ازدواج موقت شوهر بدون اجازه همسر جرم نیست !

ازدواج موقت
5 دیدگاه
 

ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست و نمی توان آن را باطل قلمداد کرد . عقد ازدواج موقت یا صیغه بدون اجازه همسر اگر از طریق همسر در دادگاه ثابت شود قانون به او حق طلاق برای جدایی از مرد همراه با وصول مهریه خواهد داد البته اگر مرد شرط ازدواج با اجازه همسر در عقد نامه را امضا کرده باشد در غیر این صورت زن با اثبات عسر حرج می تواند طلاق بگیرد .

در قانون مدنی ایران در مواد 900 ،901 و 942، به این موضوع اشاره کرده است که مرد می تواند زنان متعدد بگیرد . چند همسری در قانون به چهار مورد نکاح دائم محدود شده است . این اختیار در مرحله اول توسط عرف و عادت مسلم که ریشه مذهبی نیز دارد به مرد داده شده است .

سپس در قانون موادی در این مورد بیان شده است . بعدا به منظور جلوگیری از سوء استفاده مردان و محدود کردن چند زنی و حمایت از زنان جامعه برای نخستین بار ، قانون حمایت از خانواده مصوب 1346 اجازه دادگاه را برای ازدواج مجدد مرد لازم شمرد . ماده 14 این قانون مقرر می دارد :

هرگاه مرد بخواهد با داشتن زن ، همسر دیگری اختیار کند باید از دادگاه تحصیل اجازه کند . دادگاه زمانی اجازه ازدواج مجدد را به زوج خواهد داد که با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی دربابد که زندگی در کنار این زن ، مرد را دچار مشقت کرده است و احراز کند که مرد توانایی مالی و این قدرت را دارد که با اجرای عدالت دو زن را در کنار خودش داشته باشد .

قانون گذار در جهت ضمانت اجرای این ماده ، ضمانت اجرایی مطابق با ماده5 قانون ازدواج مصوب 1316-1310 در نظر گرفته است که در انتهای همین ماده آمده است ، هرگاه مردی بدون تحصیل اجازه از دادگاه اقدام به عقد ازدواج مجدد نماید به مجازات شش ماه تا دو سال حبس‌تأدیبی محکوم خواهد شد .

با توجه به تعریفی که از مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر کردیم این سوال مطرح می شود که اگر ازدواج دوم مرد به صورت عقد موقت یا صیغه باشد هم این شرایط و مجازات برایش وجود دارد ؟

در این مقاله ضمن تعریف ازدواج موقت بدون اجازه همسر به بیان عواقب این نوع از ازدواج برای مرد خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که شرایط طلاق زن به دلیل ازدواج موقت چیست .

ازدواج موقت بدون اجازه همسر

مرد برای ازدواج مجدد از نوع دائم و ثبت آن به اجازه همسر اول خود احتیاج دارد و در صورت انجام ندادن این کار ، او مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ مرتکب جرم شده و مجازات آن جزای نقدی درجه ۵ یا حبس تعزیری درجه ۷ است . زوجه در صورت اثبات ازدواج مجدد همسرش می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید توجه داشته باشیم اگر ازدواج مجدد مرد ناشی از امتناع زوجه در ایفای وظایف زناشویی باشد ، این اقدام از مصادیق شروط ضمن عقد و ایجاد حق تقاضای طلاق نیست .

اما در مورد ازدواج موقت یا صیغه این موارد مصداقی ندارد و ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول جرم نیست . در ازدواج مجدد مرد اعم از عقد دائم یا موقت باید شرایط قانونی رعایت شود اگر مرد شرایط قانونی را رعایت نکند ، زن می‌تواند با توجه به موارد ضمن عقد اقدام قانونی انجام دهد یعنی اگر مرد شرط ضمن عقد را امضا کرده باشد و همسر دیگری اختیار کند حتی به عقد موقت و زن این امر را در دادگاه به اثبات برساند حق طلاق خواهد داشت یا اینکه به واسطه عسر و حرج خواهد توانست از شوهرش طلاق بگیرد .

منبع:مشاور حقوقی دینا

اخبارجامعه
پربازدید
 

5 دیدگاه. Leave new

  • ناشناس
    01/01/2024 22:49

    در صورتی که زن نتواند خواسته های شوهر را فراهم کندبه نظر من شوهر ازنظر شرعی حق دارد جهت جلوگیری از هم پاشیدن خانواده که مشگلات عدیده ای به دنبال دارد ازدواج موقت نماید

    پاسخ
    • وبلعکس

      پاسخ
    • ناشناس
      04/05/2024 13:44

      چرا همه طرف مرد هول رو میگیرن چه طور زن ثابت کنه که زن صیغه ای گرفتن و در خانه از نیازهای زنشون دریغ میکنن حتی از نظر عاطفی مردها از این قانون ها همیشه سواستفاده کردن کل جامعه به فنا رفت

      پاسخ
    • قلب شکسته
      04/05/2024 13:44

      چرا همه طرف مرد هول رو میگیرن چه طور زن ثابت کنه که زن صیغه ای گرفتن و در خانه از نیازهای زنشون دریغ میکنن حتی از نظر عاطفی مردها از این قانون ها همیشه سواستفاده کردن کل جامعه به فنا رفت

      پاسخ
  • مریم حسینی
    05/05/2024 17:03

    کاملااشتباه است مردمتاهل زن دوم بگیرجه موقت وچه دائم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید