علت زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک

بدون دیدگاه
 

پمپ هیدرولیک بخش حیاتی سیستم های هیدرولیک است که وظیفه تامین نیروی لازم برای جابجایی سیال و به حرکت درآوردن اجزای مختلف را بر عهده دارد. گاهی اوقات، این پمپ ها ممکن است صداهای غیرعادی مانند زوزه تولید کنند. این صدا می تواند نشانه ای از وجود مشکل در پمپ یا سیستم هیدرولیک باشد. در این محتوا، به بررسی علت زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک و راه حل های رفع آن می پردازیم.

پمپ هیدرولیک چرا صدا می‌دهد؟

پمپ هیدرولیک باید صدایی پیوسته و آرام داشته باشد. هر گونه صدای ناخوشایند و غیرعادی می‌تواند نشانه وجود مشکل در پمپ باشد. معمولا مواردی همچون وجود جرم، هواگرفتن سیستم هیدرولیک، آلودگی روغن، فرسوده شدن قطعات، کاویتاسیون اصلی ترین دلایل وجود صدای غیرعادی در پمپ های هیدرولیک هستند.

صدا دادن پمپ هیدرولیک به تشکیل جرم روی قطعات

یکی از علت های صدا دادن پمپ هیدرولیک، کاویتاسیون است که به دلیل تشکیل جرم و پلاک روی سطح قطعات پمپ به وجود می‌آید. اگر جریان کافی از سیال در سیستم وجود نداشته باشد، می تواند سبب کاویتاسیون گردد. این به دلیل است که فشار در انتهای مکش پمپ به میزان استاندارد خود نرسیده و سبب ایجاد حباب‌های هوا داخل سیال می‌گردد. این حباب‌ها به دلیل افت فشار مطلق به زیر فشار بخار مایع تشکیل می‌شوند. حباب های تشکیل شده در حین عبور سیال می‌ترکند و موج انفجار آن‌ها باعث ضربه زدن به دیواره قطعات شده و هم به دیواره قطعات آسیب وارد می‌کند و هم سبب لرزش پمپ می‌گردد. کاویتاسیون می‌تواند به دلایل زیر اتفاق افتد:

  1. سطح سیال در سیستم پایین‌تر از حد استاندارد باشد.
  2. دمای پایین سیال
  3. مکش پمپ حد از حد نرمال باشد
  4. فاصله پمپ از سطح سیال زیاد باشد.

صدا دادن پمپ به دلیل هوا گرفتن سیستم هیدرولیک

وجود هوا در سیستم هیدرولیک می‌تواند سبب ایجاد صداهایی مانند جیر جیر کردن شود. معمولا هنگامی که در خط مکش نشتی وجود داشته باشد می‌تواند سبب ورود هوا به داخل سیستم شود. این نشتی می‌تواند در قسمت‌های مختلف مانند آب‌بندهای پمپ و هر اتصالات دیگری که در پمپ وجود دارد باشد. وجود هوا در سیستم میتواند منجر به افزایش دمای سیال گردد چرا که سیال نمی‌تواند انتقال حرارت را به طور موثری انجام دهد. پایین بودن سطح سیال نیز می‌تواند از دلایل نفوذ هوا به سیستم باشد.

صداهایی که در اثر هوا گرفتن سیستم شنیده می‌شود نزدیک به صدای سوت و زوزه است. صدایی زوزه‌ای که به صورت ممتد خواهد بود.

صدای زوزه پمپ هیدرولیک به چه دلیل است:

از جمله دلایل زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک، وجود نشتی در مسیر انتقال روغن است. وجود نشتی سبب کاهش سطح روغن شده و سیستم هوا می‌گیرد. در نتیجه صدای زوزه مانندی شنیده می‌شود. همچنین صدای زوزه مانند میتواند به دلیل هوا گرفتن سیستم نیز باشد که در بالا توضیح داده شده است.

چگونه از زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک جلوگیری کنیم؟

سرویس‌های دوره‌ای از مهم‌ترین نکاتی است که در مورد تمام وسایل، چه وسایل الکتریکی منزل و چه تجهیزات عظیم و با کیفیت ساخت بالای صنعتی باشد، باید رعایت گردد. تجهیزات هیدرولیک هم از این قاعده مستثنی نیستند. این تجهیزات عمدتا از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و تماما از قطعات فولادی و سخت‌کاری شده ساخته شده‌اند. ولی ناخودآگاه تجهیزات دچار فرسودگی خواهند شد. در صورت شنیده صداهای غیرعادی مانند زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک حتما به بررسی آن بپردازید. زیرا همانطور که پیش از این گفتیم هواگرفتن سیستم هیدرولیک و کاویتاسیون سبب ایجاد صدا در سیستم می‌شوند و هرکدام می‌تواند در مورد سیستم هیدرولیک عواقب فاجعه باری داشته باشند.

همواره برای جلوگیری از صدا دادن پمپ موارد زیر را به صورت دوره ای بررسی کنید:

  1. بررسی اتصالات و آب‌بندها خصوصا در قسمت مکش پمپ
  2. اگر حس کردید جریان سیال طبیعی نیست
  3. اگر متوجه ساییدگی در قسمت‌هایی از پمپ شدید.
  4. کف کردن سیال
  5. دمای خارج از بازه نرمال دستگاه
  6. سرعت غیرعادی پمپ

سخن آخر

همواره توجه به کارکرد غیرعادی سیستم های هیدرولیک باید برایتان اولویت داشته باشد. این کارکرد غیرعادی چه می‌خواهد عملکرد غیرعادی کنتلرهای سیستم باشد که ناشی از جریان غیرعادی سیال داخل سیستم است. چه می‌خواهد شنیدن صداهای غیرعادی و یا هر مسئله دیگری باشد. تجهیزات هیدرولیک معمولا رو سیستم‌های صنعتی و یا ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی کار گذاشته می‌شوند که همه آن‌ها تجهیزاتی گران قیمت بوده و خرابی آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دوش واحد صنعتی یا پیمانکار گذارد. لذا همواره باید به سرویس دوره‌ای دستگاه خود مبادرت ورزید. در این محتوا سعی شد هرآنچه در مورد صدا دادن پمپ هیدرولیک خصوصا صدای زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک باشد را به صورت کامل و جامع خدمت شما ارائه دهیم.

مجموعه صنعت هیدرولیک به عنوان فروشگاه قطعات هیدرولیک که سال هاست در زمینه واردات تجهیزات هیدرولیک ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی فعالیت دارد، انواع پمپ ها و دیگر تجهیزات هیدرولیک این ماشین‌‎آلات را در تمام برندها وارد می‌کند و با ضمانت کیفیت و اصالات کالا به صنعت‌کاران و کارآفرنینان حوزه صنعت کشور ارائه می‌نماید. برای اطلاع از قیمت ها و همچنین راهنمایی در خصوص محصولات با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید با به وبسایت ما به آدرس اینترنتی sanat-hydraulic.com مراجعه نمایید.

شماره های تماس:

021-66690444

021-66699902

021-66637000

09121777527

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید