ترکیه در سرکوب جریانات مسلح با دولت عراق هماهنگ باشد

بدون دیدگاه
 

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: راهکار میانه برای ترکیه این است که با هماهنگی با دولت، مجلس و شخصیت های عراقی اقدامات منسجمی را برای سرکوب جریان های مسلح انجام دهد.

سید جعفر رضوی در گفت وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به تحرکات ترکیه در شمال عراق اظهار داشت: اتفاقاتی که از سوی ترکیه در شمال عراق می افتد، در حقیقت اقدامات یک جانبه ای است که ترکیه بعد از مدت ها مشکلاتی که در جنوب کشورش داشته، اکنون مدعی است این اقدامات را برای مقابله با جریان های مسلح انجام می دهد.

وی تصریح کرد: ترکیه بعد از هر اقدامی هم آماری را ارائه کرده و خود را محق می داند تا کسانی که اقدامات مسلحانه علیه ترکیه انجام می دهند را سرکوب کند.  

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: ترکیه تلاش دارد هم در شمال عراق و هم در شمال سوریه آنگونه که خود می‌گوید، برای حفظ امنیتشان اقداماتی انجام دهد، در عین حال رسانه های غربی بر این باور هستند که ترکیه به دنبال احیا کردن امپراتوری عثمانی است، گرچه این ها در حد گمانه زنی است. 

رضوی با تاکید بر این که تاکنون ترکیه نتوانسته از طریق گفت و گو مشکلات موجود را حل و فصل کند، گفت: به نظر می رسد این جریانات تحت حمایت غرب و آمریکا هستند و به آن ها کمک می شود، مقر این جریان ها نیز منطقه کردستان عراق است و برخی از کشورهای غربی مانند فرانسه، ایالات متحده و … نیز به آن ها کمک می کنند.

وی با بیان این که در صورت ادامه تحرکات ترکیه در خاک عراق تمامیت ارضی عراق زیر سوال می رود، ابراز داشت: راه میانه ای که برای این مساله می توان در نظر گرفت این است که ترکیه از طریق هماهنگی با دولت، مجلس و شخصیت های عراقی اقداماتش را ساماندهی کند، نه این که به طور یک جانبه وارد عمل شود. 

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که مقابله با حشد الشعبی جزو برنامه ها و اهداف ترکیه نیست، گفت: ترکیه از ابتدا نیز دنبال مقابله با حشد الشعبی نبوده و نیست بلکه به دنبال سرکوب کردن مخالفان خود است، شاید در برخی از مناطق که کردها ساکن هستند نیروهای حشد نیز وجود داشته باشند اما هدفش درگیری با این نیروها نیست. 

رضوی خاطرنشان کرد: راهکار میانه برای ترکیه این است که با هماهنگی با دولت عراق اقدامات منسجم و از پیش هماهنگ شده ای را علیه نیروهایی که امنیت ترکیه را با خطر مواجه کرده اند، انجام دهد. 

به گزارش ایسنا، ترکیه هر از چند گاهی به بهانه مقابله با گروه مسلح پ‌ک‌ک اقدام به بمباران مناطق کوهستانی شمال عراق می‌کند که این حملات در برخی موارد به کشته شدن شهروندان غیر نظامی عراقی نیز منجر می‌شود. چندی پیش حمله توپخانه‌ای به یک مرکز گردشگری در اقلیم کردستان عراق باعث کشته شدن بیش از 10 تن شد که غالبا گردشگر و از شهروندان عرب جنوب و مرکز عراق بودند. آنکارا مدعی شده است که این حمله توسط ارتش ترکیه انجام نشده اما دولت عراق رسما ترکیه را مسئول این حمله اعلام کرده و شکایاتی را در مجامع بین المللی ثبت کرده است.

این حمله باعث اعتراض و موج محکومیت ها علیه ترکیه در میان مقامات و مردم عراق شده است و تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند و شهروندان خشمگین عراقی به برخی مراکز مرتبط با ترکیه یورش بردند.

انتهای پیام 

اخبارسیاسی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید