از واریز سه مرحله‌ سود سهام عدالت وراث تا پیگیری سهام عدالت متوفی + جدول زمان بندی

سهام عدالت متوفیان
بدون دیدگاه
 
از واریز سه مرحله‌ سود سهام عدالت وراث تا پیگیری سهام عدالت متوفی + جدول زمان بندی

سهام عدالت متوفیان؛ سود سهام عدالت ۱۴۰۱ در مرحله دوم بیست و چهارم اسفند ماه سال گذشته در مبالغ ۴۶۶ هزار تومان تا ۹۰۶ هزار تومان به حساب ۴۴ میلیون نفر دارنده این سهام واریز شد. امسال وراث سهام عدالت متوفیان هم سود دریافت کردند و به اندازه سهم خود و میزان سبد سهام عدالت متوفی، سود اعلام شده برای آنها واریز شد.

در این میان برخی از وراث نتوانستند سود سهام عدالت متوفی  را دریافت کنند که در این باره ابهاماتی به وجود آمد. طبق پیگیری‌های به عمل آمده از شرکت سپرده گذاری مرکزی، وراثی که در مرحله دوم توانستند سود سهام عدالت متوفی خود را دریافت کنند که سجامی شده بودند و تنها انتقال سهام به افراد کافی نیست.

وراثی که سجامی شده بودند پس از تکمیل فرایند انتقال سهام، اسفندماه سال گذشته سود سهام را دریافت کردند و آنهایی که هرچند انتقال سهام برای آنها انجام شده اما سجامی نشده‌اند از دریافت سود مرحله دوم جا مانده‌اند. چراکه برای واریز سود نیاز به کد بورسی است و تا زمانی که سجامی نشده باشند کد بورسی نخواهند داشت و اساسا اطلاعات بانکی ورثه در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی وجود ندارد که بتواند سود سهام عدالت را برای آنها واریز کنند.

بنابراین سود سهام عدالت متوفی برای ورثه‌ای واریز شد که تا ۱۷ اسفند ماه سال گذشته پروسه انتقال سهام را تکمیل کرده و سجامی شده بودند و ورثه‌ای که پس از ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ این نسبت به تکمیل این فرایند اقدام کردند از دریافت سود سهام عدالت متوفی جا ماندند.

واریز سه مرحله‌ سود سهام عدالت وراث

اما خبر خوب اینکه وراث جامانده از دریافت سود سهام عدالت متوفیان، تمام سود معوقه سال‌های گذشته را به شرط سجامی شدن در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در خردادماه دریافت می‌کنند.

ورثه می‌توانند با مراجعه به ۴ بانک ملت، ملی، پارسیان و تجارت و همچنین دفاتر کارگزاری‌ها و ارایه مدارک تمام مشمولان ارث و برگه انحصار وراثت، انتقال سهام عدالت را ثبت کنند و شرکت سپرده گذاری مرکزی تقسیم دارایی را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که مراجعه تنها یک نفر از ورثه برای تکمیل پروسه انتقال سهام کافی است البته باید تمام مدارک ورثه را برای ارایه به همراه داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که سایر وراث به انتقال سهام رضایت دارند حتی آنهایی که سهمی در سود ندارند.

ورثه اگر تا خردادماه نسبت به تکمیل فرایند انتقال سهام و سجامی شدن اقدام کنند می‌توانند سبد پرتفویی خود را مشاهده کنند اینکه چه میزان سود در سبد سهام عدالت دارند و همچنین در مرحله سوم واریز هم امکان واریز سود برای آنها وجود دارد.

تقسیم سهام عدالت بین وراث براساس اطلاعات برگه انحصار وراثت و وصیت‌نامه متوفی انجام می‌شود و سپرده گذاری مرکزی و سایر نهادها در این باره دخل و تصرفی ندارند.

پیگیری سهام عدالت متوفی

وراث پس از اطمینان از وضعیت سهام عدالت شخص متوفی و انجام مراحل مربوط به انحصار وراثت سهام وی، امکان ورود به فرآیند دریافت دارایی متوفی را خواهند داشت. در ادامه نحوه پیگیری تشکیل پرونده انحصار وراثت و اقدامات لازم برای دریافت سهام عدالت شخص متوفی را شرح می‌دهیم.

اقدامات متقاضی (وراث)

در ابتدا متقاضی باید الزاما به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کرده و با وارد کردن کدملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی، از بخش ” استعلام نوبت پرونده قهری” نسبت به این موضوع که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرارسیده است یا خیر اطلاع حاصل کند.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

نکته: برای انجام فرآیند انحصار وراثت سهام عدالت، سجامی بودن فرد مراجعه‌کننده الزامی است .سپس نماینده وراث که باید حتما سجامی باشد باید به همراه با مدارک مورد نیاز به دفتر آرژانتین شعبه مرکزی کارگزاری بانک ملت مراجعه نماید

در صورتی که سجامی نیستید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر، به صورت رایگان در سجام ثبت نام کنید.

مدارک لازم

۱- تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی.

۲- ‌اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیین شده در گواهی حصر وراثت. (رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی دارای مهر سازمان ثبت احوال، به عنوان جایگزین کارت ملی قابل قبول است)

۳- ‌اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی. ( لازم به ذکر است در صورتی که مادر در عداد وراث باشــد، با توجه به بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است.)

۴- در صورتی که متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است.

فرایند کلی انحصار وراثت دارایی‌های متوفی در کارگزاری بانک ملت

این امکان وجود دارد که فرد متوفی به غیر از سهام عدالت، دارایی‌هایی نظیر اوراق بهادار، وجه نقد یا ترکیبی از همه موارد را تحت نظارت کارگزاری بانک ملت داشته باشد. با توجه به نوع دارایی، فرایند دریافت و تقسیم آن در میان وراث متفاوت خواهد بود. اگر شخص متوفی اوراق بهادار در پرتفوی خود داشته باشد، نیاز است که وکیل وراث که دارای وکالت رسمی از همه وراث است، به همراه مدارک لازم به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند.

همچنین در حالتی که شخص متوفی، وجه نقد در حساب کارگزاری بانک ملت داشته باشد، ضروری است که یکی از وراث با همراه داشتن مدارک مورد نیاز، به دفتر آرژانتین شعبه مرکزی کارگزاری بانک ملت مراجعه کند.

سوالات متداول

به صورت کلی برای انحصار‌ وراثت سهام عدالت فرد متوفی چه اقداماتی نیاز است؟

اگر تاریخ فوت شخص، پیش از ۱ مرداد ۱۳۹۹ بوده و روش سهام عدالت غیرمستقیم را انتخاب کرده باشد، کافیست یکی از وراث با در دست داشتن مدارک لازم، به دفتر آرژانتین شعبه مرکزی کارگزاری بانک ملت مراجعه کند.

در صورت عدم تشکیل پرونده، همچنان امکان مراجعه حضوری به کارگزاری بانک ملت برای تسریع فرآیند دریافت سهام عدالت وجود دارد؟

خیر. اگر هنوز زمان تشکیل پرونده فرا نرسیده باشد، باید در انتظار طی مراحل قانونی ماند. مراجعه به دفتر آرژانتین شعبه مرکزی کارگزاری بانک ملت، تنها پس از اطمینان از تشکیل پرونده موثر خواهد بود.

برای تقسیم سهام‌ عدالت‌ فرد متوفی، ارائه چه مدارکی مورد نیاز است؟

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی.

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت.

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی.

اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه فرد متوفی در صورت وجود.

اعلام جدول زمان بندی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث

جدول انتقال سهام عدالت متوفیان

وراث متوفیان سال ۱۳۸۴ و قبل از آن در تاریخ ۱۵ آبان، متوفیان سال ۸۵ در تاریخ ۲۷ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ در تاریخ ۱۱ آذر، سال ۸۸ و ۸۹ در تاریخ ۲۵ آذر، سال ۹۰ و ۹۱ در تاریخ ۹ دی، سال ۹۲ و ۹۳ در تاریخ ۲۳ دی، سال ۹۴ و ۹۵ در تاریخ ۷ بهمن، سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ ۲۱ بهمن، سال ۹۸ و ۹۹ در تاریخ ۵ اسفند، سال ۱۴۰۰ و به بعد در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می بایست با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث اقدام کنند.

اخباراقتصاد
پربازدیدسهام عدالت
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید