چه فضاهایی را با پروژکتور ال ای دی میتوان نورپردازی کرد؟

بدون دیدگاه
 

پیشرفت تکنولوژی در زمینه تجهیزات روشنایی، باعث اختراع و ابداع ادوات جدید و گوناگونی شده است که مهمترین دستاورد این پیشرفت، بهبود عملکرد چراغ ها است. یکی از این تجهیزات که در گذر زمان سیر تکامل زیادی را تجربه کرده است، چراغ های پروژکتوری است. این محصول، نوعی منبع روشنایی است که وسعت زیادی پرتو نوری را ساطع می کند. به بیان ساده اصلی ترین ویژگی آن، حذف کردن نقاط تاریک با پوشش گسترده ای از نور می باشد. ساختار پروژکتور ال ای دی  به گونه ای طراحی می شوند که نسبت به سایر چراغ ها، امکان تولید حجم نور بالایی را دارند. سبک روشنایی پروژکتور، نور متمرکز نیست. نورافکن دارای قطعات گوناگونی است.

به صورت کلی و در اکثر اعضای این خانواده موارد زیر موجود است: منبع نوری، هیت سینک، رفلکتور، پوشش شفاف بیرونی و ضد حرارت، پایه و بدنه ای که سایر اجزا بر روی آن نصب می شوند. انواع لامپ هایی که در این نوع چراغ از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گرفته است عبارتند از لامپ رشته ای، متال هالید، بخار سدیم، کم مصرف، هالوژن و همچنین خانواده ال ای دی ها. بارز ترین زمان استفاده از این نوع منبع نوری به جنگ جهانی باز می گردد.

فضاهایی که قابلیت استفاده از پروژکتور را دارند:

این محصول برای روشنایی فضاها و سطوح وسیع مورد استفاده قرارمی گیرد. استیج ها، انبارها، پارکینگ های، اسکله ها، نمای ساختمان ها، المان های شهری و … مثال هایی هستند که برای روشنایی آنها از پروژکتورها استفاده می شوند. با توجه به کلیات گفته شده در مورد این محصول و نوع نوری که از نورافکن ساطع می شود، برای نورپردازی نمای ساختمان ها، در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

 همانطور که گفته شد، روشنایی نورافکن وسعت پوشش زیادی دارند. هر چه این چراغ ها در فاصله ای دورتر نصب شوند، سطح پوشش گسترش پیدا می کند. به همین دلیل نور از پنجره ها عبور کرده و آلودگی نوری ایجاد می کند. نورپردازی با پروژکتور برای نمای ساختمان های مسکونی کاملا اشتباه است. اما در قسمت هایی از نما که پنجره ندارند یا بناهایی که به دلیل نوع کاربری، مثلا اداری در شب هنگام از بنا استفاده نمی شود، نورپردازی با پروژکتور می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. همچنین برای طراحی روشنایی نمای ساختمان های قدیمی که جنبه سمبلیک و سیاحتی دارند، انتخاب نورافکن گزینه بسیار ایده آلی است. روشنایی با سایه – روشن و همچنین عظمت بخشی به نمای سوژه مورد نورپردازی، از ویژگی های پروژکتورها می باشد.

اولین گام، انتخاب پروژکتور مناسب

در ابتدا شما باید نوع پروژکتور روشنایی خود را انتخاب کنید. در این میان باید بدانید که پروژکتورها به دو دسته‌ی اس ام دی SMD و سی او بی COBتقسیم می‌شوند. پروژکتورهای اس ام دی توزیع نور یکنواخت دارند و برای محیط‌های وسیع بهترین انتخاب هستند. پروژکتورهای سی او بی توزیع نور متمرکز دارند؛ بدین معنا که نور با شدت بالا به یک منطقه می‌تابد. برای اطلاع ازقیمت پروژکتور ال ای دی با فناوری SMDمی‌توانید از اکووات کمک بگیرید.

دومین گام، انتخاب رنگ نور

دومین گام از نورپردازی با پروژکتور ال ای دی به انتخاب دمای رنگ مناسب مربوط می‌شود. معمولا رنگ نورهای پروژکتورهای روشنایی نور آفتابی، مهتابی و طبیعی است. هر کدام از این رنگ نورها برای محیط‌های معینی مناسب هستند. مثلا نور آفتابی یا زرد برای ایجاد آرامش و دلپذیرکردن محیط کاربرد دارد و در اکثر رستوران‌ها، منازل، کافه‌ها، هتل‌ها و غیره استفاده می‌شود. در مقابل، نور مهتابی یا سفید در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز است کاربرد دارد که می‌توانیم به مراکز آموزشی، اداری، دفاتر، بانک‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کنیم. در این میان اگر نمی‌دانید بین نور آفتابی، مهتابی و طبیعی کدام یک را انتخاب کنید،

توجه داشته باشید که برخی شرکت‌های روشنایی مانند کاسپین نور، علاوه بر رنگ‌های اصلی (زرد و سفید و طبیعی)، رنگ‌های RGB نیز تولید می‌کنند. یعنی شما می‌توانید هر رنگ نور دلخواه را از قرمز و سبز گرفته تا آبی و بنفش سفارش دهید.

سومین گام، انتخاب میزان روشنایی و توان

در این مرحله باید میزان روشنایی پروژکتور را انتخاب کنید. نور پروژکتورها با واحد لومن اندازه‌گیری می‌شود و برای فضاهای بزرگ، توان‌های مصرفی بالا مناسب هستند. (مثلا پروژکتورهای 150 و 200 وات)

چهارمین گام از نورپردازی با پروژکتور ال ای دی

در مرحله سوم از نورپردازی با پروژکتور ال ای دی باید به درجه حفاظت محصول دقت کنید. درجه حفاظت یا درجه استاندارد با نماد IP تعیین می‌شود. یعنی این پروژکتور در برابر رطوبت، باران، برف و گرد و غبار مقاومت دارد. توجه داشته باشید که اگر پروژکتور شما در فضای خارجی و محیط روباز قرار می‌گیرد؛ حتما باید دارای درجه حفاظت مناسب باشد تا خراب نشود.

منبع:اکووات/ECOWAT

انتهای رپورتاژ آگهی/

دکوراسیونکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید