راهنمای علاقه‌مندان به اسپرسو: نکات تخصصی برای تهیه قهوه اسپرسو ممتاز 

بدون دیدگاه
 

نوشیدنی‌های کمی می‌توانند با یک فنجان اسپرسو در ابتدای روز رقابت کنند. این نوشیدنی محبوب همیشه و همه‌جا در دسترس افرادی است که عاشق نوشیدن آن هستند. اما قهوه هم مانند هر محصول دیگری، انواع مختلفی دارد که می‌تواند در طعم و عطر آن تاثیر بگذارد.

دقیقا همین تفاوت‌ها است که ذائقه‌های متنوعی را به‌وجود می‌آورد. ازآن‌جایی‌که نوشیدن قهوه در بیشتر دنیا یک امر مربوط به اعتقادات و سنت‌ها است، پس اصلا جای تعجب ندارد که با شیوه‌هایی متنوع هم تهیه شود. ازاین‌رو به بررسی روش‌های تهیه و انواع دانه‌های قهوه می‌پردازیم تا درصورت علاقه و نیاز، نسبت به خرید آن اقدام کنید.

بهترین قهوه اسپرسو و ویژگی‌های آن

باید این موضوع را قبول کنیم که در دنیایی هستیم که از هر چیزی تنوع بالایی وجود دارد و در بین گزینه‌های بی‌شماری که پیش رو داریم ممکن است گیج و سردرگم شویم. قهوه هم از این قاعده مستثنا نیست و تنوع بالایی چه به لحاظ نژاد و چه به لحاظ برند دارد. بااین‌حال یک بررسی کلی کافی‌است تا شما میزان آشنایی‌تان را با این نوشیدنی بیشتر کنید.

یک نکته مهم دیگری هم که باید در نظر داشته باشید، این است که استفاده از قهوه و عادت به طعم آن یک نوع سبک زندگی محسوب می‌شود. پس در شناخت و سازگاری با آن عجله نکنید. سعی کنید هر روز از نوشیدن آن لذت ببرید. در این بین، مواردی که باید یک قهوه اسپرسو باکیفیت داشته باشد، شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • دانه قهوه مناسب اسپرسو تهیه کنید.
  • آسیاب مناسب برای دانه تهیه‌شده داشته باشید.
  • اسپرسو باید به‌صورت دقیق رست شود.
  • از روش‌های اصولی برای عصاره‌گیری استفاده کنید.
  • اسپرسو را درست و دقیق سرو کنید.

مشخصات دانه‌های قهوه مناسب اسپرسو

احتمالا به گوش‌تان خورده که قهوه‌ها انواع مختلفی دارند و آن‌ها را با نام‌های قهوه ترک، قهوه یونانی، قهوه فرانسه و اسپرسو می‌شناسند. فعلا وارد این موضوع نمی‌شویم که خود قهوه‌ اسپرسو انواع مختلفی دارد. اما به‌طور کلی بهترین دانه اسپرسو ترکیبی از گونه قهوه عربیکا و روبوستا باکیفیت است. همچنین خاستگاه رشد دانه قهوه، آن را خاص‌تر و منحصربه‌فردتر می‌کند. باید افزود که بهترین نوع دانه اسپرسویی که در جهان وجود دارد، برزیل، پرو و ویتنام است.

آسیاب کردن درست و اصولی دانه اسپرسو

خب تا اینجا با تنوع دانه‌های قهوه به‌صورت مختصر آشنا شده‌اید. باید این موضوع را هم بدانید که هرکدام از انواع قهوه که از آن‌ها نام برده شد، روش‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را در میزان آسیاب قهوه دارند. پس با انتخاب نوع قهوه‌ای که دوست دارید، دانستن اصول آسیاب آن و روش استفاده از آن الزامی است. آسیاب دانه قهوه اسپرسو نه زیاد ریز و نه خیلی درشت است و از لحاظ درجه ساب قهوه‌ها، بین قهوه ترک و قهوه فرانسه قرار دارد.

رست دانه اسپرسو چیست و چه نوع آن برای اسپرسو مناسب است؟

فرآیند رست کردن به‌معنای ساده می‌تواند برشته کردن دانه قهوه باشد. زمانی که دانه قهوه کشت می‌شود، خام است و هنوز آماده دم کردن یا عصاره‌گیری نیست. رست کردن به این دانه طعم و عطر خاصی می‌دهد و خامی را از آن می‌گیرد. انواع متنوعی رست در دنیا وجود دارد که مطابق با نوع دانه انجام می‌شود و باید گفت فرآیندی بسیار حساس و دشوار دارد و برای انجام آن نیاز به متخصص احساس می‌شود.

 بااین‌حال اگر دنبال اسپرسو با تلخی بالا هستید، بهتر است از رست مدیوم دارک و دارک استفاده کنید. اما اگر از عطر قهوه بیشتر از طعم آن لذت می‌برید، باید رست‌های لایت و مدیوم لایت را امتحان کنید. برای شروع از یک متخصص برای خرید انواع دانه و پودر قهوه اسپرسو کمک بگیرید و طعم و ترکیب‌های متفاوت قهوه اسپرسو را تست کنید تا سلیقه خود را پیدا کنید.

روش‌های اصولی و مختلف عصاره گیری اسپرسو

بسته به نوع قهوه‌ای که دارید، عصاره‌گیری دقیق و اصولی بسیار وابسته به زمان و اندازه پودر قهوه است. این‌که از چه مقدار قهوه در داخل پرتافیلتر استفاده می‌کنید و عصاره گیری‌تان چقدر طول می‌کشد، در طعم و عطر قهوه بسیار موثر است. برای اینکه اسپرسو خوش طعم داشته باشید، باید 8 تا 10 گرم پودر قهوه داخل پرتافیلتر بریزید و به‌مدت 5 تا 7 ثانیه عصاره‌گیری کنید.

 باید این نکته را هم در نظر داشته باشید هر شیوه‌ای از درست کردن یا عصاره‌گیری قهوه در طعم آن تاثیر دارد. برای مثال، اگر در منزل دستگاه اسپرسوساز ندارید، درست کردن قهوه با موکاپات راه دیگری برای تهیه قهوه اسپرسو است که در این حالت ممکن است طعم قهوه کمی تغییر کند.

قهوه اسپرسو چند مدل سرو می‌شود؟

سرو قهوه می‌تواند بستگی به نوع قهوه‌ای داشته باشد که سفارش می‌دهید. این قهوه‌ها شامل دوپیو، ریسترتو، آمریکانو، لانگ بلک و لاته می‌شوند که بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید آن‌ها را سفارش داده و از نوشیدن‌شان لذت ببرید.

پرطرفدارترین نوشیدنی‌هایی که بر پایه اسپرسو ساخته می‌شوند!

اگر عاشق طعم اسپرسو هستید، چرا نوشیدنی‌های دیگری که از آن تهیه می‌شوند را امتحان نمی‌کنید؟ معمولا نوشیدنی‌هایی که با اسپرسو ساخته می‌شوند، گرم هستند، اما برخی از آن‌ها در فصل گرما به‌صورت سرد تهیه می‌شوند که نوشیدن‌شان در گرما بسیار لذت‌بخش و دل‌چسب خواهد بود. در ادامه به برخی از این نوشیدنی‌های دوست‌داشتنی اسپرسو اشاره می‌کنیم:

  • موکا
  • کاپوچینو
  • لته
  • آیس کافی
  • کارامل ماکیاتو
  • آفوگاتو
  • اسپرسو کن‌پانا
  • آمریکانو
  • ریستریتو

در بین این نوشیدنی‌ها، ممکن است برخی از آن‌ها برایتان آشنا باشد. در واقع این نوع قهوه‌ها در بین افرادی که به‌شکل تخصصی از قهوه استفاده نمی‌کنند، بسیار مطلوب و خوشایند است و در ترکیبات خود علاوه‌بر اسپرسو، شیر، شکر و کارامل هم دارند.

جمع‌بندی

در واقع شناخت و امتحان کردن تمام طعم‌های قهوه آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، سال‌ها با قهوه زندگی کرده و عاشقانه آن را می‌نوشند. هر طعم از این نوشیدنی برای خود دنیا و خصوصیات منحصربه‌فردی را داراست.

برای همین منظور، تا حد بسیار ساده و کاربردی تمامی مشخصات لازم و ضروری دانه قهوه اسپرسو و انواع آن را بررسی کردیم و شما به‌واسطه این موضوع با اصطلاحات رایج در این صنعت آشنا شدید. تمامی این اطلاعات به شما برای تهیه یک قهوه عالی کمک خواهد کرد.

انتهای رپورتاژ آگهی/

سبک زندگیکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید