بهترین روش نگهداری سیب زمینی برای مدت طولانی در خانه

بدون دیدگاه
 

به گزارش خبرجو24؛ بهترین روش نگهداری سیب زمینی برای مدت طولانی در خانه

سیب زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود که در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی قرار دارد. این ماده غذایی طرفداران بسیاری دارد و به همین دلیل در اغلب موارد بیش از نیاز روزانه خریداری می‌شود. از این رو نگهداری آن در خانه مانند نگهداری پیاز برای مدتی طولانی به شگرد‌های خاصی نیاز دارد. روش نگهداری سیب زمینی در سالم ماندن آن بسیار مهم است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب با روش درست نگهداری این ماده غذایی آشنا شویم.

چگونه سیب زمینی را در خانه نگهداری کنیم

بهترین روش نگهداری سیب زمینی

هر ماده غذایی برای سالم ماندن باید در مکانی خنک و با دمای پایین قرار بگیرد. سیب زمینی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نگهداری آن در محل سرد و خشک عمر آن را طولانی‌تر می‌کند. بنابراین دمای نگهداری آن بسیار مهم است. به طوری که قرار دادن سیب زمینی در دمای بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری آن را برای ماه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. در این دما خراب و پوسیده شدن سیب زمینی به کندی روی می‌دهد. انبار‌ها، زیر زمین‌ها و یا آلونک‌ها نیز تقریباً در همین بازه دمایی قرار دارند. با قرار دادن سیب زمینی‌ها در این مکان از جوانه زدن آن‌ها جلوگیری می‌کنید. سیب زمینی‌های جوانه زده بیش از بقیه در معرض پوسیدگی قرار دارند. همچنین قرارگیری این ماده غذایی در دمای گفته شده می‌تواند در اغلب موارد ویتامین C موجود در آن را حفظ کند.

قرارگیری سیب زمینی در مکانی تاریک

بهتر است سیب زمینی را در محلی تاریک و دور از نور نگهداری کنید. این روش نیز باعث افزایش ماندگاری این ماده غذایی خواهد شد. قرارگیری سیب زمینی در معرض نور خورشید و یا نور فلورسنت ماده‌ای به نام کلروفیل را ایجاد می‌کند که پوست سیب زمینی را به رنگ سبز تغییر می‌دهد. علاوه بر آن نور خورشید می‌تواند یک ماده سمی به نام سولانین را درون سیب زمینی ایجاد کند. می‌توان از یک پارچه تیره رنگ برای پوشاندن سیب زمینی استفاده کرد.

جدا قرار دادن سیب زمینی از دیگر مواد غذایی

یک روش نگهداری سیب زمینی قرارگیری آن به طور جداگانه است. هیچ گاه نباید سیب زمینی و پیاز را با یکدیگر در یک مکان قرار داد. زیرا باعث جوانه زدن سیب زمینی خواهد شد. طبق تحقیقات انجام شده گاز‌هایی که از برخی مواد غذایی و یا سبزیجات همانند پیاز تولید می‌شود می‌تواند روند جوانه زدن در سیب زمینی را تسریع کند.

روش نگهداری سیب زمینی بدون یخچال

اگر چه سیب زمینی در محیط سرد و خشک طول عمر بیشتری خواهد داشت، اما قرار دادن آن در یخچال یا فریزر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. زیرا سرمای بیش از اندازه سبب تبدیل نشاسته درون سیب زمینی به قند می‌شود. این فرآیند باعث شیرین شدن سیب زمینی می‌شود. بنابراین نگهداری سیب زمینی در دمای بسیار پایین نیز کار درستی نیست.

البته سیب زمینی‌های پخته را می‌توان درون یخچال یا فریزر نگهداری کرد. اما بهتر است آن‌ها درون یک ظرف بدون درب و یا پاکت‌های کاغذی قرار بگیرند. این روش علاوه بر ایجاد جریان هوا، از تجمع رطوبت جلوگیری می‌کند. در صورتی که جریان هوا وجود نداشته باشد، رطوبت ایجاد شده می‌تواند محیطی برای رشد قارچ و کپک فراهم کند.

زمان مناسب شستن سیب زمینی

یک روش نگهداری سیب زمینی قرار دادن آن در انباری است. زمانی که قرار است سیب زمینی در انبار نگهداری شود باید مقداری خاک روی آن باقی مانده باشد. هرگز در زمان انبارکردن سیب زمینی آن را نشویید. این کار باعث افزایش رطوبت آن می‌شود. افزایش رطوبت نیز در نهایت به رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌انجامد. سیب زمینی تنها در زمان مصرف باید شسته شود.

چطور سیب زمینی سالم را تشخیص دهیم؟

سیب زمینی‌های سالم می‌توانند مدت طولانی‌تری باقی بمانند. به همین دلیل در خرید سیب زمینی و انتخاب بهترین و سالم‌ترین آن باید به برخی نکات توجه شود. سیب زمینی‌های سالم سفت هستند. همچنین رنگ پوست آن‌ها روشن است. سیب زمینی‌های نرم در معرض خطر جوانه زدن و پوسیدگی قرار دارند. به همین دلیل نباید انتخاب شوند.

سطح سیب زمینی سالم صاف و صیقلی بوده و هیچ گونه ناهمواری یا سوراخ ندارد. روی سیب زمینی را با دقت برانداز کنید. آن‌هایی که روی خود آثار ضرب دیدگی و یا رنگ سبز دارند نباید خریداری شوند. در برخی مواقع سیب زمینی‌ها در زمان برداشت و یا حمل و نقل دچار آسیب می‌شوند. این ضرب دیدگی می‌تواند سرعت خراب شدن سیب زمینی را افزایش دهد. خرید سیب زمینی‌های دارای جوانه نیز ممنوع است. جوانه زدن اولین مرحله پوسیدگی محسوب می‌شود. بنابراین از خرید این سیب زمینی‌ها اجتناب کنید.

اخبارآشپزی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید