آیا از شیر گرفتن کودک برای مادر عوارض دارد؟

بدون دیدگاه
 

از شیر گرفتن کودک برای مادر قطعا عوارضی در پی خواهد داشت که قرار است در این مقاله روی آن تمرکز کنیم و از تاثیرات آن بر حالت‌های جسمی و روحی صحبت‌هایی داشته باشیم.

اگر به‌عنوان یک مادر، درحال مطالعه این مطلب هستید، باید بگوییم که بعد از پایان دوران شیردهی شما و فرزندتان ناچارید که خود را با تغییراتی جدید وفق دهید. شاید در این فرایند آن‌قدر نگران فرزندتان باشید که از مشکلات جسمی و روحی خودتان غافل شوید.

اما پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه وقت گذاشته و مقاله‌ای را که دراین‌باره تدوین داده‌ایم، مطالعه کنید.

از شیر گرفتن کودک و تحولاتی که در خلق‌وخوی مادر ایجاد می‌شود

افسردگی، تمایل به گریه و بی‌حوصله‌بودن از نشانه‌هایی هستند که بعد از قطع شیردهی در مادر پدیدار می‌شود. اغلب این نوسانات موقت هستند و نهایت بعد از چند هفته پایان می‌پذیرند اما درصورت ادامه‌دار یا تشدیدشدن، توصیه می‌شود که حتما به متخصص روانشناس مراجعه شود.

رازهایی از علت تغییرات خلقی مادر بعد از شیر گرفتن کودک

تغییرات هورمونی در بدن از علت اصلی نوسانات خلقی مادر بعد از قطع شیردهی است. پرولاکتین هورمونی بود‌ که برای تولید شیر ترشح می‌شد و به مادر احساس آرامش و تندرستی می‌داد.

وجود هورمون اکسی‌توسین نیز که با نام هورمون عشق شناخته می‌شود، لازم بود. طبیعی است که کاهش ناگهانی این 2 ماده در بدن، موجب تاثیرات منفی بر عواطف و احساسات مادر شود. ضمن اینکه قطع شیردهی یعنی خاتمه‌دادن به پیوند عاطفی و فیزیکی با فرزند.

طبق تحقیقات پزشکی هرچقدر فرایند از شیر گرفتن کودک، سریع‌تر رخ دهد، تغییرات ناگهانی در سطح هورمون‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین؛ بهتر است این پروسه را به‌تدریج و با آمادگی بیشتری آغاز کنید.

عوارض جسمی از شیر گرفتن کودک

ممکن است مادر به‌دلایل مختلفی از جمله برنامه کاری یا مصرف داروهایی خاص که با تجویز منع شیردهی همراه هستند، مجبور شود فرزند خود را زودتر از موعد از شیر بگیرد. صرف‌نظر از این دلایل و‌ تمایلات، مسلما عوارض جانبی را در بدن خود مشاهده می‌کند که عبارت‌اند از:

درد و تورم سینه

بعد از پایان شیردهی، مادران تا مدتی احساس پربودن سینه‌های خود از شیر را دارند. مشاوران سلامت توصیه می‌کنند مقدار کمی از این شیر خارج شود تا احساس تورم و درد کاهش یاید.

شاید فکر کنید که این کار موجب تولید مجدد شیر می‌شود اما اینطور نیست. کاهش دفعات شیردهی و کاهش هورمون‌های اکسی‌توسین و پرولاکتین به‌خودی‌خود موجب تنظیم تولید شیر و به حداقل‌رساندن احساس ورم و درد خواهد شد.

انسداد مجاری شیر و ماستیت

بعد از شیر گرفتن کودک، یک انسداد مجاری رخ می‌دهد و طی آن، مادر به حساسیت سینه دچار می‌شود که اصطلاحا به آن ماستیت می‌گوییم.

جهت تسکین این مشکل، ماساژ، گرمادادن و استفاده از آنتی‌بیوتیک تحت‌نظر پزشک راهکارهای موثری خواهند بود. فراموش نکنید که بی‌توجهی به این مشکل و عدم درمان آن عفونت‌هایی جدی به همراه دارد.

تغییر فرم سینه‌ها

در دوران بارداری و شیردهی، حجم سینه‌ها بیشتر می‌شود اما پس از فرایند از شیرگرفتن، سینه‌ها فرم آویزانی به خود می‌گیرند. قریب به 6 ماه الی چند سال طول می‌کشد تا سلول‌های چربی دوباره ترمیم شده و سینه‌ها مجددا حالت پرتری به خود بگیرند.

افزایش تدریجی وزن

به‌دلیل تغییر هورمون‌ها و شیوه تغذیه‌ای که داشتید، بعد قطع شیردهی، افزایش وزن را تجربه خواهید کرد‌ اما جای نگرانی نیست. سعی کنید در یک دوره مشخص رژیم غذایی خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که کالری دریافتی را می‌سوزانید. همچنین حدالامکان ورزش را به عادات روزانه خود بیفزایید.

به‌هم‌ریختن دوران قاعدگی

اغلب زنان تا زمانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند، قاعدگی در آنها رخ نمی‌دهد. زمانی که دوران عادت ماهانه آنها بعد از قطع شیردهی آغاز می‌شود، ممکن است تا مدتی نامنظم و به‌هم‌ریخته باشد و گرفتگی و علائم PMS شدیدتری را تجربه کنند.

پاسخ‌هایی درمانی به عوارض از شیر گرفتن کودک

از شیرگرفتن کودک واقعا دوران سخت و طاقت‌فرسایی است. همان‌طور که اشاره کردیم با تغییرات میزان هورمون در بدن، مادر دچار عارضه‌های روحی و جسمی می‌شود که کنترل آنها به‌ منظور ممانعت از گسترش الزامی خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت حالت‌های عاطفی و داشتن سلامت جسمی بیشتر، بر روی راهکارهایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم کمی تامل کنید:

  • تغذیه و استراحت کافی داشته باشید تا سطح ترشح هورمون‌ها به حالت عادی بازگردد.
  • با انجام فعالیت‌های ورزشی، هورمون اندورفین (هورمون شادی) به بدن خود هدیه دهید.
  • با اعضای خانواده و دوستان وقت بیشتری بگذرانید و زمانی را برای رسیدگی به علایق خود اختصاص دهید.
  • با مشورت پزشک، برای تسکین دردهای جسمی خود از مسکن استفاده کنید.
  • به کمک دست یا پمپ دستی، اندکی شیر از بافت سینه خارج کنید تا از تورم و فشار آن کاسته شود اما مراقب باشید که سینه نباید به‌طور کامل تخلیه شود.

تاثیر مشاوره پزشکی بر مادر هنگام از شیر گرفتن کودک

در خصوص مطالبی که درباره مادر و کودک باید بخوانید، بهتر است این نکته را اضافه کنیم که اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که ناچار به قطع شیردهی اجباری هستید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا با راهنمایی‌های تخصصی خود، راه را برای شما هموار سازد.

ضمن اینکه برخی افراد به‌دلیل احساسات دردناک روحی و جسمی نیاز به پزشکانی دارند که با تجربیات خود اندکی از دشواری‌های مسیر بکاهند و به آنها بیاموزند که چگونه این فرایند را به‌شکلی تدریجی پیش ببرند تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

جمع‌بندی

از شیر گرفتن کودک یک روند طبیعی در جهت کمک به رشد فرزند و آشناکردن او با تغذیه‌های جدید است. ممکن است یک مادر احساسات مختلفی را در این دوران تجربه کند. خوشحالی بابت شروع زندگی مستقلانه فرزند یا احساس عذاب و طردشدگی.

با توجه به آنچه که از ابتدای مقاله تا اینجا خواندید، متوجه شدید که پس از قطع کامل شیردهی باید خودتان را برای مقابله با حالت‌های ناخوش روحی و برخی عارضه‌های جسمی آماده کنید که البته همه آنها طبیعی هستند به‌شرطی که معقولانه مدیریت شوند تا زمینه‌ساز مشکلات بزرگتری نباشند.

اگر فکر می‌کنید قبل از شروع این پروسه مهم یا اواسط آن نیاز به درمان روحی یا جسمی توسط پزشک دارید، تیم موفق دکترتو اینجاست تا درصورت نیاز با خدمت‌رسانی‌های خود گامی در راستای حل مشکل شما بردارد.

در هر کجای این کشور که هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت دکترتو،بهترین متخصص کودکان فعال در شهر خود را شناسایی کرده و نوبتی برای ویزیت حضوری یا مشاوره تلفنی و آنلاین دریافت کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان رو کاهش بدید، دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

خانواده و بهداشتسلامتکسب و کار
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید