رابطه جنسی در بارداری خوب است یا بد؟ | متخصصان چه می گویند؟

بدون دیدگاه
 

رابطه جنسی در بارداری یکی از چالش هایی است که زوجین در این دوران تجربه می کنند و این سوال برایشان مطرح است که رابطه جنسی در بارداری خوب است یا بد؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال از نگاه متخصصان بپردازیم.

رابطه جنسی در بارداری همواره با سوال از طرف زوجین مواجه بوده است که آیا کار درستی است یا نه و برای جنین ضرر دارد و امکان سقط را به دنبال دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت بستگی مفید با مضر بودن رابطه جنسی در بارداری بستگی به زمان بارداری و شرایط جسمانی مادر دارد که در ادامه شرح آن پرداخته ایم.

رابطه جنسی در بارداری شدنی است؟

در پاسخ به این سوال متخصصان اعلام کردند که داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا طبیعی است اما به شرط اینکه شرایط مادر کاملا ثابت و نرمال باشد و خطری مادری و جنین را تهدید نکند و داشتن رابطه به جنین و رحم آسیبی وارد نکند. پیشنهاد می شود زوجین حتما برای داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری با پزشک متخصص خود مشورت کنند تا در صورت مساعد بودن شرایط به انجام این عمل بپردازند.

همانطور که گفته شد در برخی شرایط داشتن رابطه در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا سلامت جنین و مادر ممکن است به خطر بیفتد و امکان سقط جنین بالا می رود.

رابطه جنسی در بارداری چه زمانی مضر و بد است؟

در بارداری‌های پرخطر مانند موارد زیر، پزشک ممکن است توصیه کند از رابطه جنسی در دوران بارداری خودداری کنید:

خطر سقط یا سابقه قبلی آن: اگر شما سابقه سقط قبلی یا خطر سقط در بارداری فعلی داشته باشید، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این اقدام به کاهش خطر سقط می‌تواند کمک کند.

خطر زایمان زودرس: اگر شروع انقباضات زایمانی شما زودتر از هفته ۳۷ اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است توصیه کند تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این اقدام به کاهش خطر زایمان زودرس می‌تواند کمک کند.

خونریزی، ترشحات واژینال یا درد کرامپی بدون علت شکم: اگر شما با خونریزی شدید، ترشحات واژینال غیر طبیعی یا درد کرامپی بدون علت شکم روبرو هستید، پزشک ممکن است توصیه کند تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این مشکلات ممکن است نشانه‌های مشکلات جدی در بارداری باشند.

نشت مایع از کیسه آمنیوتیک و یا پارگی آن: اگر کیسه آمنیوتیک (کیسه حاوی مایع آمنیوتیک که جنین را درون رحم محافظت می‌کند) شما نشت کرده یا پاره شده است، پزشک ممکن است از رابطه جنسی خودداری کنید تا خطر عفونت و سایر مشکلات را کاهش دهید.

بازشدن زودهنگام گردن رحم: اگر گردن رحم شما به طور زودهنگام باز شده است، پزشک ممکن است توصیه کند تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این اقدام به کاهش خطر زایمان زودرس و مشکلات مربوط به بازشدن زودهنگام گردن رحم کمک می‌کند.

قرارگیری جفت در بخش تحتانی رحم (جفت سر راهی یا Placenta previa): اگر جفت شما در بخش تحتانی رحم قرار دارد و به راه نرسیده است (جفت سر راهی) یا اگر شما دچار Placenta previa (جفت بین راهی) هستید، پزشک ممکن است توصیه کند تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این اقدام به جلوگیری از خونریزی شدید و مشکلات مرتبط با قرارگیری جفت کمک می‌کند.

دو قلو، سه قلو یا چند قلو بودن بارداری: اگر شما بارداری دو قلو، سه قلو یا چند قلو دارید، پزشک ممکن است توصیه کند تا از رابطه جنسی خودداری کنید. این اقدام به کاهش خطر زایمان زودرس و مشکلات مرتبط با بارداری چندقلو کمک می‌کند.

مهم است که در هر صورت، همیشه با پزشک خود مشورت کنید و دستورات و توصیه‌های او را رعایت کنید. او می‌تواند به شما راهنمایی دقیق‌تری براساس وضعیت بارداری خودتان بدهد.

رابطه جنسی در بارداری سه ماه اول بارداری خطرناک است؟

اگر یک بارداری معمولی دارید و پزشک ممنوعیت برای شما مشخص نکرده است، رابطه در بارداری حتی در سه ماه اول هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد.

علاوه بر این که مایع آمنیوتیک از جنین محافظت می‌کند، مخاط دهانه رحم از ورود میکروب حین رابطه جنسی جلوگیری می‌کند.

رابطه جنسی در اواخر دوران بارداری خطرناک است؟

برخی پزشکان به منظور رعایت جانب احتیاط، توصیه می کنند در هفته‌های نهایی بارداری از رابطه جنسی اجتناب شود. چرا که معتقدند هورمون‌های موجود در مایع منی، موسوم به پروستاگلاندین، می‌توانند باعث تحریک انقباضات رحمی شوند.

یکی از استثناهای موجود در این زمینه زنانی هستند که زایمان آن‌ها به تاخیر افتاده است و قصد دارند زایمان خود را تسریع کنند. برخی پزشکان بر این باور هستند که پروستاگلاندین‌های موجود در مایع منی قادرند زایمان جنین بالغ یا پست ترم (جنینی که بیش از ۴۲ هفته در رحم مادر بوده است) را تسریع کنند.

ریختن اسپرم درون رحم در دوران بارداری ضرر دارد؟

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند با کامل شدن دورۀ بارداری و زمانی که کودک آماده تولد می‌شود، برای تحریک زایمان از رابطه جنسی استفاده کنید؛ چرا که درون مایع منی ماده‌ای بنام پروستاگلاندین (Prostaglandin) وجود دارد که دهانۀ رحم را شل می‌کند. همچنین هورمون اوکسی توسین (Oxytocin) که به‌ وسیلۀ ارگاسم در بدنتان ترشح می‌شود، می‌تواند موجب شروع انقباضات رحمی شود.

نقش دخول در تحریک زایمان قطعی نیست، اما در بیمارستان برای القاء زایمان، از تزریق داروی شیمیایی پروستاگلاندین (Prostaglandin) استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

در نهایت، مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه سؤال یا نگرانی درباره رابطه جنسی در دوران بارداری صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس وضعیت شما، توصیه‌های مشخص و مناسبی را ارائه دهد. همچنین، به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی باید برای شما و همسرتان راحت و لذت‌بخش باشد و در صورتی که هرگونه ناراحتی یا مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، بهتر است با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.

اخبارسلامت
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید