رویارویی بایدن و بن‌سلمان تأکید بر تامین منافع ملی آمریکا بود/ برجسته‌سازی پرونده خاشقجی در واشنگتن تاکتیک جمهوری‌خواهان بود

بدون دیدگاه
 

رویارویی بایدن و بن‌سلمان تأکید بر تامین منافع ملی آمریکا بود/ برجسته‌سازی پرونده خاشقجی در واشنگتن تاکتیک جمهوری‌خواهان بود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ولیعهد عربستان توانست با گرفتن عکس یادگاری کنار رئیس‌جمهوری آمریکا یک پیروزی نسبی را در داخل عربستان و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای خود رقم بزند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ارزیابی دیدار ولیعهد عربستان سعودی با رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از تحلیل دیدار جو بایدن و محمد بن سلمان باید به یک خاطره‌ای که در زمان ریاست جمهوری نیکسون اتفاق افتاد اشاره کنم که بی‌ربط با دیدار این دو نیست. در سال ۱۹۷۲ نیکسون رییس جمهور وقت ایالات متحده بود به چین سفر کرد و به عنوان میهمان ویژه «چوئن لای» که درس‌خوانده فرانسه بود، وارد این کشور شد و تمام این اتفاق‌ها پس از به وجود آمدن دیپلماسی پینگ‌پنگی رخ داد. در آن سفر نیکسون سه بار با مائو دیدار کرد و در برگشت به ایران آمد و کمی بعد با لئونید برژنف در مسکو دیدار کرد. نکته‌ای که در آن سفر حائز اهمیت بود این است که خبرنگار از نیکسون پرسید که سه بار با مائو دیدار کردید اما او یک بار هم در چشم شما نگاه نکرد. نیکسون در جواب خبرنگار گفت که «ما برای نگاه مائو به چین سفر نکردیم، بلکه برای بازار ۸۵۰ میلیون نفری پکن به این کشور رفتیم».

وی ادامه داد: این خاطره دقیقا نشان‌دهنده تربیت سیاسی و ساختار کلی نظام سرمایه‌داری ایالات متحده است و نشان می‌دهد که دیپلماسی مدرن اساساً به ایدئولوژی و مسایل اینچنینی مرتبط نیست. در دیپلماسی مدرن و آنچه که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی دنبال می‌کند، صرفاً تامین منافع شرط است. توجه داشته باشید که سیاست، در لحظه حکم می‌کند و به همین دلیل بایدن هم از این امر مستثنی نیست. با این تفاسیر باید دیدار رییس جمهور ایالات متحده و ولیعهد عربستان سعودی را در این راستا قلمداد کرد. از سوی دیگر سفر بایدن و عموماً سفرهای رؤسای جمهور آمریکا به کشورهای دیگر، یک فرآیند چند ماهه را طی می‌کند؛ به گونه‌ای که کارشناسان، وزرا و حتی معاونان آنها قبل از سفر رییس جمهوری آمریکا، به کشورهای مد نظر سفر می‌کنند و مذاکرات را برای جمع‌بندی و نهایی کردن در محورهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی به سرانجام می‌رسانند. در نهایت رییس جمهوری آمریکا پس از سفر به کشور مورد نظر با امضاء خود، تمام این روند طولانی را تأیید می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قبل از سفر بایدن، مذاکرات طولانی مدت و عمیقی در مورد مسایل مربوط به انرژی، امنیت منطقه‌ای، روابط و همکاری‌های دوجانبه انجام شده و بایدن صرفاً آنها را امضاء کرده است که عدد این توافق‌ها به ۱۸ رسید. بر این اساس معتقدم سفر بایدن به عربستان نسبت به سفر او به سرزمین‌های اشغالی با نتایج نسبی بیشتری همراه بوده است. در این سفر ولیعهد عربستان به رییس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده که با توجه به مشکلات فعلی و تبعات جنگ اوکراین و پایین آمدن قیمت نفت، امکان بالا بردن تولید آن توسط ریاض ممکن نیست اما در نهایت سعودی‌ها متعهد شده‌اند که سهم خود را به اندازه تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهند. این اعداد و ارقام و این اقدام‌ها نشان می‌دهد که بایدن در سفر به عربستان به طیفی از خواسته‌هایش دست پیدا کرده است. این در حالی است که جناح تندرو مستقر در ایالات متحده هم نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که بایدن در عربستان به آرامی کار خود را پیش ببرد و به همین دلیل تمام رسانه‌های آنها علیه بن سلمان و بایدن موضع گرفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌های منتسب به جمهوری‌خواهان صراحتاً در زمان دیدار بایدن و بن‌سلمان، پرونده قتل جمال قاشقجی را مطرح کردند تا بتوانند از این طریق در وهله اول دموکرات‌ها را مورد هدف قرار دهند و در وهله دوم بایدن را یک انسان ضد حقوق بشری به دنیا معرفی کنند که این یک درگیری رسانه‌ای و حزبی در درون ایالات متحده است. از سوی دیگر عربستان سعودی هم از سوی همین رسانه‌ها مورد خطاب گرفته شده است ولی معتقدم که در نهایت بن سلمان توانست با گرفتن عکس یادگاری کنار بایدن، یک پیروزی نسبی را در داخل و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای خود رقم بزند. بدون تردید ولیعهد عربستان به کشورهای منطقه و مخالفان خود در سراسر حهان این پیام مخابره می‌کند که من متحد آمریکا هستم و در شرایط کنونی جهان او به این دیدار بیش از هر چیز دیگر احتیاج داشت.

انتهای پیام/

اخبارجهان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید