصمیم گیری می توان گفت بخشی از روش های مقابله با این مشکل در توسعه فردی نهفته است. از جمله راهکارها در این قسمت عبارتند از:

  • توسعه مهارت های تصمیم گیری که بهتر است از سنین پایین انجام شود.
  • تعیین انتظارات واقع بینانه که اشتباه را به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری درنظر می گیرد.
  • مشورت و کمک گرفتن از دیگران که می تواند روند تصمیم گیری را برای شما ساده تر کند.
  • بهبود اعتماد بنفس و تقدیر از خود حتی با دستیابی به دستاوردهای کوچک.

برای آشنایی بیشتر با شخصیت دکتر ماکان آریا پارسا به عنوان یک مربی رشد و توسعه فردی و اجتماعی می توانید لینک زیر را دنبال نمایید:

https://dr-aria-parsa.com/

انتهای رپورتاژ آگهی/

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

سلامتکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید