چراغ سقفی باکیفیت کدام است؟

بدون دیدگاه
 

هنگام تهیه چراغ سقفی به صورت روکار یا توکار نیازمند دقت به نکات گوناگونی که شامل راندمان نوری، شاخص نمود رنگ، فلیکر، جنس بدنه و توان میشود هستیم که در این مقاله به بررسی این نکات میپردازیم.

راندمان نوری:

این باور غلط است که هرچقدر توان چراغ بالاتر باشد الزاما نور با کیفیت تر و بهتری دارد در واقع مقدار نور ساطع شده از چراغ به ازای توان مصرفی به توسط راندمان نوری آن سنجیده میشود به تعریف دیگر راندمان نوری چراغ یعنی به ازای مصرف هر وات، چه مقدار نوری از چراغ ساطع می‌شود.به عنوان مثال ممکن است چراغ سقفی 30 وات راندمان نوری بیشتری نسبت به چراغ 35وات داشته باشد به دلیل مصرف کمتر.

جنس بدنه چراغ:

جنس بدنه چراغ های سقفی از جهت های مختلفی حائز اهمیت است.اولین مورد این است که بدنه چراغ در حالت روکار یا توکار با سازه های مختلفی در معرض تماس است به همین دلیل باید مقاومت کافی را در برابر فشارهای مختلف داشته باشد

مورد دوم که مهم تر است تبادل گرمایی است.برخی از افراد بر این باورند که چراغ خوب چراغی است که بدنه آن کمترین گرما را از خود ساطع کند و یا حتی گرم نشود اما این باور غلط است زیرا  اگر بدنه چراغ سقفی گرم نباشد یعنی تمام گرمای تولید شده داخل چراغ حبس شده و این موضوع باعث کاهش طول عمر چراغ می‌شود.

بنابراین چراغ سقفی خوب چراغی است که بدنه آن بیشترین حرارت را به بیرون منتقل کند به همین دلیل بدنه آلومینومی بهترین جنس برای بدنه چراغ های سقفی می باشد.

نداشتن فلیکر:

فلیکر نور یا سوسو کردن چراغ در نسل های قدیمی چراغ های ال ای دی سقفی به بسیار زیاد مشاهده شده است.این سوسو کردن مربوط به درایور یا ترانس نور میباشد که اگر کیفیت این قطعه بالا نباشد باعث میشود نور خروجی همراه با چشمک و سوسوکردن زیاد باشد که خود باعث ایجاد سردرد و خستگی چشم می‌شود.

شاخص نمود رنگ:

شاخص نمود رنگ یا CRI نشان دهنده قدرت چراغ در تفکیک رنگ ها و نشان دادن اجسام نزدیک به رنگ طبیعی آن ها و دکوراسیون میباشد.CRI در فضاهایی با معماری مدرن و یا حتی نورپردای در فروشگاهی بسیار اهمیت دارد.  شاخص نمود رنگ خورشید 100 در نظر گرفته شده و چراغ‌ها بر اساس این فاکتور رتبه بندی می‌شوند. اگر برای نورپردازی فضای خود نیاز به چراغی دارید که واضح‌ترین رنگ‌ها را نمایش دهد، حتما به سراغ چراغی بروید که شاخص نمود رنگ بیشتر از 95 داشته باشد.

توان نور سقفی

توان چراغ سقفی ال ای دی یکی از راحت‌ترین ابزارهای سنجش میزان روشنایی آن است. نکته‌ای که در این خصوص باید ذکر کرد، این است که الزاما استفاده از نور سقفی با توان بالا بهتر نیست، شاید باید برای روشنایی فضای خود به دنبال چراغ‌هایی با توان کمتر بگردید.

انتخاب چراغ سقفی مناسب با نوع سقف

برای انتخاب چراغ سقفی مناسب با فضا باید به فاکتورهایی مثل نوع سقف توجه کرد. از سویی دیگر، کاربرد هر چراغ در فضاهای مختلف، با دیگر نورهای سقفی تفاوت دارد. به صورت کلی هر سقف برای نصب یک یا چند مدل خاص از چراغ سقفی مناسب‌ است.برای مثال در سقف های اکسپوز استفاده از چراغ های سقفی روکار بهترین گزینه به حساب می آید.

سازه سقفی دیگری که وجود دارد کناف است که برای این نوع از سازه استفاده از انواع چراغ های سقفی وخطی رایج است و کاربرد دارد.

یکی دیگر از سقف های موجود سقف های ساخته شده با گچ و رابیتس است که در این مدل به دلیل وجود شبکه رابیتس امکان نصب همه‌ی چراغ های سقفی توکار وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از ‌چراغ‌های روکار، فضا را نورپردازی کرد و اگر قبل از تکمیل گچ، جانمایی چراغ‌ها صورت بگیرد، به راحتی می‌توانید هر چراغ توکاری را در سقف نصب کنید.

منبع: اکووات

انتهای رپورتاژ آگهی/

 

دکوراسیونکسب و کار
رپورتاژ
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید