خبر مهم شبانه / واریزی جدید 2 میلیون تومانی دولت برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد | بالاخره جیب این افراد پرپول شد

بدون دیدگاه
 

خبر مهم شبانه / واریزی جدید 2 میلیون تومانی دولت برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد | بالاخره جیب این افراد پرپول شد

براساس آمار هم‌اکنون تعداد مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هر ماه مبلغی را تحت عنوان مستمری به مددجویان تحت پوشش خود پرداخت می‌کنند. بنابر آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر تعداد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اعم از زنان سرپرست خانوار به 5 میلیون نفر رسیده است.

همچنین در حال حاضر تعداد مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی اعم از زنان سرپرست خانوار معلولان و … به یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده است، این در حالی است که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم و حمایت‌های صورت گرفته تعداد پشت نوبتی‌های مستمری‌بگیر در سازمان بهزیستی به عدد صفر رسیده است.

علیرضا آنجلاسی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: مستمری امسال مددجویان سازمان بهزیستی نسبت به سال گذشته با افزایش 30 درصدی همراه بوده است.

وی درباره سرانه‌های پرداختی مستمری به مددجویان در سال جاری تصریح کرد: بر این اساس خانوارهای یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، 2 نفره یک میلیون و 420 هزار تومان، 3 نفره 2 میلیون تومان، چهار نفره 2 میلیون و 550 هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر 3 میلیون و 150 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

علیرضا سمائی گفت: خانوار‌های زن سرپرست، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند واجد شرایط بهره مندی از مزایای سازمان بهزیستی کسانی هستند که براساس آزمون وسع در دهک درآمدی یک تا پنج قرار دارند و تحت پوشش سایر نهاد‌های حمایتی نیستند.

او با بیان اینکه میزان درآمد بانوان سرپرست خانوار در میزان دریافت خدمات از بهزیستی موثر است، افزود: مجموع درآمد خانوار‌های یک و ۲ نفره از ۳۰ درصد، خانوار‌های سه نفره از ۳۵ درصد، خانوار‌های چهار نفره از ۴۰ درصد و خانوار‌های پنج نفره و بالاتر از ۵۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار نباید بیشتر باشد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی همدان همچنین خدمات حمایتی به خانوار‌های زن سرپرست، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند واجد شرایط را شامل مستمری ماهانه، کمک هزینه حمایت از کودکان در خانواده‌های تحت پوشش، بهبود تغذیه، بیمه اجتماعی، کمک هزینه تامین ودیعه مسکن، کمک به ساخت و تامین مسکن، بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان، کمک به ارتقای تحصیلی دانشجویان، معافیت سربازی و کمک‌های دیگر موردی عنوان کرد.

سمائی تأکید کرد: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش در شرف توانمندسازی، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه ای، آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تامین اجتماعی و بازرگانی ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه به بانوان سرپرست خانواری که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض پرداخت می‌شود، تصریح کرد: آماده سازی شغلی، تهیه ابزار و سرمایه کار، تسهیلات اشتغالزایی، مشوق حمایتی بیمه سهم خویش‌فرمایی، مشوق حمایتی بیمه سهم کارفرمایی و برنامه گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: اعتبارات مشاغل خانگی امسال در این استان هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۵۵ درصد رشد دارد.

یوسف شعبانی افزود: از وام‌های تسهیلات مشاغل خانگی سالجاری استان، ۵۰۰ میلیارد ریال برای کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی در نظر گرفته شده است و هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از آن نیز بین سایر دستگاه‌های اجرایی مانند بهزیستی، صمت، جهاد کشاورزی و میراث‌فرهنگی توزیع می‌شود.

او ادامه داد: اقدامات لازم برای توزیع بانکی شهرستانی و دستگاهی انجام شده و با تصویب در کارگروه به بانک‌های استان ابلاغ و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: وام‌های مشاغل خانگی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود چهار درصد از منابع قرض‌الحسنه هشت بانک عامل کشاورزی، توسعه تعاون، رفاه، مهر ایران، رسالت، صادرات و ملت و سپه پرداخت می‌شود. شعبانی با بیان اینکه تسهیلات مشاغل خانگی به حدود هزار و ۷۰۰ طرح تعلق می‌گیرد تصریح کرد: پرداخت این تسهیلات بعد از تصویب در کارگروه و ابلاغ اعتبار به بانک‌ها با معرفی طرح‌ها آغاز می‌شود. او نقش مشاغل خانگی را در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانواده‌ها چشمگیر ارزیابی کرد و خواستار همکاری لازم تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مشاغل خانگی برای آماده شدن طرح‌ها به منظور برخورداری از تسهیلات شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان یادآور شد: مشاغل خانگی امروزه به یکی از جذاب‌ترین نوع کسب و کار برای افراد جویای کار تبدیل شده که رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد را به کارگاه‌های گروهی تبدیل کند و در این راستا حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوز‌های مرتبط انجام شده است. شعبانی گفت: مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

او افزود: حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است و در همدان بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشی و شوری و در بخش فرهنگ ساخت انیمیشن نیز از رشته‌های مشاغل خانگی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت نام می‌کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام و مجوز مربوطه را دریافت خواهند کرد.

شعبانی از راه اندازی نمایشگاه و بازارچه عرضه و فروش موقت در تمامی شهرستان‌ها در راستای حمایت از مشاغل خانگی خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی برای توانمندسازی کسب و کار‌های خرد و خانگی است و در افزایش اعتماد به نفس صاحبان این حرفه‌ها در تامین اقتصاد خانواده خود نقش موثری ایفا می‌کند.

او گفت: در سال گذشته ۶ هزار و ۶۲۴ مجوز مشاغل خانگی در استان همدان صادر شده است.

اخباراقتصاد
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید