همین روزها اولین گروه خودروی وارداتی وارد گمرک می‌شود

بدون دیدگاه
 

 همین روزها اولین گروه خودروی وارداتی وارد گمرک می‌شود

 

فاطمی امین: افزایش قیمت خودرو متاثر از بازار است

فاطمی امین: افزایش قیمت خودرو متاثر از بازار است

 افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشدتولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته‌ایم که خیلی امیدوار کننده است. می دانید که بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: حدود ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده‌دار هستند، رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده‌اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

وزیر صمت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، بیان کرد: ما نیز آنها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه امشب را به عنوان شب یلدا چگونه سپری خواهید کرد، گفت: در مع خانواده خواهم بود.

 وزیر صمت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته، بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می‌گذارد. یکی روی مواد اولیه است؛ مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می‌یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می‌رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است، متفاوت است.

وی اضافه کرد: از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولیدکننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند قیمت خودرو نیز بالا می رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می کند. در سال‌های گذشته نیز دقیقا قیمت‌های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است. راهکار این است که در درجه اول عرضه و تقاضا را متوازن کنیم آمار تولید را دارید تولید بسیار خوب جلو میرود در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه از سواری و وانت و کامیون در بورس تولید شده که در ۵ سال گذشته بی‌نظیر بوده الان تولید خودروسازها هر کدام نسبت به اول سال افزایش پیدا کرده است و تقریبا تا آخر آذرماه توانستند به اندازه کل تولید سال قبل تولید کنند. پس تولید شرایط خوبی دارد.

فاطمی امین یادآور شد: واردات هم از دو ماه پیش آغاز شد همین روزها خودروها می‌رسد. ما ۴ سال، سالی ۵۰۰ هزار کسری بازار داشتیم یعنی تقاضا یک و نیم میلیون است از ۹۷ تا الان زیر ۹۰۰ هزار تا تولید شده پس تقاضای انباشته داریم و زمان می‌برد حل شود. دو مسیر دارد؛ افزایش تولید و واردات. تولید را که گفتم رشد زیادی داریم. واردات هم از ۳ آبان نهایی شد. دولت از شهریور آیین‌نامه را مصوب کرد مجلس ایراد گرفت و ۳ آبان نهایی شد. الان دو ماه گذشته همین روزهاست اولین گروه خودروی وارداتی وارد گمرک شود.

وی افزود: برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را شروع کردیم شرکت‌های واردکننده خودرو هم تا دو سه هفته پیش خیلی کار را جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند اجرایی نمی‌شود چون سابقه داشت سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا ۸۴ طول کشید عملیاتی شود اما امسال دارد دو ماهه عملیاتی می‌شود در حالیکه الان پیچیدگی واردات بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده واردکننده باید انتقال فناوری هم بدهد که کار را کند می‌کند برآورد ما این است با تولید زیادی که انجام می‌شود و در ماه‌های آتی هم افزایش پیدا می‌کند و با حجم گسترده واردات بازار می‌تواند به تعادل برسد.

وزیر صمت عنوان کرد: در بازار مسکن و خوردو و کالای سرمایه‌ای یک سری قواعد را کم داریم مثل مالیات بر عایدی سرمایه که در کشورهای دیگر هست و بازار را تنظیم می‌کند گاهی برای یک خودرو ۱۰ هزار عرضه بوده و ۲ میلیون تقاضا می‌آمد که این متقاضی را نداریم و نشان می‌دهد آشفتگی در بازار داریم که بخشی با عرضه بیشتر و بخشی با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.

 فاطمی‌امین درباره اجرای برنامه جامه توسعه صنعت خودرو گفت: این برنامه در حال اجراست. بحث آقای خاندوزی واگذاری بود برنامه تدوین شده و در حال اجرای آن هستیم از سال قبل گفتیم برنامه ۴ ساله داریم مرحله اولش پایان امسل است که طبق آن ثبات دهی به تولید را داشتیم که اتفاق افتاد دومین بحث این بود که تغییر محصولاتی که تولید می‌شوند را داشته باشیم که امسال ۳ محصول از رده خارج شده و امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید وارد می‌شو.د در زنجیره خودرو برخی جاها گلوگاه داریم اگر فقط مونتاژ را در نظر بگیریم شرکت‌ها دو شیفت هم کار کنند سه میلیون ظرفیت تولید خودرو داریم.

انتهای پیام/

سیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید