تجربه من از تعمیر درایو در اتوماسیون صنعتی

1 دیدگاه
 

از زمانی که من فعالیتم رو در زمینه اتوماسیون صنعتی آغاز کردم بارها و بارها اتفاق افتاده که درایوی که در پروژه که مشغول آن بودم با درایو معیوب مواجه شدم. در هنگام مواجه با درایو معیوب شما سه گزینه دادید، اول می‌توانید تلاش کنید درایو را با یکسری عیب‌یابی و راه‌حل های ساده درست کنید. اگر نتوانستید خودتان درایو را تعمیر کنید، برای تعمیر درایو می‌توانید آنرا به نمایندگی و یا یکی ازمراکز تعمیر اینورتر در لاله‌زار ارسال کنید یا اینکه یک درایو نو تهیه کنید. من تا اینجای سال در سه مورد نیاز به تعمیر درایو داشتم که در این قسمت آنها را با هم دیگر بررسی می‌کنیم.

اهمیت تعمیر اینورتر در بازار اتوماسیون صنعتی

در اتوماسیون صنعتی، عملکرد صحیح و بهینه اینورتر اهمیت زیادی دارد. این درایوها که مسئول کنترل سرعت، شتاب و گشتاور موتورها هستند مسئول امور مهمی از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم حمل و انتقالات، انواع جرثقیل ها و … هستند. در خیلی از مواقع، خرابی درایو به معنای از کار افتادن موتور و توقف سیستم است. مورد قابل توجه دیگر این است که درایوها به صورت مکرر خراب می‌شوند و برای هر مورد کوچک نمی‌توان درایو جدید تهیه کرد. از این رو خیلی از درایو‌های معیوب برای تعمیر به مراکز تعمیر درایو ارسال می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین مزایای تعمیر درایو ، هزینه پایین آن نسبت به خرید درایو جدید است. در بیشتر مواقع، هرچقدر هم وضعیت درایو شما وخیم باشد، تعمیر آن از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است.

در هنگام تعمیر درایو، دو نکته و ویژگی اهمیت زیادی دارد. اول از همه کیفیت تعمیر باید بالا باشد. تعمیرکاری که در کار خود تخصص و مهارت کافی را نداشته باشد ممکن است پس از مدتی دوباره همان مشکل قبلی بوجود باید یا ممکن است به بخش‌های دیگر درایو آسیب بزند که شاید در همان لحظه آشکار نباشد. برای همین توصیه می‌شود تعمیر درایو خود را به شخص یا مجموعه‌ای بسپارید که مهارت و تخصص بالایی داشته باشد.

نکته بعدی سرعت تعمیر درایو است. همانطور که اشاره کردیم، درایو در صنعت اهمیت بالایی دارد و خرابی این تجهیز به معنای توقف سیستم است. خیلی از صنایع و تولیدی‌ها با خرابی درایو از ضرر و زیان مالی رنج می‌برند. از این رو هر چه زمان تعمیر کمتر باشد کارفرما ضرر کمتری می‌کند. حائز اهمیت است که فرد یا مجموعه تعمیرکار کار خود را سریع و به موقع انجام دهد.

پر تعمیرترین درایوها در صنعت

در بخش تعمیر درایو، به صورت کلی درایوهای اروپایی و غربی تعمیر بیشتری دارند. به دلیل تحریم‌های اقتصادی، این درایوها اغلب موجود نمی‌باشند یا اگر هم باشند هزینه بسیار بالایی دارند. دارندگان این درایوها اغلب در صورت بروز خطا و نقص فنی به تعمیر آن مراجعه می‌کنند. از طرفی با توجه بالا بالا رفتن نرخ دلار خیلی از کارفرمایانی که از تجهیزات تولیدی در آسیای شرقی استفاده می‌کنند نیز سعی می‌کنند تا در حد امکان درایو خود را تعمیر کنند و به سراغ گزینه خرید اینورتر جدی نروند. تعمیر درایو ال اس و تعمیر درایو زیمنس از پرتعمیرترین درایوهای ایران هستند. در برند زیمنس نیز تعمیر درایو میکرومستر نسبت به بقیه محصولات زیمنس تعمیر بیشتری دارد

سیستم حمل و انتقال (Conveyer System) و تعمیر درایو ال اس

ال اس یکی از برندهای معتدل در اتوماسون صنعتی است که محبوبیت زیادی در ایران پیدا کرده است. ال اس اینورتر های متنوعی تولید می‌کند که برای کاربری های مختلف مناسب هستند. در این پروژه ما در یک کارخانه تولیدی مشغول بودیم که سیستم انتقال کالای آن به دلیل خرابی اینورتر ال اس متوقف شده بود. از آنجایی که توقف این سیستم، کل سیستم را متوقف کرده بود، راه‌اندازی هر چه زودتر این سیستم اولویت ما بود. در این مورد، درایو خطای overload به ما نشان می‌داد، که معمولا زمانی نمایش داده می‌شود که تو بیش از حد توان اینورتر کار می‌کشیم، اما در این پروژه توان درایو بیش از توان مصرفی بود که نشان دهنده نقص فنی درایو بود.

این پروژه واقع در تهران نبود، برای همین برای تعمیر درایو ال اس مجبور شدم سری به اینترنت بزنم و با جستجو “تعمیر اینورتر ال اس” موفق شدم نزدیک‌ترین مرکز تعمیر درایو ال اس را پیدا کنم و درایو را برای تعمیر ارسال کنم. از جستجو من داخل اینترنت گرفته تا تحویل و ترخیص و درایو تعمیر شده، سه روز بیشتر زمان نبرد که برای پروژه حیاتی مثل خط تولیدی موفقیت بزرگی بود.

سیستم تهویه هوا و تعمیر درایو زیما

امسال اولین موردی که من نیاز به تعمیر درایو داشتم سر یک پروژه تهویه مطبوع (HVAC) بود که درایو قبلی آن خراب شده بود و روشن نمی‌شد. از اونجایی که درایو اصلا روشن نمی‌شد، ابتدا از اتصالات کابل برق و منبع تغذیه مطمئن شدم، و پس از اطمینان از صحت اتصالات و منبع تغذیه تصمیم گرفتم برای تعمیر درایو زیما به نیک صنعت مراجعه کنم و پروسه تعمیر را به آنها بسپارم. از آنجایی که زیما، خود یک درایو ایرانی است، قطعات این درایو موجود بود و سریع تعمیر انجام شد و تونستیم سیستم تحویه رو مجدد راه‌اندازی کنیم.

پروژه پمپ آب و تعمیر درایو میکرومستر

جدیدترین پروژه‌ای که انجام دادم مربوط به یک خط تولید آب معدنی بود که در این پروژه درایو میکرومستری که مسئول تنظیم فشار آب در خطوط لوله بود خراب شده بود و امکان تغییر فشار آب برای ما موجود نبود. از آنجایی که حجم لوله‌ها و آب زیاد بود، در این پروژه از چند درایو میکرومستر استفاده شده بود، و یکی از این میکرومسترها قابلیت شبکه شدن خود را از دست داده بود و باعث بروز اختلال در سیستم شده بود. از آنجایی که درایوهای زیمنس گران قیمت هستند، مجبور بودیم تعمیر درایو میکرومستر را پیش بگیریم. درایو‌های میکرومستر زیمنس از ساختار پیچیده‌ای برخوردار هستند، از اینرو تعمیر درایو امری است که نیاز به تخصص و دانش بالا دارد و هر کسی نمی‌تواند این درایو را با کیفیت بالا تعمیر کند. با جستجو فرآوان یکی از بهترین مراکز تعمیر اینورتر میکروستر و زیمنس را در تهران پیدا کردیم و درایو را جهت تعمیر برای آنها ارسال کردیم. پس از دریافت درایو میکرومستر، آن را در محل مناسب نصب، راه‌اندازی و با سایر درایو‌های میکرومستر اتصال دادیم.

جمع‌بندی

در اتوماسیون صنعتی با موارد زیادی مواجه می‌شوید که درایو اینورتر شما دچار عیب‌ شده است و باید آن را تعمیر یا مجدد خریداری کنید. در بازار ایران به دلیل صرفه اقتصادی، تعمیر اینورتر محبوبیت فرآوانی دارد. به صورت کلی توصیه می‌شود در صورت بروز مشکل و خرابی برای اینورتر ابتدا اقدام به تعمیر درایو کنید. اگر تعمیر درایو ممکن نبود یه هزینه بر بود آنگاه درایو نو تهیه کنید، من طبق تجربه خودم، بخش تعمیرات مجموعه نیک صنعت را به شما دوستان عزیز پیشنهاد می‌دهم به این دلیل که این شرکت تعمیر انواع درایو‌های موجود در بازار را به صورت کاملا تخصصی انجام می‌دهد.

انتهای رپورتاژ أگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ
 

1 دیدگاه. Leave new

  • محسن
    03/12/2023 08:53

    بسیار عالی بودش
    من خودم با بخش تعمیر درایو نیک صنعت همکاری داشتم
    به نظرم توی تعمیر درایو مخصوصا درایو‌های زیمنس و ال اس، بی رقیب هستن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید