‫حکم زنی که با شوهرش همبستر نمیشود چیست؟‬‬

بدون دیدگاه
 

زنی که با شوهرش همبستر نشود در کشور و دین ما دارای حکم قانونی خاص خود است. زن باید برای این امتناع عذر شرعی داشته باشد. داشتن عادت ماهانه، نفاس و بیماری دلایل موجهی هستند که زن می‌تواند به واسطه آنها با شوهرش همبستر نشود.

در این باره حدیث‌ها و سخن‌هایی در دین اسلام وجود دارد. همین مسئله می‌تواند نشان از اهمیت آن داشته باشد. مرد حتی می‌تواند برای این مسئله از زن در دادگاه شکایت کند.

به هر ترتیب، زن و مرد باید مراعات همدیگر را بکنند. این مراعات حتماً باید دو طرفه باشد. هر دو حقوقی به گردن هم دارند که باید آن را محترم بشمارند. اما اگر این حقوق بنا به هر دلیلی از طرف هر کدام از آنها رعایت نشود، می‌توانند درخواست طلاق بدهند. آگاهی از شرایط درخواست طلاق از طرف زن می‌تواند به او در زمان اقدام برای این کار کمک کند.

 

بیشتر بخوانید :‌ حکم شرعی جدا خوابیدن زن و شوهر چیست ؟خیلی ها نمی دانند که …

 

راه حل‌هایی برای زنی که با شوهرش همبستر نمی‌شود

در دین اسلام بر وظیفه‌ای که زن در برابر راضی کردن مرد دارد بسیار تأکید شده است. دلیل آن هم می‌تواند جلوگیری از به فساد کشیده شدن مرد باشد. اگر مردی در اثر این مسئله به راه‌های نادرست برود، زن در گناه او شریک خواهد بود. به خصوص اگر زن برای این کار دلیل قانع کننده‌ای نداشته باشد.

یکی از را‌ه‌هایی که به مرد در این مواقع پیشنهاد می‌شود، ریشه‌یابی است. یعنی در این باره با زن حرف بزند و دلیل او را بشنود. خوب است که زن در این باره صحبت کند و اگر مشکلی دارد مطرح کند. ممکن است صحبت کردن در این باره برای زن دشوار باشد. زن باید آگاه باشد که حل نکردن این مشکل می‌تواند زندگی او را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه کند.

اگر زنی بخواهد به این دلیل از همسرش جدا شود، باید دلایل قانونی و قانع کننده داشته باشد. شرایط درخواست طلاق از طرف زن برای این مورد نیاز به اثبات دارد. در صورتی که دلیل امتناع زن ارضا نشدن باشد، ممکن است کار را برای او سخت کند. ارضا نشدن تأثیر نامطلوبی روی زن می‌گذارد. در نهایت این که مرد می‌تواند از راه قانونی وارد شود.

 

مرد در صورت عدم تمکین چه کار می‌تواند بکند؟

اگر مرد نتواند در این باره با زن به نتیجه برسد، می‌تواند دو کار انجام دهد. یعنی به جای این که وارد روابط غیر قانونی دیگر شود، می‌تواند از راه حل‌های قانونی استفاده کند. بر طبق ماده 1108 قانون مدنی می‌تواند به زن نفقه پرداخت نکند. همچنین، طبق ماده 16 و 17 قانون حمایت خانواده می‌تواند از دادگاه برای ازدواج مجدد اجازه بگیرد. برای این کار باید عدم تمکین و امتناع زن از همبستر شدن با او را به اثبات برساند.

عدم تمکین مرد خود دلیلی موجه برای طلاق دادن زن است. یعنی مرد می‌تواند بدون این که به دنبال راه حل دیگری باشد، از زن طلاق بگیرد. ممکن است مجبور بشود از حکم طلاق غیابی استفاده کند. برای این نوع طلاق، باید هزینه طلاق غیابی را بپردازد. این هزینه‌ها شامل هزینه دادرسی طلاق، هزینه مشاوره در طلاق، هزینه داوری و دفتر اسناد رسمی برای صیغه طلاق می‌شود.

به این هزینه‌ها می‌توان مبلغ حق الوکاله را هم افزود. البته با توجه به کارایی که وکیل در این مسائل دارد، این هزینه به اندازه بقیه هزینه‌ها لازم و ضروری است. به خصوص این که پرداختن به روابط زناشویی در جمع ممکن است کار را برای زن و مرد سخت کند.

 

شرایط درخواست طلاق از طرف زن در صورت همبستر نشدن مرد با او

 

در صورتی که مرد از همبستر شدن با زن امتناع کند، زن می‌تواند اقدام‌هایی قانونی در این باره انجام دهد. اگر مرد توانایی نعوظ نداشته باشد، زن می‌تواند تقاضای فسخ نکاح دهد. در صورتی که سرد مزاج بودن مرد زندگی را برای او تحمل ناپذیر بکند، می تواند تقاضای طلاق به علت عسر و حرج بدهد. اگر مرد زود انزال باشد و برای درمان آن هیچ اقدامی نکند هم دلیلی محکمه پسند برای جدایی است. در صورتی که مرد عمداً از برقرار رابطه جنسی امتناع ورزد، می‌تواند بهانه‌ای برای درخواست طلاق زن باشد.

یکی دیگر از شرایط درخواست طلاق از طرف زن می‌تواند رابطه جنسی نامتعارف باشد. زن می‌تواند با اثبات رابطه جنسی مقعدی از مرد در دادگاه درخواست طلاق دهد. برای ثابت کردن این مسئله زن به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد.

 

اخبارجامعهخانواده و بهداشت
پربازدید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید