دولت می‌تواند از طریق شورای امنیت یا سازمان ملل عامل بمباران دهوک را پیگیری کند

بدون دیدگاه
 

دولت می‌تواند از طریق شورای امنیت یا سازمان ملل عامل بمباران دهوک را پیگیری کند

کارشناس نظامی عراق در تشریح مورد حمله اخیر به منطقه تفریحی زاخو در استان دهوک گفت که باید بگویم که اگر طرف سومی این حمله را انجام داده باشد، هدف آن ایجاد فتنه، ایجاد درگیری و نزاع بین عراق و ترکیه، تاثیرگذاری بر اقتصاد دو کشور است.

چند روز پیش مقام های اقلیم کردستان و دولت عراق اعلام کردند که به دنبال یک حمله موشکی و توپخانه‌ای به منطقه گردشگری «زاخو» در استان دهوک، دست‌کم هشت غیرنظامی کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

دولت عراق اعلام کرده است که مدارکی دارد که نشان می‌دهد این حمله از جانب ترکیه انجام شده و ضمن اینکه در سطح بالا این مسأله را در شورای امنیت و سازمان ملل پیگیری خواهند کرد، از مقام‌های ترکیه خواسته‌اند تا به طور رسمی عذرخواهی کرده و به خانواده قربانیان غرامت بپردازد.

این در حالی است که دولت ترکیه انجام این حمله را تکذیب کرده و حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» را به انجام این حمله و تلاش برای انداختن مسئولیت آن به عهده آنکارا متهم کرده است. 

«فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق تأکید کرد مدارکی داریم که نشان می دهد ترکیه این حمله را انجام داده است. 

«صفا الاعسم» کارشناس نظامی عراق در پاسخ به این پرسش که براساس شواهد موجود چه کسی این حمله را انجام داده است گفت: دولت عراق رسما اعلام کرد که بمباران توسط ترکیه انجام شده است، ولی آنکارا مسئولیت آن را برعهده نگرفت و به شدت تکذیب کرد. باید در این خصوص به دقت تحقیق شود؛ چراکه این مسأله می تواند عراق را به گرداب بزرگی بکشاند. اگر ادعای ترکیه صحت داشته باشد به این معناست که یک طرف سومی وجود دارد که می‌تواند بمباران کند و باعث شود که دولت عراق، ترکیه را به انجام آن متهم کند. اگر طرف سومی این کار را کرده باشد اهداف سیاسی بسیار مهم و جدی را در نظر داشته است.

وی توضیح داد: از طرف دیگر و ازجهت نظامی این معقول نیست که در عراق راداری وجود نداشته باشد تا تشخیص دهد این بمباران از چه ناحیه‌ای انجام شده است. این نه برای دولت عراق و نه برای دولت ترکیه مسأله دشواری نیست. 

این کارشناس نظامی عراق در ارتباط با هدف این حمله تصریح کرد: باید بگویم که اگر طرف سومی این حمله را انجام داده باشد، هدف آن ایجاد فتنه، ایجاد درگیری و نزاع بین عراق و ترکیه، تاثیرگذاری بر اقتصاد دو کشور و تاثیرگذاری بر همه چیز حتی اتباع عراق در ترکیه بوده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که بغداد چگونه می‌تواند موضوع بمباران دهوک را در محافل بین‌المللی پیگیری کند، گفت: دولت عراق می‌تواند از طریق شورای امنیت یا سازمان ملل این موضوع را پیگیری کند. همچنین می‌تواند از سیستم شناسایی آمریکا کمک بگیرد. برای آمریکا چندان سخت نیست که بفهمد این بمباران از چه ناحیه ای انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبارجهان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

 آخرین اخبار

 برچسب‌های پربازدید