ذخیره‌سازی و حمل‌و نقل میعانات فوق سرد با مخازن کرایوژنیک

بدون دیدگاه
 

مخازن کرایوژنیک مایعات فوق سرد را بدون مصرف انرژی نگهداری می‌کنند. پوشش خارجی این مخازن از جنس رنگ است که مانع از خوردگی می‌شود. این مخازن گازهایی از قبیل اکسیژن، نیتروژن و آرگون، هیدروژن، کربن دی اکسید و غیره را در حالت مایع نگهداری می‌کنند. دمای نگهداری منفی است و می‌توان تا مدت طولانی این گازها را در این دما ذخیره کرد.

مخزن کرایوژنیک چیست؟

مخزن کرایوژنیک مخزنی است برای ذخیره‌سازی گاز مایع تحت فشار و در دمای سرد که گازهای مختلفی در آن نگهداری می‌شود. این مخازن مجهز به دو تانک نگهدارنده هستند که یکی از آنها در داخل دیگری قرار دارد. فضای بین دو تانک عایق‌بندی حرارتی می‌شود.

انواع مخازن کرایوژنیک

برخی از مخازن ذخیره‌سازی کرایوژنیک برودتی تک محفظه‌ای، دو محفظه‌ای و مهار کامل هستند. از نظر اسلب پایه، این مخازن به دو نوع زمینی و مرتفع برای نصب در ارتفاع تقسیم می‌شوند. برخی از این مخازن که برودتی نیز نامیده می‌شوند، بسته به طراحی، هدف و کاربرد به انواع زیر تقسیم خواهند شد:

دوئر (Dewar)

مخازن دوئر فلاسک‌های عایقی مجهز به جداره داخلی (از جنس استیل ضد زنگ) و خارجی (از جنس فولاد کربن) هستند. عایق بین آنها از جنس پرلیت است که موجب ایجاد خلا در این فضا می‌شود. جداره داخلی و خارجی در خلا و با پوشش عایقی ام ال آی (MLI) از هم جدا شده‌اند.

از دوئرها برای ذخیره‌سازی مقادیر کم مایعات سرد همچون نیتروژن مایع، اکسیژن یا آرگون در اوزان کمتر از 750 کیلوگرم استفاده می‌شود. دوئرها مجهز به گیج فشار، گیج سطح مایع، شیرهای برداشت گاز و مایع، ویپرایزر و رهانه‌های فشار هستند. در صورت افزایش فشار گاز، تجهیزات فشار را به‌سطح ایمن محیط برمی‌گردانند.

مخازن کرایوژنیک ذخیره

مخازن ذخیره به‌صورت استوانه‌ای (عمودی یا افقی) یا کروی بزرگ و مجهز به دو جداره با عایق پودر پرلیت و خلاء بین آنها هستند. در این مخازن، مقادیر زیاد میعانات مادون سرد با اهداف صنعتی یا طبی ذخیره می‌شوند. تمامی مخازن ذخیره دارای رهانه‌های فشار ایمن، شیرهای بارگیری، تخلیه و بهره‌برداری به‌صورت مایع و گاز و سنجه‌های فشار و سطح هستند.

مخازن کرایوژنیک حمل

مخازن حمل به شکل استوانه‌ای (افقی) هستند و دوجداره با عایق پودر پرلیت و خلا دارند. گاهی اوقات در مخازن حمل، برای میعانات با دمای بالاتر مانند دی اکسید کربن مایع از عایق فوم PU استفاده می‌شود. عایق فوم به کاهش وزن مخزن کمک می‌کند.

مخازن کرایوژنیک حمل جداکننده‌هایی به نام وافل دارند که از نیروی اینرسی مایع داخل مخزن و به‌هم زدن تعادل خودروی حمل جلوگیری به‌عمل می‌آورد. این مخازن مجهز به رهانه‌های فشار ایمن، شیرهای بارگیری، تخلیه و بهره‌برداری به‌صورت مایع و گاز و سنجه‌های فشار و سطح هستند.

ایزو تانک ها (ISO Tank)

نوعی از مخازن کرایوژنیک مخازن حمل استاندارد نامیده می‌شوند که حمل آنها از طریق جاده، ریل یا کشتی صورت می‌گیرد. طرح ایزو تانک‌ها شبیه به مخازن کرایوژنیک است. اما، سایز ایزو تانک‌ها استاندارد جهانی است و به تجهیزات حمل، بارگیری و تخلیه مناسب مجهز هستند. ظرفیت تحمل فشار در ایزو تانک‌ها بالاتر است و برای انتقال میعانات مادون سرد در فواصل زمانی طولانی یا مکان‌های دور از آنها استفاده می‌شود.

حمل‌ونقل محصولات کرایوژنیک

حمل‌ونقل محصولات کرایوژنیک توسط تجهیزات بسیار خاصی صورت می‌گیرد که در ذخیره‌سازي و حمل‌ونقل محصولات کرایوژنیک نیز کاربرد دارند. تجهیزات حمل‌ونقل باید سرماي مذکور را تحمل کنند. همچنین، با توجه‌به دو یا چند جداره‌بودن مخازن، انتقال دما بین جداره‌ها در پایین‌ترین سطح صورت می‌گیرد تا از انتقال دماي محیط بیرون به مخزن درونی محتوي محصول جلوگیري کند.

حمل مایعات کرایوژنیک در حجم کم

بهترین روش درون ساختمانی انتقال مایعات فوق سرد (۴ لیتر و کمتر)، استفاده از دوئر کوچک با دسته‌های حمل و یک درب یا دریچه شل است. درب و دریچه گاز تولیدشده از مایع در حال جوشیدن را از اتاق خارج می‌کنند.

حمل مایعات کرایوژنیک در حجم بالا

مایعات کرایوژنیک با حجم بالاتر را باید از طریق کانتینر یا مخزن حمل‌و نقل انتقال داد. مخزن حمل‌و نقل روی یک چرخ دستی ثابت یا روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد. حمل‌و نقل ظروف مایع برودتی بزرگ روی سنگفرش‌ها و گذرگاه‌ها نیاز به واگن مخصوص دارد.

خرید مخزن کرایوژنیک

گروه صنعتی سهیل گاز در زمینه تولید و واردات و توزیع انواع گازهای طبی، گازهای صنعتی و آزمایشگاه و مخازن کرایوژنیک و سایر تجهیزات مرتبط با آن‌ها مهارت دارد. این شرکت محصولات را با تضمین کیفیت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. تعمیر و سرویس مخزن کرایوژنیک، نصب‌و راه‌اندازی و اورهال‌کردن مخازن توسط تیم سهیل گاز صورت می‌گیرد.

خرید مخازن کرایوژنیک در گروه صنعتی سهیل گاز به‌دلیل کیفیت محصولات این گروه صنعتی به مشتریان عزیر توصیه می‌شود.

E:\یک مطلب\1.jpg

نکات مهم هنگام حمل‌و نقل مخازن کرایوژنیک

هنگام حمل‌ونقل‌ مایعات کرایوژنیک، استفاده از وسایل ایمنی و تجهیزات ویژه خطر وقوع حوادث را کاهش می‌دهد و امنیت کاربران را حفظ می‌کند. ضروری است که به تنظیمات دقیق دما و فشار در زمان حمل این مایعات توجه شود.

آماده‌سازی وسایل ایمنی

قبل از شروع هر عملیاتی، باید اطمینان حاصل کرد که تمام وسایل ایمنی مانند کاپشن‌ها، دستکش‌ها، عینک ایمنی و ماسک‌های مناسب برای پرسنل در دسترس هستند.

بررسی مخزن

باید کارکرد صحیح مخازن حمل‌ونقل کرایوژنیک و تجهیزات جانبی بررسی شود. خرابی یا نقص سیستم را باید قبل از بارگیری اصلاح کرد.

جمع‌بندی

از مخازن کرایوژنیک برای نگهداری مایعات بسیار سرد با دمای کمتر از۱۵۰ درجه استفاده می‌شود. این مخازن حرارت کمتری از مایعات را مبادله می‌سازند تا دستگاه را حفظ کنند. به‌طور کلی، این مخازن انواع فولاد را در کنار هم گردآوری می‌کنند تا بدون آلودگی و با فشار بالا از مایعات نگهداری کنند. جداسازی گازهای موجود در هوا به‌وسیله میعان بخار آن‌ها، در این مخازن صورت می‌گیرد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

کسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید