پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ همشهری آنلاین نوشت: کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برای بازار سرمایه زمان خیلی خوبی خواهد بود، گفت: نباید صرفا بالارفتن نرخ ارز ملاک تصمیم‌گیری‌ ما برای خرید یا جابه‌جا کردن سهام در بازار سرمایه باشد چون تصمیم‌گیری در بازار سهام مبتنی بر اثر نرخ ارز بر خوراک شرکت‌ها و فروش آنها خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران امروز در پایان معاملات امروز با ۸۴۵ واحد کاهش در ارتفاع یک‌میلیون و ۸۱۶ هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که قیمت دلار تحت تاثیر توافق ایران و عربستان برای از سر گرفتن روابط دوجانبه روند کاهشی یافته است.

از آنجا که دلار در تعیین وضعیت بازار سرمایه نقش مهمی بازی می‌کند این گمانه وجود دارد که ممکن است با ریزش قیمت دلار، بازار بورس هم دچار ریزش شود. کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری آنلاین گفت: با کاهش قیمت دلار، شاهد ریزش عجیب و غریب در بورس نخواهیم بود چرا که حتی با همین نرخ ارز هم بازار به شدت عقب است و از آنجا که خیلی از سرمایه‌گذاران در بازارهای موازی بودند و ما از بازارهای دیگر عقب هستیم عملا هنوز در بازار سرمایه یک رشدی را پیش رو خواهیم داشت.

حسین عبدی درباره وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: باید از ۳ نقطه نظر به بازار سرمایه نگاه کنیم؛ یکی نقطه نظر خیلی کوتاه‌مدت است که نگاه روزانه به قیمت دلار دارد و به این صورت به قیمت دلار نگاه می‌کند که هر روز با نوسانات دلار جابه‌جا می‌شود و عمدتا به سهم‌های صادراتی جهت می‌دهد.

عبدی ادامه داد: یک نگاه میان‌مدت داریم که به قیمت میانگین دلار و گزارشات ماهانه شرکت‌ها به‌خصوص گزارشات سه ماهه و گزارشات انتهایی سال شرکت‌ها نگاه می‌کند.

وی افزود: نگاه میان‌مدت از ۲ نقطه نظر وضعیت را رصد می‌کند؛ یکی اینکه قیمت میانگین دلار وقتی نسبت به ۶ ماهه گذشته بالاتر باشد، مثبت است. از جنبه دوم هم نگاهش بیشتر به حاشیه سود شرکت‌هاست و اینکه آیا نرخ دلار بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیر گذاشته یا خیر؟ همچنین سیاست‌های تولیدی دولت را رصد می‌کند تا ببیند به صورت منفی روی شرکت‌ها تاثیرگذار بوده یا خیر؟ چرا که دولت به دلیل کسری بودجه در چند ماه اخیر سعی داشته است یکسری سیاستگذاری‌ها را به صورت شرکت‌داری اعمال کند.

عبدی ادامه داد: نگاه بلندمدت هم داریم که در آن بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران ما به اینکه احتمالا تحولات مثبتی در حوزه اقتصاد سیاسی در حال وقوع است توجه دارند و برای همین قیمت سهام را با توجه به اینکه از بازارهای موازی عقب بوده است، خریدارند و همین رویکرد و نگاه باعث شد که بازار سرمایه به آن صورت به افت نرخ دلار واکنش منفی نشان ندهد.

پیش‌بینی وضعیت بورس برای سال آینده

کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بورس در سال ۱۴۰۲ هم گفت: به نظر می‌رسد که ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برای بازار سرمایه زمان خیلی خوبی خواهد بود اما از آنجا به بعد را باید منتظر باشیم تا ببینیم فصل مجامع شرکت‌ها چطور پیش خواهد رفت و به لحاظ بنیادی انعکاس نرخ ارز در صورت‌های مالی شرکت‌ها چطور خواهد بود.

عبدی ادامه داد: اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نباید صرفا بالارفتن نرخ ارز ملاک تصمیم‌گیری‌ ما برای خرید یا جابه‌جا کردن سهام در بازار سرمایه باشد درواقع می‌شود گفت تصمیم‌گیری در بازار سهام مبتنی بر اثر نرخ ارز بر خوراک شرکت‌ها و فروش آنها خواهد بود تا ببینیم حاشیه سود شرکت‌ها چقدر تغییر کرده است. بر این اساس همانطور که اشاره شد سه ماهه ابتدایی سال آینده چون زمان گمانه‌زنی‌هاست معاملات شرکت‌ها بهتر انجام خواهد شد و فرصت خیلی خوبی است اما از آنجا به بعد صورت‌های مالی شرکت‌هاست که وضعیت را تعیین خواهد کرد به‌علاوه اینکه وضعیت سیاسی در کشور ما همیشه تعیین‌کننده بوده است.

اخباراقتصاد
بورسپربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید